Свято подешевшало — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Свято подешевшало

Казна та Політика
1021
Нинішнє свято 8 Марта має всі шанси ввійти в історію як один з найбільш дешевих. Столичні квіткарі повторюють, що їхня продукція не тільки не виросла в ціні, але й, навпаки, з деяких позицій подешевіла.
Приміром, якщо напередодні торішнього 8 Марта тюльпани продавалися по 7 грн., те цього року вони не повинні бути дорожче 5 грн. за штуку. Гвоздики мають всі шанси подешевіти з 5 грн. до 3-4 грн. за штуку, а мінімальні ціни на троянду взагалі можуть опуститися з 7-8 грн. до 5 грн. Переглянути своє відношення до цінової політики компанії змусило насичення ринку, викликане масовим розширенням площ як спеціалізованих, так і часток господарств і різке збільшення вигонки рослин у нинішньому сезоні. Завдяки цьому місцеві компанії змогли навіть потіснити імпортерів, ринкова частка яких знизилася з 70 до 50%. Єдине, чого не врахували «квіткові» бізнесмени, так це підвищення цін на енергоносії та збільшення витрат на зміст персоналу, що вилилися в падіння рентабельності компаній. Підняти ж вартість свого товару їм заважає не тільки конкуренція, але й невисока культура споживання в країні - купувати дорогі квіти сьогодні готові далеко не всі. У перспективі виходом зі сформованої ситуації для виробників є освоєння південних регіонів країни, де завдяки кліматичним умовам собівартість вирощування квітів трохи нижче. У нинішньому ж році компанії, охолонувши до виробництва, можуть направити свою активність на створення спеціалізованого роздробу, оскільки наявність якісних каналів збуту є для них стратегічно важливим.
Святковий розпродаж
Столичні квіткарі розраховують, що нинішні березневі свята виявляться для них одними із самих удалих за останні роки. По їхніх прогнозах, у Києві буде продане близько 13 млн зрізанних і близько 600 тис. рослин у землі, що на 20% більше, ніж в 2006 р. Приблизний оборот торговців усього за три-чотири днів складе понад 80 млн грн. Росту продажів, на думку президента компанії «Камелія» Тетяни Костюкової, будуть сприяти в першу чергу порівняно невисокі ціни. Незважаючи на інфляцію в країні і подорожчання більшості товарів як мінімум на 10-15%, вартість квітів у порівнянні з минулим роком не тільки не збільшилася, але по деяких позиціях навіть упала. Приміром, якщо напередодні торішнього 8 Марта тюльпани продавалися по 7 грн., те в нинішньому році, вважає Костюкова, вони будуть не дорожче 5 грн. за штуку. Дану тенденцію вона пояснює насиченням ринку цими квітами. «Тюльпани дуже вигідні для квіткарів, тому що їх можна «запрограмувати» під певну дату. Крім того, на них стабільно тримається високий попит. Як наслідок, всі господарства, а також приватники в нинішньому сезоні різко збільшили вигонку цих рослин. Приміром, тільки наша компанія поставить на ринок порядку 250 тис. шт. Істотно розширився і асортименти. Якщо раніше місцеві виробники вирощували не більше трьох-чотирьох видів тюльпанів, то в нинішньому сезоні ця цифра виросла до 25, що повинне додатково стимулювати попит», - пояснює Костюкова.
Шанси подешевіти з 5 до 3-4 грн./шт. мають і гвоздики. Президент Українського союзу квіткарів Ірина Слободянюк відзначає, що попит на них знижується рік у рік, що порозумівається не тільки традиційними поданнями про квітку як про символ радянських свят, але й світовими тенденціями - рослина потрапила в немилість до провідних флористів. Така ж тенденція, щоправда, поки тільки в рамках Києва, спостерігається і у продажах популярних раніше гербер. «Якщо в регіонах попит на них поки залишається стабільним, то в столиці він практично зійшов на немає. Ми пояснюємо цей факт декількома причинами. Справа в тому, що гербера виглядає презентабельно тільки в букеті. Оскільки вимоги покупців до якості флористики останнім часом виросли, такий букет обійдеться в кругленьку суму. Тому багато киян воліють купувати троянди. Перевагою останніх став надзвичайно різноманітні асортименти і досить невисокі ціни. По суті, вартість троянд і гербер зрівнялася», - розповідає генеральний директор компанії «Украфлора» Олена Букало.
Зниження мінімальних цін на троянд із 7-8 до 5 грн. за штуку експерти пояснюють масовим викидом на ринок продукції місцевого виробництва. Якщо раніше частка імпорту в даній категорії перевищувала 70%, то цього року вона знизиться до 50%. «Практично всі виробники («Асканія Флора», «Камелія», «Теремки» та ін.) в 2006 р. розширили тепличні площі на 1 га, що в цілому дало збільшення в 7-8 га», - відзначає Слободянюк.
Тяга до землі пройшла
За оцінками Слободянюк,облаштування гектара сучасної теплиці коштувало компаніям порядку EUR1,5 млн. Але наскільки виправданими виявляться ці вкладення - велике питання. Підприємства почали розширюватися, коли ситуація на ринку була зовсім іншою. З одного боку, роздріб не відрізнявся перенасиченістю квітами, а виходить, мала можливість підтримувати досить високі ціни. З іншого боку - собівартість вирощування рослин в Україні була нижче, ніж зараз, за рахунок більш дешевих енергоресурсів. Сьогодні картина кардинально змінилася. Квіткарі говорять, що рентабельність їхнього бізнесу за останній рік знизилася вдвічі й на сьогоднішній день, на думку Костюковой, не перевищує 15%. Крім різкого підвищення цін на газ, у минулому сезоні виросли й інші витрати підприємств, зокрема витрати на персонал. Переглянути ж вартість квітів убік підвищення вони не можуть через зрослу конкуренцію. «Якщо енергоресурси продовжать дорожчати, не виключене банкрутство ряду господарств», - прогнозує Букало. На її думку, підняти вартість товару пропорційно підвищенню собівартості компаніям перешкодить не тільки конкуренція, але й невисока культура споживання в країні - купувати дорогі рослини сьогодні готові деякі.
Настільки невизначена ситуація в галузі змусила квіткарів зайняти вичікувальну позицію. Якщо торік вони охоче озвучували плани по подальшому розвитку бізнесу, то в цьому говорять про паузу. «Потрібно подивитися, чим закінчиться масове уведення нових площ господарствами в 2006 р.», - пояснює Букало. Слободянюк вважає, що якщо квіткарі й будуть розширюватися, то не в Києві. «Швидше за все, компанії почнуть освоювати південні регіони - Одеської, Миколаївську області, Крим. З огляду на кліматичні умови, там можна вийти на більш низьку собівартість рослин», - прогнозує вона.
Не виключено, що в нинішньому році компанії, охолонувши до виробництва, направлять свою активність у роздріб. В «Камелії» планують відкрити оптово-роздрібний магазин на Теремках, а «Украфлора» має намір розширити свої виставочні теплиці на Ланках до масштабів садового центра. Костюкова розповідає, що їх компанія збирається відкрити також квітковий бутік, у якому буде продаватися найбільш якісна продукція. Втім, у тієї ж «Украфлори» був досвід роботи у преміум-сегментеі Торік її бутік працював у ТЦ «Караван», однак зараз він закрився. Букало пояснює невдачу як дорогими орендними ставками в центрі, так і специфікою продажів. «Схоже, поки квіткові салони не в змозі витримувати конкуренцію з вуличною торгівлею. Спеціалізований магазин постійно вимагає великого та свіжого асортиментів, що має на увазі високий відсоток списання продукції. Крім того, потрібно залучати гарних флористів, послуги яких обходяться усе дорожче. Тобто це досить витратний бізнес. На високі ж націнки, з огляду на достаток доступних квітів у переходах і павільйонах, можна не розраховувати», - говорить вона. Адміністратор салону «Квіткова ваніль» Людмила Михайлова відзначає, що спеціалізований магазин може бути успішним, якщо зробить ставку на принципово відмінний від базарні асортименти. «Приміром, у нас лідерами продажів є не традиційні хіти - троянди, а амарілліси, фрезії, елстоми, лангефлорум та інші екзотичні рослини. Крім того, добре продаються різні аксесуари», - розповідає вона. Слободянюк думає, що спеціалізованих магазинів у столиці дуже мало. На сьогоднішній день таких не більше десяти («Зелена галерея», «Квіткова ваніль», «Флоріаль», «Флорина» та ін.), тоді як ринок витримає вп'ятеро більше роздрібних крамниць. Слободянюк вважає, щоб потенційний покупець ішов за букетом не до ринкового торговця, а в магазин, необхідна наявність торговельної крамниці як мінімум у кожному кварталі міста. Це правило підтверджує і закордонна практика: у європейських столицях квіткові магазини можна знайти буквально на кожній вулиці. При цьому вони не відрізняються великими розмірами (10-20 кв. м) і презентабельним інтер'єром, але надають послуги флористів і пропонують різноманітні асортименти. Цілком імовірно, що саме в такому форматі буде розвиватися і київський квітковий роздріб. Експерти прогнозують, що інвестувати засобу в розвиток цього сегмента будуть саме виробники, для яких наявність якісних каналів збуту своєї продукції є стратегічно важливим.
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас