Кабмін проллє на "слухняні" регіони фінансовий дощ — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Кабмін проллє на "слухняні" регіони фінансовий дощ

Казна та Політика
345
Уряд хоче змінити схему розподілу державних фінансів між центральним та місцевими бюджетами. Саме така ідея закладена в презентованій Міністерством фінансів концепції реформування місцевих бюджетів до 2011 г. Задекларовані в документі заходи, як очікують в уряді, дозволять найближчим часом збільшити питому вагу загального фонду місцевих бюджетів у спільному бюджеті країни на 1–2%.
Щоб підвищити фінансовий добробут на місцях, мінфіновці вирішили почати з малого - удосконалити методику розрахунку прибутків і витрат місцевої скарбниці, а також міжбюджетних трансфертів. Головна ідея новацій, що дозволить домогтися намічених цілей, - підвищення зацікавленості місцевої влади в нарощуванні прибутків. Очевидно, що це відбудеться лише в тому випадку, якщо центр дозволить залишати на місцях більший обсяг податків, що збирають.
У фінансовому відомстві досить мрячно пояснюють, за рахунок чого повинні бути розширені дохідні джерела місцевих бюджетів. Поки уряд зважився лише на перегляд розподілу коштів від податку на доходи фізичних осіб. Крім цього, у коридорах Мінфіну зріє безпрецедентна ініціатива - залишати на місцях ще й частина податку на прибуток. У всякому разі, ця ідея, як стверджують у міністерстві, відображена в зараз Податковому кодексі, що готується.
Очікується, що місцеві бюджети зможуть розжитися на 10-15% податку, що збирає, на прибуток (зараз у них зараховується податок на прибуток тільки комунальних підприємств). Причому податок буде йти в бюджет не по місцю реєстрації офісу компанії, а за місцю розташування її виробничих сил. Таким чином, говорять у Мінфіні, гроші будуть розподілятися по країні рівномірно, а не концентруватися винятково в Києві. За розрахунками Мінфіну, таке нововведення повинне принести місцевим бюджетам додаткові доходи загальним обсягом в 2,5-3 млрд грн. Ця цифра була розрахована, виходячи з загального обсягу надходжень податку на прибуток у держскарбницю торік (26 млрд грн).
Крім того, зараз також обговорюється можливість зміцнення власної дохідної бази обласних і районних бюджетів за рахунок дозволу залишати собі більшу частину прибуткового податку. Відповідно до Бюджетного кодексу нині в бюджети Києва й Севастополя зараховується 100% податку з прибутків фізичних осіб, у бюджети міст республіканського й обласного значення - 75%, а селам і містам районного значення залишається лише 25%. Передбачається, що нові можливості простимулюють місцеві влади щільніше працювати з податковою, щоб та забезпечувала повноту податкових зборів.
Однак експерти вважають, що такі новації навряд чи здатні істотно поліпшити фінансовий стан місцевих бюджетів. "Адже коли їм надається якесь додаткове дохідне джерело, автоматично відбувається зменшення обсягу трансфертів. А виходить, у цілому ситуація не міняється. Крім того, ми не побачили реального бажання відомства передати коштів саме місцевим органам влади. Мінфін як і раніше воліє акумулювати їх у себе, а потім відправляти в місцеві бюджети. Причому найчастіше це відбувається в ручному режимі", - відзначає заступник директора департаменту правової політики Асоціації міст України Зоя Луценко.
Також не цілком ясно, яким способом Мінфін має намір додатково залучати органи місцевого самоврядування до нарощування дохідної бази своїх територій (очевидно, ставлячи перед собою таку мету, відомство має намір скоротити обсяги бюджетних трансфертів). Фахівці вважають, що таких стимулів у місцевих бюджетів нині предосить. Приміром, сьогодні вони мають право залишати у своєму розпорядженні 50% прибутків, які додатково зібрані на території регіону. Однак проблема полягає в тому, що суми таких надпланових надходжень потім ураховуються при виділенні трансфертів.
"Виходить, якщо місцеві бюджети добре працюють цього року, то в наступний розмір трансферту для них буде зменшений. Це несправедливо. Ми вважаємо, що повинні бути розроблені норми, які дозволять залишати ці додаткові суми на місцях. І при плануванні бюджету на наступний рік наявність таких коштів не повинне впливати на трансферти. У проекті концепції, підготовленої Мінфіном, така можливість задекларована. Але які механізми будуть задіяні для її реалізації, знов-таки незрозуміло", - бідкає Луценко.
Скептики кажуть, що головна мета затіяної урядом реформи - підсилити залежність місцевої влади від централізованого фінансування. Обсяги трансфертів прописуються в головному фінансовому документі країни. Інша справа - акумулювання та подальше перерахування на місця частини зібраних податків. У цьому випадку в Кабміну завжди буде можливість, маніпулюючи даними, самоособисто встановлювати, якому регіону й скільки варто повернути. Подібна технологія успішно випробувана, приміром, у сфері відшкодування ПДВ.
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас