Епопея з Бюджетом-2015 вийшла на фінішну пряму


Епопея з Бюджетом-2015 вийшла на фінішну пряму

У ніч на 23 грудня бюджетна епопея-2015 в Україні вийшла на фінішну пряму – уряд вніс до парламенту поправки до Податкового, Бюджетного та Митного кодексів і побудований на них проект закону “Про держбюджет” на 2015

Згідно з чинним законодавством, проект бюджету надходить до парламенту до 1 грудня, після цього депутати повинні уважно його вивчати і приймати в трьох читаннях. Але цього року ситуація в країні особлива. Тому і терміни подання пропущені, і уряд сподівався, що депутати підтримають проект бюджету хоча б у першому читанні в той же день, 23 грудня. Різко і однозначно виступили проти такого поспіху навіть фракції, що входять в коаліцію. Було сказано, що в проектах не враховані важливі домовленості депутатів і уряду, а так само те, що бюджет буде розглядатися тільки після вивчення поправок до кодексів.

До компромісу за процедурою прийшли швидко. Було вирішено, що в першому читанні законопроекти (а їх у так званому “бюджетному пакеті” більше 40) будуть розглядати 25 грудня, депутати і міністри готові працювати у вихідні, щоб прийняти бюджет в остаточному вигляді.

Для презентації ж бюджету в Раді у вівторок виступили прем’єр і міністр фінансів. “Ми внесли 44 акта законодавства і просимо включити їх до порядку денного, щоб над ними попрацювати … Бюджет можна приймати тільки тоді, коли ви підтримаєте всі попередні законодавчі ініціативи, – сказав прем’єр Арсеній Яценюк – Бюджет побудований на новій податковій базі, на нових бюджетних відносинах , легалізації тіньових доходів, детінізації бізнесу та оподаткування великого бізнесу, а також на зміні підходів до соціальних виплат “.

У свою чергу глава Мінфіну Наталія Яресько визнала, що “бюджетний пакет”, внесений урядом у Верховну Раду, є в нинішніх умовах компромісом, який дозволить запустити структурні реформи і відновити зростання в 2016 р “країні,яку обікрали і яка воює необхідно, щоб кожен громадянин і бізнес зробили свій внесок “, – підкреслила міністр фінансів (проектом змін до Податкового кодексу передбачається зростання податкового тягаря як на громадян, так і на бізнес).

Складно уявити, що за півтора або навіть три дні депутати зможуть проаналізувати всі хитросплетіння запропонованих ним законопроектів та оцінити реалістичність наведених цифр. Хтось постарається внести свою поправку (реалізованість і необхідність якої мало хто з колег-депутатів зможе оцінити), розкритикувати заходи уряду. Але звертаючись до депутатів Яценюк сказав прямо: “Грошей немає. Для нас зараз головне – профінансувати збройні сили. Я вас прошу без зайвих політемоцій – якщо потрібно профінансувати що-небудь, і ви знайдете щось для цього, ми будемо вам вдячні”.

Значимість бюджету

Бюджет ніколи не буває ідеальним. А в країні, яка воює, де економіка валиться, і незрозуміло, яка ситуація буде вже завтра, сподіватися, що бюджет на цілий рік вийде реалістичним – утопія. Але в будь-якому випадку бюджет потрібен, хоча б для того, щоб 2 січня не зупинилося (або сильно не ускладнилося) держфінансування і виплати бюджетникам.

У ситуації ж грудня-2014 бюджет потрібен ще й тому, що без нього не відновиться фінансування України міжнародними організаціями (насамперед МВФ), без грошей яких економіка країни може остаточно впасти. Цінність бюджету і в тому, що він зафіксує пріоритети уряду і його цілі, зробить публічною інформацію про інструменти регулювання економіки.

Скажемо ще, чому до самого бюджету потрібно ставитися без фанатизму. Державний бюджет – це документ обсягом понад 100 сторінок, з десятком додатків і масою таблиць. Його самим “смачним” місцем є інформація про розподіл витрат між центральними відомствами (у термінології бюджету – головними розпорядниками) – так звані бюджетні призначення. Після прийняття держбюджету, Мінфін складає бюджетний розпис у розрізі головних розпорядників та їх бюджетних програм, вказуючи напрями витрачання, тимчасові періоди і бюджетну класифікацію. Саме цяей розпис і виконується.

Експерти кажуть, що можна скласти різні розписи видатків при загальному дотриманні показників закону про держбюджет. Це дає можливість в ручному режимі перерозподіляти бюджетні ресурси.

Крім того, бюджет – тільки папір. Бюджетні ж гроші знаходяться в казначействі, вони туди надходять, там зберігаються і звідти витрачаються. Але в цій системі бюджетні установи та місцева влада не мають розрахункових і поточних рахунків, а значить, не мають і грошових коштів. Їхні доходи і витрати враховуються на реєстраційних рахунках у Держказначействі. Це призводить, наприклад, до того, що місцева влада може мати доходи, але не мати грошей, тому що ці кошти використовує уряд на свій розсуд.

Бюджет виживання, а не розвитку

Проект держбюджету на 2015 побудований на середньому курсі 17 грн за 1 долар. Причому за словами Яресько, цей курс не був наданий НБУ. “Ми не отримали офіційний прогноз курсу від НБУ, а використовували середній курс від ряду інвестбанкірів і економістів, наданий через Мінекономіки”, – пояснила міністр фінансів.

Проект бюджету був сформований на песимістичному прогнозі (в пояснювальній записці до документа йдеться, що цей прогноз гірше, ніж очікування МВФ). Зроблено це було для мінімізації ризиків.

План передбачає, що падіння реального ВВП складе 4,3% (прогноз на 2014 – 7%), а номінальний ВВП – 1720,8 млрд грн.

Доходи держбюджету в наступному році пропонується збільшити на 25,8%, до 475,24 млрд грн, а зростання витрат передбачається на рівні 19,4%, до 527,194 млрд грн.

Дефіцит бюджету в 2015 р складе майже 64 млрд грн (без урахування дефіциту НАК “Нафтогаз України”), або 3,7% ВВП (за 10 місяців 2014 він склав 3,7%, план за підсумками року – 4,1 ). При цьому в документі наголошується, що відповідно до уточненого меморандуму про економічну та фінансову політику між Україною і МВФ дефіцит сектору загальнодержавного управління в 2015 р не повинен перевищити 3,9 ВВП.

Граничний розмір держборгу на кінець року планується на рівні 1,18 трлн грн (68,3% від ВВП), що на 45,7% перевищує запланований рівень на кінець поточного року. Загальні виплати за державним боргом, які повинні бути здійснені в 2015 р за рахунок коштів держбюджету, оцінюються на рівні 230,48 млрд грн, з яких 53,8% – виплати за зовнішнім боргом.

Платежі з обслуговування державного боргу прогнозуються в обсязі 74,66 млрд грн, що на 28320 млн грн перевищує план на 2014

Обсяг державних запозичень прогнозується у сумі 279,68 млрд грн, що на 23,16 млрд грн більше плану на 2014, у тому числі: зовнішні – 166,81 млрд грн або на 82,66 млрд грн більше плану на 2014 , внутрішні – 112,87 млрд грн, що менше плану на цей рік на 59,5 млрд грн.

Надходження від приватизації державного майна прогнозується на рівні 17 млрд грн.

Рівень інфляції в 2015 р повинен скласти 13,1% (зараз вже більше 21%), а індекс цін виробників зросте на 15,2%.

Реальний розмір зарплат у наступному році скоротиться на 4,4% до середнього рівня 3882 грн.

Прожитковий мінімум з 1 січня 2015 складе 1176 грн, а з 1 грудня – 1330 грн. Передбачено підвищення мінімальної заробітної плати та встановлення її в розмірі: з 1 січня – 1218 грн, з 1 грудня – 1378 грн. Нагадаємо, в 2014 р прожитковий мінімум становить 1176 грн, мінімальна зарплата 1218 грн.

Обсяг зовнішньої торгівлі впаде на 8,9% з експорту та на 12,8% з імпорту.

Що стосується головних бюджетних розпорядників, то очікувано були збільшені витрати на Мінооборони – до 39,4 млрд грн (у поточному році – 13,6 млрд грн). Крім того, передбачені спеціальні витрати на заходи з оборони в Донецькій і Луганській областях (1,5 млрд грн). Істотно збільшено фінансування МВС (30 млрд грн проти 15,4), Прикордонної служби (4,1 млрд грн проти 2,6 млрд), а Національної гвардії виділено 6,8 млрд грн.

Скорочені витрати на утримання президента, Верховної Ради, Кабміну та Генеральної прокуратури. Мабуть, в якості “солодкої пілюлі” Кабмін у пояснювальній записці до проекту бюджету вказав, що передбачається певна активізація економічної діяльності у другому півріччі 2015 в результаті реалізації економічних реформ.

Сергій Гусєв

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
Весь ринок:Казна та Політика
Все, що ми знаємо про:Кабмін
Рейтинг популярності матеріалу «Епопея з Бюджетом-2015 вийшла на фінішну пряму» на Finance.UA - 3.3
В Контексті Finance.UA