Що чекає на Крим після 16 березня: майбутнє пенсій, пільг і статусу півострова — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Що чекає на Крим після 16 березня: майбутнє пенсій, пільг і статусу півострова

Казна та Політика
21388
Зараз ніхто не сумнівається, що в неділю, 16 березня, в Криму проведуть референдум, результат якого відомий заздалегідь. Після цього на запланованому 21 березня засіданні Держдума Росії проголосує за входження Криму до складу Росії.
Як зазначив у коментарі Delo.UA глава Центру прикладних політичних досліджень “Пента” Володимир Фесенко , “вперше з Другої світової війни відбувається зміна меж Європи, а саме приєднання частини території однієї країни до іншої держави. Анексії з часів Гітлера ще не було”.
Але зараз владі України і жителям Криму потрібно думати про те, що буде після 16 березня. Delo.UA вирішило розібратися, яким буде статус півострова, чи будуть кримчани отримувати пенсії з бюджету України і як будуть регулюватися права власності, оформлені за українським законодавством.
Закон “Про окуповані території”
У першу чергу, на думку юристів, після 16 березня Верховній Раді України необхідно прийняти закон “Про окуповану територію України”, подібний до того, який був прийнятий в Грузії після “п’ятиденної війни” серпня 2008 року (цим законом встановлюється особливий правовий режим на окупованих територіях Абхазії та Південної Осетії). Саме цей документ є єдиним виходом для одночасного дотримання інтересів територіальної цілісності України і розумного витрачання коштів бюджету.
Відзначимо, що закон “Про окуповані території” у Грузії передбачає обмеження на вільне переміщення і економічну діяльність на окупованих територіях. Зокрема, відповідно до закону, громадяни іноземних держав можуть входити на окуповані території тільки з основної території держави, “проникнення іноземних громадян на територію Абхазії і Південної Осетії “з усіх інших напрямків”, включаючи Росію, карається Кримінальним кодексом Грузії” (при першому порушенні – штраф 400 ларі (близько $250), при повторному – тюремний строк до чотирьох років).
Закон також забороняє здійснення економічної діяльності (підприємницької і непідприємницької), якщо вона потребує дозволу, ліцензії або реєстрації відповідно до законодавства Грузії. Він також забороняє повітряне, морське та залізничне сполучення, а також міжнародні транспортні перевезення, видобуток природних ресурсів і грошові перекази. Водночас в законі вказується, що будь-яка економічна діяльність може здійснюватися з дозволу грузинської держави. Більше того, положення закону, яке забороняє економічну діяльність, має силу зворотної дії і стосується всіх тих угод, які відбулися з 1990 року.
“Законом “Про окуповані території України” можуть регулюватися як правила в’їзду/виїзду і перебування на території Криму, так і правовий статус, права та соціальні гарантії місцевого населення з точки зору законодавства України”, – пояснює Леонід Гілевич, юрист ЮФ “Ільяшев і Партнери”.
У законі повинні бути розписані всі обов’язки держави Україна по відношенню до жителів Криму: статус громадян України, які проживають в Криму; позначені межі території країни; статус українських військовослужбовців на півострові. І, що особливо важливо, – питання визнання легітимності президентських виборів 25 травня 2014 року, якщо такі не будуть проходити на території Криму.
Необхідність даного закону зумовлена ​​й тим, що після приєднання Криму до Росії жителі півострова масово почнуть отримувати російське громадянство (якщо досі не зробили цього). Складність полягає в тому, що з одного боку, в Росії дозволено подвійне громадянство, а значить, Москва не буде вимагати від кримчан здати українські паспорти. “Водночас відповідно до ст. 2 закону України “Про громадянство”, якщо громадянин України набув громадянство іншої держави або держав, то у правових відносинах з Україною він визнається лише громадянином України”, – зазначає Леонід Гілевич. Київ просто не може позбавити кримчан українського громадянства, а відповідно, такі особи збережуть за собою всі права, які дає громадянство України.
Пенсії з української кишені
Чи доведеться громадянам країни фактично зі своєї кишені платити пенсії кримчанам, які при цьому не хочуть бути частиною України?
Тут дуже важливо, який статус матиме територія Криму (з точки зору Києва) у разі її фактичного відторгнення від України. Відповідно до закону України “Про пенсійне забезпечення”, призначення і виплата пенсій проводяться за місцем проживання. “Очевидно, що українська влада буде продовжувати вважати Крим територією України, але в такому випадку чинне українське законодавство не дозволить будь-яким чином зменшувати права кримського населення на обов’язкові виплати і допомогу з боку України”, – зазначає Леонід Гілевич.
Водночас, за ст. 92 того ж закону, громадянам, які виїхали на постійне проживання за кордон, пенсії не призначаються. Таким чином, для уникнення виплат пенсій жителям Криму Україні доведеться визнати Крим “закордоном”, що, безумовно, здається малоймовірним.
Відкритим залишається питання надання нефінансових гарантій пенсіонерам-кримчанам. “Чи буде їм гарантуватися безкоштовний проїзд, право на оздоровлення, протезування тощо на території України? І як відрізнятимуть “українського пенсіонера” від “кримського пенсіонера”? Справжнє законодавство не дає відповідей на такі питання”, – зазначає Андрій Павлишин, юрист юридично-консалтингової компанії “Де-юре”. Цілком можливо, що в законі “Про окупаційні території” Україна гарантуватиме право на безкоштовне отримання освіти і безкоштовно надавати медичну допомогу кримчанам-громадянам України, але тільки на території України (а не на території півострова).
Росія може обдурити
Зважаючи на той факт, що кримська влада планує увійти до складу Росії на правах суб’єкта федерації, варто згадати про “Угоду про гарантії прав громадян держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав у галузі пенсійного забезпечення” від 13 березня 1992 року. Ст. 1 угоди говорить: “Пенсійне забезпечення громадян держав-учасниць цієї Угоди та членів їх сімей здійснюється за законодавством держави, на території якої вони проживають”. Отже, якщо Крим увійде до складу Російської Федерації, пенсії кримчанам платитимуть згідно з російським законодавством. Несплата внесків до Пенсійного фонду Російської Федерації не позбавляє права на пенсію на території РФ. Будь-яка особа, яка отримала громадянство РФ і проживає на території РФ, має право на мінімальну пенсію. Інше питання, яким буде розмір мінімальної пенсії. Але вже зараз можна сказати, що фактично пенсії кримчанам оплачуватимуть з кишені простих росіян, які справно платили податки в російську скарбницю.
За розрахунками лідера російської опозиції Бориса Нємцова, кількість пенсіонерів в Криму становить 560 тис. осіб. Середня пенсія – 1400 гривень, або близько $150. Середня пенсія в Росії 11 тис. рублів, або близько $300, тобто вдвічі вища, ніж у Криму. “Додатково на утримання кримських пенсіонерів потрібен мільярд доларів на рік”, – заявив опозиціонер.
Юристи відзначають, що питання пенсійного забезпечення кримчан у разі входження Криму до складу РФ буде регулюватися законодавством Росії, а також договором про приєднання Республіки Крим до Російської Федерації, в якому буде встановлюватися перехідний період, протягом якого новий суб’єкт повинен бути інтегрований в економічну, фінансову, кредитну та правову системи Російської Федерації, а також у систему органів державної влади Російської Федерації. І тут криється велика небезпека для жителів Криму.
На думку Андрія Павлишина, не виключений варіант, що кримчани залишаться взагалі без пенсій. Згідно ст. 1 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, всі народи мають право на самовизначення. “В силу цього права народи вільно встановлюють свій політичний статус і вільно забезпечують свій економічний, соціальний і культурний розвиток, – зазначає юрист. – Відповідно,“самовизначений” народ, який оголосив свою територію незалежною республікою, повинен самостійно забезпечувати свій економічний і соціальний розвиток”.
Таким чином, якщо в договорі про приєднання Криму до Росії, складеному юристами Кремля, буде прописано, що соціальне забезпечення жителів Кримської республіки має здійснюватися за рахунок бюджету Республіки, грошей на соціальні виплати в такому бюджеті може не вистачити.
Крим не отримає незалежність
Як не прикро, але в кінцевому підсумку Крим, швидше за все, так і не отримає такої бажаної незалежності.
Як зазначають юристи, згідно з Конституцією Російської Федерації, в її складі можуть перебувати республіки. Однак це не означає, що такі республіки є носіями державного суверенітету. “Роз’яснення з цього питання дається, зокрема, в постанові Конституційного Суду України від 7 червня 2000 року. У ньому вказується: Конституція Російської Федерації не допускає будь-якого іншого носія суверенітету і джерела влади крім багатонаціонального народу Росії, і, отже, не припускає якого іншого державного суверенітету, крім суверенітету Російської Федерації. Суверенітет Російської Федерації, в силу Конституції РФ, виключає існування двох рівнів суверенної влади, що знаходяться в єдиній системі державної влади, які володіли б верховенством і незалежністю, тобто не допускає суверенітету ані республік, ані інших суб’єктів Російської Федерації. Отже, використання в Конституції Російської Федерації стосовно до встановленого нею федеративного устрою поняття “республіка” не означає визнання державного суверенітету цих суб’єктів РФ, а лише відображає певні особливості їх конституційно-правового статусу, пов’язані з чинниками історичного, національного та іншого характеру”, – пояснює Андрій Павлишин.
Таким чином, незалежність Криму від України перетворитися в залежність від Росії без будь-якого суверенітету і автономії (які є зараз у півострова в складі України і яку Київ готовий ще більше розширити), без власних збройних сил і з передачею частини власності Криму у власність Російської Федерації (будівель, військових баз та інших активів). “Відмінна” перспектива.
Дарья Куренкова
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас