Дружіть танкерами — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Дружіть танкерами

Енергетика
186
Литва намагається вмовити Євросоюз натиснути на Росію, щоб нафтопроводом "Дружба" у республіку пішла російська нафта. Однак Росія, зважаючи на все, вирішила взагалі поховати трубопровід.
За підсумками ради голів ЄС, що завершилася 9 березня в Брюсселі, Європа в черговий раз визнала, що нафта в Литву повинна поставлятися – причому не інакше, як через старий радянський трубопровід "Дружба", литовська гілка якого в цей момент знаходиться в аварійному стані і нафта через неї не прокачується.
Прем'єр-міністр Литви Гедімінас Кіркілас заявив, що головним досягненням Литви на раді голів ЄС він вважає визнання на рівні Євросоюзу необхідності використання всіх інструментів ЄС у відносинах з постачальниками енергоресурсів.
Фактично Литва закликала ЄС натиснути на Росію.
"Сподіваюся, це дасть конкретні результати і постачання нафти в Литву та Латвію через трубопровід "Дружба" буде відновлено", – сказав Кіркілас.
Справа в тому, що голова російської держкомпанії "Транснафта" (оператор "Дружби") Семен Вайншток раніше заявляв, що постачання нафти в Литву, можливо, не буде відновлено взагалі, тому що ремонт трубопроводу може виявитися недоцільним.
У відповідь на це Литва звинуватила російську сторону в тому, що відмова від постачання нафти викликана політичними мотивами, тому що Москві не сподобалося рішення литовської влади продати Мажекяйський НПЗ не Росії, а Польщі.
Після цього питання про постачання нафти з РФ у Литву було порушене у Європі.
Тим часом не можна сказати з повною впевненістю, що члени ЄС прислухаються до Литви. "Незабаром після того, як восени минулого року Польща заблокувала поновлення договору про енергоспівробітництво між Росією і ЄС, Росія перекрила для польського м'яса доступ на свій ринок, - нагадує начальник аналітичного відділу брокерського будинку "Відкриття" Халіль Шахмаметьєв. - Польща визнала це актом скоріше політичним, ніж економічним, і підняла це питання в ЄС. Воно не вирішене й дотепер".
За словами Шахмаметьєва, зараз важливо, наскільки серйозно поставиться ЄС до закликів Литви, чи ризикне через неї Європа псувати відносини з Росією.
При цьому ситуація в Литві далека від критичної. "У цей час нафта в Литву (зокрема на Мажекяйський НПЗ) поставляється танкерами, – пояснює Шахмаметьєв. – Звичайно, це не так рентабельно, як качати її через трубу, однак коли литовська влада продавала Mazeikiu Nafta полякам, вони прекрасно розуміли, на що йдуть. Пред'являти в такій ситуації якісь претензії до Росії, щонайменше, дивно".
Аналогічної думки дотримуються й політологи.
"Литва сама закликала обходитися без російської нафти Україну та Білорусію, - нагадує експерт Московського центру Карнегі Микола Петров. - Причому якщо сама Литва здатна обходитися танкерними поставками, то для білорусів і українців поставки з Норвегії та Венесуели (як це пропонував литовський прем'єр Валдас Адамкус) економічно вкрай невигідні".
Тепер же, за словами Петрова, ми спостерігаємо просто спробу зайвий раз звернути увагу на проблему. "Неможливо представити, як зможе ЄС допомогти Литві в питанні постачань російської нафти, – говорить політолог. – Імовірно, цей момент буде внесений у загальний список претензій до Росії, які будуть потім пред'явлені на різних рівнях".
Теоретично ЄС може запропонувати профінансувати полагодження трубопроводу. Однак це може виявитися дуже недешево: скільки буде потрібно грошей, не знає ніхто.
"Ми проведемо розрахунок економічної доцільності робіт з відновлення нафтопроводу, - уже заявляв раніше Семен Вайншток. - Можливо, що ці роботи будуть настільки серйозні, що ми вирішимо відмовитися від них".
Заступник голови Росприроднагляду Олег Мітволь був більш категоричний: "Трубу, що зараз там стоїть (аварійну ділянку "Дружби" Унеча-Полоцьк), під робочий тиск ставити не можна. Там більше 500 заплаток".
За матеріалами:
Газета.Ru
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас