Американська трагедія — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Американська трагедія

Фондовий ринок
914
Чому не варто купувати акції компаній, що вийшли на IPO…
Про необхідність виходу вітчизняних компаній на IPO, тобто продаж акцій на міжнародних фондових біржах, в Україні не говорить хіба що ледачий. З аналітичних досліджень і журналістських статей, присвячених корисності IPO, можна складати томи. Однак аналітики воліють не говорити про те, що відбувається з компаніями після IPO, щоб не відлякувати потенційних покупців. Усе просто: 6 з 10 компаній, які зважилися на продаж акцій, через місяць-другий після IPO починають стрімко втрачати ринкову вартість.
"Це внутрішні проблеми компаній, їх легко уникнути", - запевняють інвестаналітики.
Тим часом погіршення фінпоказників, а відтак і падіння ринкової вартості компаній після IPO є радше правилом, аніж винятком, стверджують Любош Пастор, Лусіан Тейлор і Пьєтро Веронезі з бізнес-школи Університету Чикаго (Entrepreneurial Learning, the IPO Decision, and the Post IPO Drop in Firm Profitability. Lubos Pastor, Lucian Taylor, and Pietro Veronesi. NBER Working Paper 12792, December 2006).
Дослідники проаналізували фінансові дані 7183 компаній США, що розмістили свої акції на фондових майданчиках з 1975 по 2004 рік. Залежною змінною в моделі, складеній чиказцями, є найважливіший для інвесторів показник - віддача на вкладений акціонерний капітал (Return Оn Equity, або ROE), простіше кажучи, дохід, який інвестор отримує на кожен вкладений у компанію долар.
Підсумки дослідження мають видатися гнітючими для міноритаріїв, що вірять у зростання котирувань компаній після IPO. З’ясувалося, що через рік після виходу на біржу середній ROE компаній знижується на 2,68% за квартал (або на 10,72% за рік). А через три роки після IPO інвесторам, які повірили у перспективність компаній-новачків, час рвати волосся на голові: середня дохідність акціонерного капіталу знижується на 4,69% за квартал, або більш ніж удвічі за три роки.
Причини? По-перше, акції, які вперше виставляються на фондову біржу, зазвичай переоцінені зусиллями інвесткомпаній - організаторів IPO: винагорода інвестбанків безпосередньо залежить від суми, вирученої власниками компанії, яка продається.
По-друге, що більше капіталу вкладено в компанію, то меншу дохідність приносять інвестиції.
По-третє (і це головна причина), після виходу на біржу більшість власників компаній втрачають інтерес до бізнесу. Адже гроші отримано (і найчастіше витрачено), а падіння прибутковості та котирувань нехай турбує найманих директорів, менеджерів і дрібних акціонерів.
Пастор, Тейлор і Веронезі не уточнюють, що відбувається з прибутковістю компаній не через три, а, приміром, через п’ять років після виходу на біржу. Чи то з часом фінпоказники компаній повертаються на круги своя, чи то дослідники не захотіли ще більше засмучувати інвесторів.
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас