Бензин горить бажанням дорожчати


Бензин горить бажанням дорожчати

"Укртранснафта" почала прокачування нафти марки Azeri Light по нафтопроводу Одеса-Броди для потреб Дрогобицького (НПК "Галичина") та Надвірнянського ("Нафтохімік Прикарпаття") НПЗ, повідомили в п'ятницю в Міністерстві енергетики та вугільної промисловості. Перша танкерна партія об'ємом 80 тис. т надійшла в Одеський морський торговий порт минулого тижня. З них 60 тис. т протягом травня отримає Надвірнянський, решта - Дрогобицький НПЗ.

Постачання легкої нафти дозволять збільшити завантаження нафтопроводу Одеса-Броди і забезпечити безперебійну роботу українських НПЗ, відзначили в Міненерго. До минулого року трубопровід працював у реверсному режимі, прокачуючи російську нафту для подальшого транспортування по морю на ринки Південної Європи. Але з травня минулого року прокачування припинилася. У середині лютого Одеса-Броди запрацював в аверсному режимі. Планується, що до кінця року по ньому буде поставлено 10 млн т сировини в Білорусь. Дрогобицький і Надвірнянський НПЗ, як очікується, в поточному році отримають до 1,5 млн т каспійської нафти. "Це дозволить стабілізувати цінову ситуацію на ринку, оскільки вартість палива вітчизняних НПЗ нижча, ніж у імпортерів", - пояснило високопоставлене джерело в міністерстві.

Обидва заводи контролюють структури акціонерів Приватбанку Ігоря Коломойського і Геннадія Боголюбова. Минулого року Дрогобицький НПЗ переробив 372,9 тис. т, а Надвірнянський НПЗ - 189,9 тис. т нафти. Але цього року підприємства знизили переробку - в I кварталі "Галичина" переробила 84,7 тис. т (-44,2%), а "Нафтохімік Прикарпаття" зупинив виробництво.

Поки переробка каспійської нафти нерентабельна і сировину закуплено для тестової переробки, кажуть у групі "Приват". "Ми подивимося, яка буде собівартість одержуваних нафтопродуктів в майбутньому, - пояснив співрозмовник в 'Приваті'.- Але за нинішніх цін на нафтопродукти збитки від переробки на західноукраїнські заводи можуть перевищити $150 на тонну". Гендиректор консалтингової компанії "А-95" Сергій Куюн відзначає, що НПЗ Західної України технічно набагато гірше за підприємства "Укртатнафти", тому не можуть виробляти нафтопродукти низької собівартості і прийнятної якості.

На думку аналітика консалтингової компанії UPECO Олександра Сіренко, переробка нафти на цих НПЗ вигідна при середньої роздрібної ціни бензину Аі-95 12 грн за літр, тоді коли зараз вона становить 10,2 грн за літр. Влітку зі зростанням споживання нафтопродуктів ціни швидше за все зростуть, вважає експерт. "Але навряд чи до 12 грн, більш реальний прогноз - 11 грн за літр. Очевидно, "Приват" намагається хоч якось завантажити потужності", - говорить Сіренко. Групі зараз складно знайти нафту для завантаження НПЗ, відзначає член комітету Верховної ради з ПЕК Олександр Гудима: "Після конфлікту з 'Татнафтою' за частку в "Укртатнафті" група не може закуповувати російську сировину. А українська нафта вся йде на 'Укртатнафту', де глибина переробки вища".

Правда, є ще один спосіб зробити переробку вигідною - скасування ПДВ на імпорт нафти, закриття шляхів для пільгового імпорту дизельного палива і введення мит на ввезення нафтопродуктів, говорить Олександр Сіренко. Всі три ініціативи цього року активно обговорювалися між нафтотрейдерами і урядом. У квітні імпортери подали до суду, перешкоджаючи введенню ввізних мит на нафтопродукти. Крім того, вони почали імпортувати білоруський біодизель, експорт якого з республіки не обкладається митом, що призвело до зниження обсягів переробки нафти на українських НПЗ на 53,2% в порівнянні з квітнем 2010 року.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Бензин горить бажанням дорожчати» на Finance.UA - 2.0
В Контексті Finance.UA