ПУМБ підписав Пакт заради молоді — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

ПУМБ підписав Пакт заради молоді

Кредит&Депозит
47
Депутати ухвалили закон, яким створюється Бюро економічної безпеки. Але для того, щоб наділити новостворений орган змістом і повноваженнями, потрібно прийняти зміни до кримінально-процесуального та адміністративного кодексів. І в цьому питанні поки згоди нема.
Новину про прийняття закону «Про Бюро економічної безпеки» бізнес сприйняв хоча і зі стриманим, але оптимізмом. Ця реформа була запланована ще кілька років тому. І в ній є своя логіка, адже до прийняття законопроекту в Україні працювало кілька органів, які відповідали за економічні злочини.
Окремо розслідування фінансових зловживань проводила Національна поліція, окремо — Служба безпеки України, а фіскальними порушеннями займалася Податкова міліція.
Тобто, були різні органи, які виконували схожу або одну і ту ж функцію. Перетиналися і періодично конфліктували. Часто це призводило до того, що або всі органи займалися одним і тим же, або — навпаки: по-справжньому резонансні справи залишалися без уваги, тому що «у семи няньок дитина недоглянута».
Тому зосередження функцій розслідування економічних злочинів в одному місці – це великий плюс. Створення єдиного органу, який відповідає за економічну безпеку, дозволяє оптимізувати кількісний склад осіб, які виконують цю функцію.
Для порівняння: в трьох органах, які я назвав, економічними злочинами займалися понад 10 000 осіб.
У законі про БЕБ закріплена штатна чисельність 4000 осіб, тобто майже втричі менше, ніж було. Таким чином, значно підвищується ефективність цих розслідувань.
Наведу простий приклад. За статтею 212 КК — ухилення від сплати податків — в середньому за рік заводиться понад 1000 справ. До суду доходить 10, за іншими вдається домовитися. Тобто, для правоохоронців це стає своєрідним «бізнес-проектом».
Є побоювання, що концентрація повноважень в одних руках призведе до монополізації впливу. Але треба зрозуміти важливу річ. Функція боротьби з економічними злочинами не полягає в тому, щоб вирішувати поточні питання, розслідувати корупційні дії або влаштовувати «маски-шоу». Це і так є кому робити.
У БЕБ також залишається і силова функція, і слідчо-оперативна. Але це лише частина їхньої роботи, і не основна. Головне — аналітична складова: аналіз ризиків і різних схем з ухилення від сплати податків, шкоди, заподіяної державі або бюджету.
Мало хто замислюється над цим, але економічна безпека країни стосується кожного громадянина. Бо чим більший бюджет, тим менше проблем з виплатою зарплат і пенсій, фінансуванням соціальної, гуманітарної та інших сфер економіки.
Залишається питання — яким чином контролювати співробітників Бюро економічної безпеки і змушувати їх виконувати свої функції.
Відповідно до закону, з главою БЕБ укладається п’ятирічний контракт, що дозволяє директору БЕБ працювати на благо держави, незважаючи на зміну глави уряду або політичні зміни.
Однак є ризик, що протягом цього терміну Директор може діяти на власний розсуд у власних інтересах, завдаючи шкоди державі. Тут є запобіжник — процедура щорічного звіту у Верховній Раді, за результатами якого парламент може прийняти рішення про дострокове розірвання контракту.
І ще одна важлива проблема, яку досі не вирішено. Закон про Бюро економічної безпеки — це лише перший крок, конструктив, який прописує, яким буде цей орган. Але досі не вирішено питання, які саме економічні злочини конкретно входять до його компетенції.
Дискусія триває багато місяців. І багаторічна затримка з прийняттям цього закону якраз і пов’язана з опором МВС, СБУ і податкової міліції, які не хочуть віддавати свої повноваження в сфері економічних розслідувань.
Зараз депутати вирішують, який законопроект про зміни до кримінального та адміністративного кодексів повинен регулювати діяльність БЕБ — № 3959 чи 3959−1.
На мій погляд, перший однозначно кращий. У другому, альтернативному, є кілька небезпечних і шкідливих речей, спрямованих на те, щоб приховано залишити повноваження всіх правоохоронних органів здійснювати економічні розслідування.
Так чи інакше, але до прийняття цього законопроекту, який однозначно зафіксує, які саме злочини належать до функції БЕБ, цей орган нормально не запрацює.
Сергій Блажевич, член Української Федерації індустрії безпеки, член Української ради бізнесу
За матеріалами:
ПУМБ
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас