Заземлення приватизації — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Заземлення приватизації

Нерухомість
472
Нові старі правила продажу державного майна відкривають перед ФДМ нові можливості для маніпуляцій.
Кабінет Міністрів на минулому тижні затвердив порядок продажу земельних ділянок під об'єктами, які будуть приватизуватися цього року. Такий комплексний продаж повинна допомогти ФДМ впоратися з поставленими перед ним планами з наповнення бюджету приватизаційними коштами. У дійсності нові правила лише ускладнять завдання відомству Валентини Семенюк – докласти руку до цього обіцяють місцеві влади.
Зараз ФДМ як ніколи має потребу в додатковій можливості збільшення вартості об'єктів приватизації. За станом на 1 травня Фонд зумів перерахувати до бюджету лише 1,05 млрд грн при річному плані в 10,5 млрд грн, і якщо ситуація не зміниться, то нинішній рік може стати для Валентини Петрівни самим провальним. Втім, отримане згода Кабміну на продаж земельних ділянок під об'єктами приватизації навряд чи врятує положення.
Нагадаємо, що в травні минулого року уряд уже приймав аналогічне рішення. Тоді експерти досить оптимістично припускали, що нові правила дозволять удвічі збільшити вартість пропонованих до продажу активів, а Фонд держмайна обіцяв додатково зібрати не менш 1 млрд грн. Однак процес так і не був запущений - у Фонді несерйозно поставилися до передприватизаціонної підготовки об'єктів із землею, у результаті до кінця року разом з ділянкою не продали жодного заводу.
Схожий сценарій може повторитися й зараз, навіть якщо приватизатори зуміють підготувати необхідну документацію, що дозволяє пускати з молотка об'єкти разом із землею, на якій вони розташовані. Провиною тому може стати положення, відповідно до якого 95% коштів, отриманих від реалізації ділянок, підлягають перерахуванню в прибутки держбюджету. Місцеві влади навряд чи обрадує перспектива отримати від продажу комунальної землі лише 5% суми.
"У міського керівництва є сотні способів заблокувати таку приватизацію, наприклад, усіляко бойкотувати підготовку документації на ділянки. А підстав для цього в них предосить. Адже за законом земля належить не державі, а місцевим громадам. Раніше кошти, отримані від реалізації ділянок, ішли в міські бюджети, а зараз їх пропонують віддавати держбюджету. У результаті громади втратять землю, але нічого не одержать замість. На місцях взагалі не хочуть продавати ділянки, оскільки їхня оренда приносить гарний доход. У таких умовах у влади тільки один вихід - саботувати", - пояснив Деловой столице експерт із питань бюджету Асоціації міст України Юрій Ганущак.
Можливість блокувати продажі приватизаційних підприємств разом із землею в міського керівництва є не тільки на підготовчому етапі. Згідно затвердженим урядом правилам ділянка з розташованим на ньому об'єктом будуть виставляти на відкриті торги. До складу аукціонної комісії, крім членів Фонду держмайна, також увійдуть представники місцевої влади й трудового колективу продаваного підприємства. Нарешті, далеко не всі покупці погодяться здобувати об'єкти разом із земельною ділянкою.
"У цьому випадку клієнти на додачу до умов приватизації отримають ще й величезне грошове навантаження. Безумовно, є підприємства, які будуть купуватися винятково заради землі, але існує й безліч інших", - вважає член спеціальної комісії Верховної Ради з питань приватизації Олександр Бондар. Аналітики вказують, що порядок не обмовляє, про які саме ділянки мова йде, - під об'єктами, які тільки готуються до приватизації, або під уже проданими. А тому, щоб упоратися із завданням по збору коштів, ФДМ цілком може попросити нових власників заводу викупити під ним ще й землю.
"Фонд держмайна вже неодноразово демонстрував творчий підхід до виконання покладених на нього функцій. Так що можна чекати й спроб видавити гроші з покупців минулих років", - думає народний депутат Анатолій Семинога. Методи переконання у ФДМ є. Співробітники Фонду можуть "виявити", що власник не виконує інвестиційних зобов'язань, і запропонувати вирішити проблему полюбовно.
Інша справа, якщо мова йде про ліквідні ділянки. Скептики не сумніваються, що приватизатори можуть улаштувати спеціальні пропозиції "для своїх".
"Зараз існує безліч підприємств, основним ресурсом яких є винятково земля. Вимоги зберегти їхній профіль означають продаж "для своїх", які знають, що ніяких умов вони дотримувати не будуть і зможуть розпоряджатися придбаною ділянкою за своїм розсудом. Солідні інвестори на таке навряд чи підуть. Самим яскравим прикладом є історія з Київським мотоциклетним заводом. Його три роки виставляли на торги й висували умову зберегти виробництво. Зрештою виявилося, що продавати там уже нема чого. Директор підприємства за узгодженням із ФДМ розпродав всю землю вроздріб. Однак цей факт депутати встановили тільки наприкінці минулого року. Є висока ймовірність того, що такий сценарій повториться й при реалізації інших об'єктів", - вважає Бондар
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас