Страхування авіаційних ризиків стало для українських компаній невигідним. Цим готові зайнятися зарубіжні страховики. — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Страхування авіаційних ризиків стало для українських компаній невигідним. Цим готові зайнятися зарубіжні страховики.

2632
Страхування авіаційних ризиків стало для українських компаній невигідним. Цим видом бізнесу готові зайнятися зарубіжні страховики.
Загроза втратити вагомий сегмент страхування виникла після зміни системи оподаткування. За словами віце-президента Ліги страхових організацій України Наталії Гудими, йдеться про зміни до Закону «Про оподаткування прибутку підприємств», які торкнулися оподаткування операцій перестрахування. Передусім змінилося визначення бази оподаткування страхової компанії. Тепер СК мають оподатковувати за ставкою 3% валового доходу без вирахування перестрахування у «нерейтингового» нерезидента. Крім того, операції, які проводяться через страхового брокера (незалежно від його рейтингу), також обкладаються 3-відсотковим податком. Фактично це означає подвійне оподаткування таких операцій.
Ризики там, податки тут
Така жорстка фіскальна політика негативно позначилася на обов’язкових видах страхування, які передбачають розміщення великих ризиків на міжнародних страхових ринках через брокерів: авіаційне, морське страхування, страхування небезпечних вантажів. «Упровадження додаткового 3-відсоткового податку на операції перестрахування у нерезидентів, які проводяться через авторизованих брокерів Ллойда, негативно впливає на діяльність страховиків та їхніх клієнтів», — говорить Гудима.
Першими забили у дзвін великі компанії, які працюють у секторі авіастрахування. За статистикою, розмір страхових сум у цивільній авіації згідно з міжнародними конвенціями та угодами перебуває в діапазоні від $10 до 750 млн.
Місткості українських страховиків бракує для того, щоб розмістити на внутрішньому ринку такі обсяги ризиків. Їм потрібно перестраховувати ризики в зарубіжних колег, що можна зробити безпосередньо через брокерів.
За словами президента АСТ «Бусин» Лариси Непочатової, проблема в тому, що за законодавством податки страховик має сплачувати за рахунок власних коштів. А оскільки йдеться про такі великі й об’ємні ризики, страховик має до 90% страхових премій перераховувати брокерам-нерезидентам. Лише після цього він отримує страховий захист.
Проблема посилюється ще й тим, що Держфінпослуг ініціює зміни до Закону «Про оподаткування прибутку підприємств», які передбачають перегляд системи оподаткування страховиків — з оподаткування валових доходів на оподаткування прибутку. Причому ставка податку може зрости з 3% на дохід до 25% на прибуток. Як вважають у компанії «Бусин», така новація зробить страховий бізнес нерентабельним і призведе до закриття страхових компаній.
Наслідки для клієнтів
Реакція страхових компаній на посилення податкової політики не була несподіваною. Страховики, які спеціалізуються на авіастрахуванні, були змушені повідомити клієнтам про збільшення страхових тарифів щонайменше на 6%. Саме так вчинила компанія «Бусин», яка за обсягами зібраних премій займає близько 50% ринку, та інший великий гравець на авіаційному ринку — УАСК «АСКА». Відповідно для авіакомпаній підвищення страхових платежів призвело до зростання вартості авіаперевезень та авіаквитків.
Як зазначають страховики, подорожчання полісів здебільшого позначилося на великих перевізниках, які мають у своєму парку дорогу техніку (Боїнги) і здійснюють міжнародні перевезення. Річ у тім, що до міжнародних перельотів пред’являються суворі вимоги зі страхування вантажів, пасажирів і самої техніки, що регулюється Варшавською, Монреальською, Римською міжнародними конвенціями. Крім того, зросли вимоги Євросоюзу до відповідальності страховиків за обов’язковими полісами страхування. Так, якщо раніше за страхуванням пасажирів вона вимірювалася сумою $20 тис. за одну особу, то тепер — $378 тис. Це не лише підвищує вартість страховки, а й вимагає від страхової компанії масштабнішого перестрахування.
Власних коштів на сплату податків у СК практично не залишається, тому єдиним виходом для них стає покласти збільшення вартості страховки на кінцевого споживача. «Таким чином, ми втрачаємо сам ринок авіаційного страхування, стаємо неконкурентоспроможними на ньому», — вважає президент АСТ «Бусин».
У компанії «Аеростар» підтвердили, що отримали від страхової компанії нові умови щодо перельотів за кордон. Водночас, як розповіли в Аеростарі, зростання цін на страхування їхнього бізнесу не стосується, оскільки компанія займається продажем чартерів у межах України. Парк літаків переважно складається з Як-40, які не можуть літати на територію Євросоюзу. Однак, вважають у компанії, якщо така можливість з’явиться, Аеростар буде змушений підвищувати ціни. «Нам або доведеться працювати собі на збиток, або підвищувати ціни для пасажирів», — зазначили в компанії.
У компанії «Міжнародні авіалінії України», що здійснює як внутрішні рейси по Україні, так і за кордон, також відзначили наявність проблеми зростання цін на страхування цивільної авіації. «Підвищення справді було, і пов’язане воно із запровадженням додаткових податків на перестрахування, — розповіла Алевтина Фурсаєва, віце-президент зі стратегічного розвитку та управління ризиками МАУ. — При цьому ставилася благородна мета знищити тіньові схеми, однак це зачепило і авіакомпанії, і страховиків, які абсолютно чесно ведуть бізнес». Як зазначила пані Фурсаєва, через зростання цін на страхування авіакомпанії були змушені запроваджувати надбавки до цін на квитки. З цією проблемою в Міжнародних авіалініях зіткнулися в листопаді минулого року, коли СК, що здійснює страхування ризиків цього авіаперевізника, повідомила про майбутнє підвищення цін.
«Ми давно працюємо з АСТ «Бусин», — прокоментувала віце-президент зі стратегічного розвитку та управління ризиками МАУ, — тому вони заздалегідь поінформували нас про можливе підвищення, і ми вирішили підійти до розв’язання цієї проблеми спільно. Зокрема, ми вирішили розділити пополам додаткові витрати». Позитивну роль для МАУ відіграло й те, що з 2003 року ця компанія входить до міжнародного страхового альянсу, у складі якого три великих світових перевізники, включаючи Австрійські Авіалінії, SAS і Finnair. Ризики цих компаній становлять одне ціле і перестраховуються ліцензованим Ллойдівським страховим брокером AON Ltd. Враховуючи складну ситуацію зі зміною податкового законодавства, брокер також погодився взяти на себе частину додаткових витрат з розміщення ризиків. Таким чином, у МАУ не було характерного для інших авіаперевізників зростання цін, а цього року навіть вдалося знизити питому вагу страхування у витратах з розрахунку на одного пасажира на 10-15%. Однак, на жаль, ця ситуація не є типовою для інших українських перевізників, змушених нести витрати через запровадження додаткових податків.
Частка страхування у собівартості авіаквитка значна — 10-15%, тому в умовах зростання цін національним авіакомпаніям буде складно конкурувати з авіакомпаніями-нерезидентами. Простіше було б придбати страховки іноземних СК. Для цього, до речі, вже є передумови — проект змін до Повітряного кодексу України (ст. 12, обов’язкове авіаційне страхування), в якому запропоновано записати таку норму, як визнання полісів і сертифікатів страховиків-нерезидентів. Якщо ці зміни внесуть, ринок авіації для українських СК буде втрачений. Проте на сьогодні, коли це питання лише дискутується, вітчизняні авіакомпанії не можуть нормально працювати ні з українськими, ні з іноземними СК і при цьому опиняються в нерівних умовах із зарубіжними авіаперевізниками.
За прогнозами страховиків, така ситуація загрожує національним операторам утратою ринків страхування всіх великих ризиків — морських, ядерних і страхування небезпечних вантажів. Їхнє місце посядуть компанії-нерезиденти.
Обов’язкові види страхування в авіації
Страхування КАСКО (літака)
Страхування відповідальності перед третіми особами
Страхування пасажирів і багажу
Страхування членів екіпажу
За матеріалами:
Контракти
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас