Стерти з карти — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Стерти з карти

Фінтех і Картки
1074
Пропагандисти банківських пластикових карт всіма правдами й неправдами доводять нам, що картки краще готівки. Однак з'ясувалося, якщо карту украдуть за кордоном, то реальної допомоги від банків чекати не варто. Потрібно бути готовим рятуватися самому.
Здавалося б, що може бути краще, ніж пластикова карта в подорожі за кордон? По-перше, немає проблем з митниками при вивозі великих сум валюти. По-друге, карта дозволяє непогано заощаджувати на чайових. І, нарешті, по-третє, вона може захистити гроші клієнта від усіляких напастей, як злодії або діряві кишені. Насправді ж у деяких ситуаціях платіжна карта виявляється набагато гіршою за готівку. Наприклад, якщо мандрівник не тільки розтратив весь свій cash, але й з його карткою трапилася яка-небудь неприємність.
Дзвінок "другу"
Які лиха можуть спіткати власника карти за кордоном? Найзвичайніші. Приклад перший - карта загубилася або її украли. У цьому випадку, відповідно до умов договору, клієнт зобов'язаний терміново подзвонити в call-центр свого банку й попросити заблокувати зниклу карту. У противному випадку просто не можна буде оспорити проведені з її використанням платежі. У банку після нескладної операції з ідентифікації клієнта по телефону (кодове слово, номер картки, останні чотири цифри карти) платіжну картку заблокують, і гроші з неї зняти буде не можна.
Така операція називається "постановка в стоп-аркуш". Але, де гарантії, що вдасться швидко зв'язатися з банком при настанні форсу-мажору? У тому, що ніяких, в автора була можливість переконатися на власному досвіді, коли, знаходячись в Таїланді, він намагався додзвонитися в сall-центр свого банку (банк із першої десятки, до речі).
Баланс на вихідні дзвінки мобільного телефону був витрачений на прослуховування музики автовідповідача, а лист, відправлений по електронній пошті, так і залишилося без відповіді. Повернувшись додому, автор, природно, обдзвонив кілька великих банків, що активно пропонують "пластик". І в багатьох з них пояснювали, що банкіри не зобов'язані думати про те, чи забезпечений клієнт зв'язком за кордоном чи ні.
"Це не входить в обов'язки банку: відповідати за те, чи поклав клієнт достатню суму на свій мобільний чи рахунок ні", - говорить директор департаменту індивідуального бізнесу банку "Форум" Олександр Гомжин. З ним складно не погодитися. У результаті, через свою розхитаність власник пластикової карти може потрапити в дуже неприємну ситуацію.
"Якщо карта украдена, а її власник не сповістив про це в банк, вся фінансова відповідальність по зроблених операціях лежить на клієнті й "витрусити" з банку свої гроші не вдасться", - запевняє начальник відділу моніторингу клієнтських операцій Укрсоцбанку Оксана Задорожня.
Команда "стоп!"
Для того щоб вчасно заблокувати загублену або украдену карту, потрібно завжди мати в мобільнику або на інших носіях номер телефону не тільки call-центра банку, але й клієнта-менеджера банку. Важливо також вибирати банк-емітент карти, орієнтуючись на рівень обслуговування їм клієнтів. Деякі банки, приміром, надають своїм клієнтам послуги так званого електронного банкінгу, що дозволяє, після того як користувач авторизирується (введе логін та пароль), самостійно провести "стопування" карти в Інтернеті.
Такі нововведення можуть бути дуже корисні власникам карт. Є на ринку й банки, співробітники яких завжди готові передзвонити на зазначений їм номер телефону клієнта за рубежем - це питання якості сервісу й лояльності банку до своїх клієнтів. У складних ситуаціях може допомогти й мобільний банкінг, що допомагає контролювати операції по карті в режимі реального часу.
"Якщо на мобільний телефон раптом прийде повідомлення про операції, яку ви не здійснювали, негайно повідомите про це банк", - рекомендує начальник відділу роботи з міжнародними платіжними системами й банками-агентами "Родовід Банку" Ганна Потапенко.
Така поспішність цілком оправдована, адже, банк може повернути тільки ті гроші, які були зняті після того, як карта була "застопована" у належному порядку. Якщо клієнт або банк забарилися з постановкою в стоп-аркуш, то можна залишитися зовсім без грошей, точно так само, як і втративши гаманець із наявними. Одна добре, а дві краще Якщо карта благополучно поставлена в паперовий "стоп-аркуш", самостійно її власник зняти відтіля (якщо, приміром, карта знайшлася або її повернули в поліції) не зможе.
Для рішення такого завдання клієнту необхідно звернутися у відділення, де він обслуговується, заповнити заяву на розблокування. Тільки після того, як процесинговий центр уже знову почне "бачити" карту, можна буде отримувати гроші. Ясна справа, що, знаходячись за кордоном, провернути такий "ґешефт" не вдасться. Тому для звичайних клієнтів з картами певного класу (не нижче Visa Classic/Mastercard Mass) банкіри пропонують послугу так званної негайної допомоги - терміновий випуск карти-заміни (Emergency Card).
"Ця послуга платна і недешева, оплачується клієнтом відповідно до тарифів з обслуговування карт. Знаходячись за кордоном, клієнт може скористатися цією послугою й одержати карту через Глобальну службу клієнтської підтримки Visa або Mastercard протягом доби", - розповідає Оксана Задорожня з Укрсоцбанку. Директор департаменту роздрібних продуктів і маркетингу банку "Райффайзен Банк Аваль" Євген Дем’янов пропонує клієнтам, з якими сталося лихо, скористатися послугою "термінова видача готівки" через платіжну систему Masterсard: процедура займе 3-4 години по всіх картах, крім Сirrus-Maestro та ISIC-Maestro. При цьому сума виданих грошей не буде перевищувати 5 тис. дол.
Спеціальні інформаційні служби платіжних систем (VISA, Mastercard) працюють цілодобово по усьому світу. Інформацію про їх можна знайти на сайтах багатьох міжнародних платіжних систем.
"Клієнт звертається до даних служб, заповнює спеціальну анкету. Після того, як служби зв'язуються з банком-емітентом украденої карти й підтверджують дані клієнта, він має можливість отримати готівку в тому банці, що йому вкаже служба VISA або Mastercard, або скористатися послугою Emergency Card. Протягом усього часу, поки клієнт перебуває за кордоном, він може вільно використовувати карту-заміну.
Тільки по поверненні клієнта в Україну банк-емітент знімає плату за встановленним тарифом за користування даною послугою", -і розповідає Ганна Потапенко з "Родовід Банку".
Хто з'їв карту?
З платіжними картами відбуваються й зовсім курйозні випадки. Наприклад, буває, що їх у буквальному значенні "зжовує" банкомат, і вчорашній шановний клієнт банку залишається без грошей у чужій країні. У цьому випадку експерти радять звернутися в той банк, чий банкомат вилучив карту, і попросити повернути її. Це можна зробити, зателефонувавши в сall-центр свого банку з проханням відправити факс у банк-еквайєр, чий банкомат вилучив карту, - щоб той видав карту власнику.
"Якщо карта була вилучена на вимогу банку-емітента або банка-еквайєра, і банк-еквайєр відмовив у видачі карти, то через платіжну систему можна одержати наявні у вигляді екстреної допомоги", - нагадує пан Дем’янов. Можна також ще перед поїздкою оформити дві карти, які мають один спільний рахунок. Якщо одна з карт вийде з ладу, то другою, додатковою, можна скористатися так само, як й основною.
Другий варіант - дві карти з різними картковими рахунками, які були відкриті в одному банку. У цьому випадку клієнт може скористатися послугою інтернет-банкінгу (якщо банк-емітент її пропонує) і в режимі оn-line переказати гроші з одного рахунку на іншій. Потрапляючи за кордон, власників карт також часто забувають пін-коди, що забезпечують доступ до своїх безготівкових грошей. Забудькуватим клієнтам, що часто виїжджають за рубіж, банки рекомендують мати кілька карт.
"Все залежить від того, які карти банк запропонував клієнтові: пін-пріорітетні, по яких завжди необхідне уведення пін-коду, або ж карти, які обслуговуються по підписі. По другим, у випадку, якщо був забутий пін-код, клієнт не зможе скористатися банкоматом, однак зможе провести операції в торговельних точках і отримати готівку у відділеннях банку", - розповідає Оксана Задорожня.
Сперечаємося та вимагаємо
Якщо загублена за кордоном карта була поставлена в стоп-аркуш або клієнт зовсім точно впевнений, що не купував товару з назвою "жінка гумова Арт. 1231; 1 шт.":), можна й потрібно зажадати від банку повернути украдені гроші. У випадку з постановкою в стоп-аркуш єдиним і незаперечним доказом правоти власника карти буде час транзакції.
Якщо операція по карті здійснювалася після години "Ч", о якій клієнт заявив фінансистам про крадіжку карти, банк буде зобов'язаний повернути всі його гроші протягом 180 днів. Якщо ж карта під час закордонного вояжу виявилося клонованим і використаним шахраями, то для підтвердження своєї правоти колишньому власникові доведеться зібрати якнайбільше доказів. По-перше, це чеки з особистим підписом при оплаті картою, у яких вказується дата/час здійснення покупки. По-друге, це свідки, які можуть підтвердити, що під час здійснення транзакції власник карти був зовсім в іншому місці.
Складніше всього заперечити операцію, що проводилася через Інтернет. "Такі платежі практично неможливо підтвердити, а виходить, довести банку свою правоту буде дуже складно", - каже директор департаменту індивідуального бізнесу банку "Форум" Олександр Гомжин.
Банкір згадує, що один раз його VIP-клієнт у літаку розрахувався картою, а після приземлення на його рахунку вже не залишилося ні копійки. Всі гроші "пішли" через віртуальний простір. Клієнт зміг довести банку свою правоту тільки через те, що знаходився під час шахрайських транзакцій у повітрі й у нього не було можливості підключитися до Інтернету. Зі свого боку, дозволимо собі ремарку: якщо правильно написати претензію до банку, те вже банкірам доведеться доводити, що саме клієнт проводив інтернет-транзакцію, що заперечує їм. Зрештою, можна зажадати від банку надати всі дані перелоги-файли, що зберігаються в його базі, які вкажуть, звідки власник уводив дані своєї кредитної карти в Інтернет. Презумпцію невинності ще ніхто не скасовував.
Як переказати гроші?
Досить часто трапляється, що клієнт просто спустошує ліміт своєї карти, а потім не знає, що йому робити. У таких випадках попросити банк переказати гроші з однієї карти на іншу, знаходячись за рубежем, не можна. Для цього необхідно написати заяву на переклад грошей у відділенні банку, що обслуговує клієнта (у банкомату або інформаційному кіоску на території України переказ підтверджується електронним підписом клієнта, тобто пін-кодом).
Тому від'їжджаючим за кордон можна порадити залишити своїм рідним/знайомим реквізити для безготівкового переказу. Якщо доведеться витратити всі свої гроші за рубежем, то рідні можуть написати заява у відділенні банку в Україні на переклад грошей зі свого карткового рахунку на інший рахунок, відкритий в іншому банку, як на карту іншого банку-емітента, так і на карту іншого власника (відповідно до Постанови НБУ №137).
За матеріалами:
Деньги.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас