Фокуси зі страховкою — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Фокуси зі страховкою

1633
Страхові компанії недоплачують своїм клієнтам. Такий висновок напрошується, виходячи з того, що в 2007 році середній рівень виплат по ризикових видах страхування склав близько 24%.
За даними журналу Insurance Top, в 64 з 115 вітчизняних страховиків цей показник не перевищує і 20%, ще в 40 - не дотягує до 10%. При цьому рівень виплат знизився в таких відомих компаній, як "Оранта", "Інго-Україна", "Еталон", СТ "Ільїчівське", "Інтертрансполіс", "Інкомстрах".
Побічно про проблеми зі страховим відшкодуванням говорить і кількість скарг - торік у Держфінпослуг на страхові компанії поскаржилося 750 незадоволених клієнтів, в Асоціацію страхувальників України - 54. До того ж, на думку фахівців, далеко не всі незадоволені роботою страховиків мають бажання і час на розгляди.
На що скаржимося
У числі найпоширеніших скарг клієнтів - недоплата страхової суми і затримка виплат. Особливо це стосується автострахування (КАСКО та ОСАЦВ), тому що ці види в багатьох страховиків займають від 50% у структурі портфеля. "Найпопулярніші способи "незадоволення" клієнта - зрізати виплату відсотків на 10-20% і затягти на місяць-другий", - розповідає керівник інтернет-проекту Strahnadzor.ua Тимур Шакіров.
За його словами, не виплачувати зовсім страховики побоюються, тому що клієнти можуть поскаржитися в Держфінпослуг або подати позов у суд. "А зрізати виплату на пару сотень доларів - залюбки. Клієнт побурчить і замість офіційної СТО поїде в "гаражі", - продовжує він. Це підтверджує статистика. За інформацією Strahnadzor.ua, близько 80-90% опитаних клієнтів страхових компаній, у яких були страхові випадки, скаржаться на недоплату, на затримку у виплаті - 60-70%.
"Зріз" виплати
Часто люди не розуміють, чому застрахувавши автомобіль на повну його вартість, вони одержують "засушену" на 50-70% виплату. Страховики запевняють, що ніякого фокуса в цьому немає: з виплат віднімаються, як правило, франшиза, вартість ремонту тих оновлених деталей, які постраждали не під час ДТП, а також зношування. "Важко пояснити клієнтові, що куплений ним ще вчора автомобіль уже сьогодні оцінюється з певною часткою зношування", - розповідає начальник управління врегулювання збитків компанії "Провідна" Володимир Хоміцький.
Правда, іноді страховики хитрять і нараховують зношування на ті деталі, по яких воно не нараховується навіть згідно автотоварознавчої експертизи (офіційний документ) - на скло і пластик. "Але якщо це враховано в договорі страхування, що клієнти підписують, не читаючи, то всі претензії до страховика марні", - пояснює Тимур Шакіров.
Але навіть якщо клієнт дуже уважно читав договір, він й у цьому випадку не застрахований від сюрпризів. Наші страховики - народ винахідливий. Приміром, деякі з них настільки шанують податковий кодекс, що можуть зменшити клієнтові виплату за рахунок податків відразу на 35%!
Як? Якщо в клієнта немає довідки з держоргану (ДАІ, МНС, МВС та ін.), що підтверджує факт страхової події, з нього знімуть 15% прибуткового податку. "Відповідно до постанови Кабінету Міністрів "Про підтвердження страхової виплати", якщо страхова подія по будь-якому виді страхування не фіксується державним органом, вважається, що виплата не підтверджена.
У такому випадку страхова компанія як податковий агент зніме із клієнта 15% податку", - пояснює гендиректор Ліги страхових організацій України Наталя Гудима. Все б нічого, так тільки ці 15% у договорі можуть звучати, як "виплата без довідки ДАІ здійснюється відповідно до податкового законодавства". Цікаво, чи багато хто з нас вивчає податкове законодавство, перш ніж купити поліс?
Але й це ще не все. Парадоксально, але страхові компанії, не будучи платниками податку на додану вартість, залюбки вилучають 20% ПДВ із будь-якої страхової виплати. Правда, роблять так не всі. Ті ж, хто не займається "зняттям" ПДВ із клієнтів, самі шоковані. "Ми вважаємо, що недоплата ПДВ - це пряме порушення страховими компаніями законодавства і додаткова можливість заощадити на клієнті", - обурюється заступник голови правління компанії "Страхові традиції" Олена Любченко. Неслаба економія виходить - по тому ж КАСКО клієнт може недорахуватися суми із трьома нулями!
"Ми направили із цього приводу лист у ДПАУ із проханням роз'яснити ситуацію. З роз'яснення податкової виходить, що страхова компанія сама може визначати, виплачувати їй відшкодування клієнтові із ПДВ чи без нього", - розповідає Наталя Гудима. При цьому вона не заперечує, що "у цій сфері є зловживання".
Обіцяного три роки чекають
Друга за актуальністю причина невдоволення клієнтів - недотримання страховиками строків виплати.
Закон чітко регламентує ці строки по "автоцивілці": не більше 30 днів. А от по КАСКО кожна компанія самостійно встановлює строки від 20 до 60 днів. Але це тільки після збору всіх необхідних документів і доказів, на які часом іде по два і більше місяців. Так що реальні строки виплати можуть розтягтися до півроку. При цьому багато страховиків не приховують, що пропонують своїм клієнтам урегулювати питання швидко, але дешево.
Немаловажну роль при автострахуванні грають співробітники Державтоінспекції. За законом вони можуть розглядати запит страховика протягом 30 днів і найчастіше користуються своїм законним правом "на повну".
"Строки видачі розширених довідок ДАІ залишають бажати кращого. Збільшення кількості автомобілів і ДТП позначається на навантаженні ДАІ. Подорожчання довідки з 34 до 83 гривень на термін її оформлення позитивно не вплинув", - говорить заступник начальника управління врегулювання збитків СК "Українська страхова група" Євген Авраменко.
Є й інша проблема, що прямо впливає на строки виплат, - плутанина в самих компаніях. Приміром, документи про виплату підписуються в деяких страховиків не одним-двома відповідальними за врегулювання збитків, а п'ятьма-сімома начальниками, включаючи "великих". "От й уявіть собі: приносиш документи на підпис заступникові голови, а він то зайнятий, то на зустріч їде, то у відрядження. Все це розтягується в часі на тижні", - пояснює причини затримок співробітник однієї зі страхових компаній.
У будь-якому разі, змусити всіх спростити процес урегулювання збитків неможливо. Навіть якщо компанія і порушить строки виплат, то обійдеться це їй не дуже дорого - пеня нараховується в розмірі подвійної ставки НБУ (24% річних) або 0,067% на день. При середній виплаті 7-9 тисяч гривень набігає близько 5 гривень на день.
Тетяна Павлюченко
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас