За що українців позбавлять безкоштовної медичної допомоги — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

За що українців позбавлять безкоштовної медичної допомоги

Світ
2504
Після прийняття в Україні медичної реформи багато пацієнтів і лікарів продовжують замислюватися, як вона буде реалізована на практиці. І це не дивно, адже до фінального другого читання в документ внесли безліч правок.
Перші зміни торкнутися первинної медичної допомоги. За «вторинку» та третинну медичну допомогу візьмуться у 2019-2020 рр.
Як же тепер будуть лікувати українців, за що їм потрібно буде платити, а що лікарням компенсують з держбюджету.
Перше, що зобов’язали зробити кожного українця вже починаючи з 2018 р. — в обов’язковому порядку стати на облік в обрану поліклініку, де вони будуть обслуговуватися. Це зроблено через те, що багато пацієнтів числяться «прикріпленими» до однієї лікарні за місцем прописки, а за фактом лікуються в «зручній».
На практиці стати на облік можна буде наступним чином:
Пацієнт обирає сімейного лікаря в конкретній лікарні і лише за його направленнями буде ходити до профільних фахівців.
З обраною поліклінікою підписується угода, яку лікарня відправить у Нацслужбу здоров’я (запрацює з наступного року).
Після цього його знімуть зі «старого» обліку і прикріплять до нової поліклініки.
Тих, хто вчасно не «пропишеться» до нового лікаря, внесуть у спеціальний список і не будуть безкоштовно обслуговувати.
«Створять «зелений» список тих, хто став на облік, і «червоний» — для тих, хто не прийшов і не записався. Тільки коли пацієнт вибере лікаря, його перенесуть в «зелений» список. При цьому пацієнта не позбавляють можливості звертатися в приватні клініки, від цього держгарантія не згорає», — розповіла виконавчий директор БФ «Пацієнти України» Ольга Стефанишина.
Також з голосу в підсумковий документ було внесено поправку про те, що протягом 2018-2019 років за рішенням Кабміну допускається фінансування надання первинної медичної допомоги комунальними установами, які не уклали договори про медобслуговування населення з уповноваженим органом. Такі лікарні та поліклініки тимчасово можна буде фінансувати за рахунок надання субвенцій з держскарбниці відповідним місцевим бюджетам. Умови, порядок і строки надання такої субвенції також визначаються Кабміном.
«На практиці це означає теоретичну можливість повернутися до фінансування через субвенцію, якщо в цьому виникне необхідність. Оскільки потреба, швидше за все, не виникне, то ця правка від мажоритарних депутатів не має істотного впливу на зміст закону і процес його впровадження», — зауважив керівник проекту реформи охорони здоров’я Офісу реформ КМУ Олександр Жигінас.
Крім іншого, пацієнтів також зобов’язали:
Надавати достовірну інформацію і документи, необхідні для отримання медпослуг і лікарських засобів.
Проходити профілактичні медогляди у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я.
Виконувати медичні приписи лікаря і дотримуватись правил внутрішнього розпорядку постачальника медичних послуг.
Виконувати інші вимоги, передбачені законодавством про охорону здоров’я.
При цьому від співоплати медпослуг у підсумку депутати вирішили відмовитися. Тепер є чіткий перелік безкоштовних послуг, які будуть діяти на постійній основі, і другий, який розроблятимуть при написанні держбюджету на 2020 рік. Отже, в залежності від можливостей держави, він може або розширюватися, або ставати меншим кожен рік.
Так чи інакше, до переліку постійно гарантованих послуг тепер належать такі види медичної допомоги:
  • екстрена;
  • первинна;
  • вторинна (спеціалізована);
  • третинна (високоспеціалізована) медична допомога;
  • паліативна;
  • медична реабілітація.
  • медична допомога дітям до 16 років;
  • медична допомога у зв’язку з вагітністю і пологами.
Хоч обов’язок України лікувати кожну дитину на території країни закріплено в численних конвенціях та міжнародних угодах, останні два пункти в законопроект додали окремою нормою.
Таким чином, на «первинному» рівні пацієнту пропишуть ліки, які йому повинні будуть безкоштовно видати в аптеці лікарні, а аналізи, бинти, рукавички та ін. оплатять за рахунок лікарні (Нацслужба здоров’я потім компенсує ці витрати).
За всі медичні послуги, що не ввійшли у список, доведеться платити зі своєї кишені, або ж за рахунок страховки, якщо така є (очікується, що прийняття законопроекту призведе до значного зростання сфери медстрахування).
Також, за словами Ольги Стефанишиної, держава повинна компенсувати додаткові медпослуги, які «випливають» під час лікування і стосуються списку гарантованих медпослуг. Іншими словами, якщо, наприклад, під час вагітності виявляються якісь ускладнення, що вимагають додаткового втручання — додпослуги повинні надати безкоштовно. За умови, що їх порекомендував лікар.
Якщо ж ініціатива буде виходити від самого пацієнта — оплатити її доведеться вже самому.
Лікарів на всіх не вистачить
Також вирішено вилучити з підсумкового документа пункт про запровадження міжнародних медичних протоколів, оскільки право використовувати їх було надано лікарям і раніше. Наразі ж МОЗ просто займеться їх перекладом українською і викладе у відкритий доступ.
При цьому деякі експерти впевнені, що багато пунктів «революційної» медреформи добре виглядають тільки на папері, і на практиці реалізувати її буде набагато складніше, ніж хочуть реформатори. До того ж «хронічним» пацієнтам, які перебувають під наглядом у своїх перевірених роками лікарів, лише додадуть складнощів, зобов’язавши проходити проміжну «інстанцію» у вигляді сімейного лікаря.
«По суті, нічого не змінюється. Будь-який пацієнт точно так само може піти і, умовно, за 200 грн пройти консультацію у будь-якого лікаря. За що за фактом будемо платити – теж не ясно, оскільки списку безкоштовних послуг від Кабміну ніхто ще не бачив. Незрозуміло також, як буде працювати Нацслужба здоров’я. Поки що все вказує на те, що це чергова корупційна годівниця. А протоколи до цього і так ніхто не використовував», — зазначив президент Всеукраїнської ради захисту прав та безпеки пацієнтів Віктор Сердюк.
Крім цього, каже експерт, знайти хорошого лікаря також може стати проблемою для хворого. Справа в тому, що сімейних та інших висококваліфікованих лікарів в Україні не так вже й багато, а після прийняття реформи багато з них захочутьвзагалі до кінця року піти на пенсію.
«Підуть фахівці, кому від 60 років і більше, а лікарів і так не вистачає. Приміром, в країні вже лише 60% від необхідної кількості педіатрів, не вистачає близько 200 тис. медсестер. А коли більше грошей почнуть отримувати ті лікарі, до яких просто частіше ходять, то й взагалі багато хто вирішить звільнитися», — каже Сердюк.
Разом з цим, за словами в. о. міністра охорони здоров’я Уляни Супрун, закриття лікарень, яким лякали українців, вдасться уникнути, а насправді затребувані фахівці зможуть отримувати не менше 15 тис. грн на місяць. Принаймні, такі прогнози роблять чиновники. До чого насправді призведе вистраждана реформаторами вельми неоднозначна медична еволюція, можна буде сказати лише через рік-два, кажуть експерти.
Денис Вергун
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас