Павло Драготскі: чому банк майбутнього має бути подібним до конструктора Лего — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Павло Драготскі: чому банк майбутнього має бути подібним до конструктора Лего

Фондовий ринок
340
Цифрова трансформація фінансової галузі часто асоціюється з блокчейном, в довгостроковій перспективі революційний потенціал цієї технології воістину величезний. Незабаром блокчейн буде складатися з безлічі ІТ-блоків, що базуються на інтерфейсі програмування (API).
Слово “Лего” походить від данського “leg godt”, що означає “грати добре”. Між складанням конструктора Лего і дискусією про майбутнє цифрової фінансової екосистеми можна провести цікаві паралелі. Такі характеристики як модульність, стандартизація та інновації застосовні не тільки до складання Лего, але і до створення цифрової фінансової галузі.
Фінансовим інститутам і банкам потрібно відповісти на запитання: що робити, щоб “грати добре” в новому цифровому світі?
Інструкції зі складання
Відправна точка для банків – це бізнес-модель, для Lego – інструкція зі складання. Головна проблема фінансових компаній – їх традиційна лінійність. Одержима принципами незалежності та контролю, банківська галузь сформувалася за принципом «повного володіння ланцюгом створення цінності».
В епоху цифрової трансформації відсутність альтернативних бізнес-моделей і висока вартість володіння «закритою» ІТ-інфраструктурою довела традиційних постачальників фінансових послуг до кризи ефективності і самовизначення.
Компанії у сфері фінансових технологій, а також гравці, різною мірою пов’язані з фінансовими екосистемами, такі як PayPal, Apple, Amazon і Facebook, використовують її структурні недоліки, щоб вийти на ринок або розширити межі системи.
Їх підтримують регулятори, які змінюють правила гри для фінансових ринків на користь фінтеху, видають спеціальні ліцензії, підтримують стандартизацію за допомогою нового регулювання (наприклад, PSD2) і заохочують появу нових бізнес-моделей (таких як агрегатори даних).
Стратегія трансформації: відкриття
Звичайно, було б помилкою стверджувати, що традиційні фінансові інститути, що історично грунтуються на організаційних моделях, повністю зникнуть, поступившись місцем цифровим структурам.
Щоб скористатися перевагами цифрової трансформації, потрібно розуміти, чим зумовлені зміни, що відбуваються.
Крім галузевої конвергенції, змін у переговорних позиціях клієнтів і зростаючої прозорості ринку, обумовленої стандартизацією, успіх також залежить від зміни моделей поведінки в бік більш тісної співпраці, творення і масштабування.
Таким чином, фінансовий посередник повинен прагнути до високого ступеня спеціалізації, робити свої сервіси гранично ясними і зав’язаними на власній бізнес-моделі (або інструкції зі складання), а потім забезпечувати доступ до них за допомогою технологій і платформних сполук.
Елементи ланцюжка, взаємозамінність яких не створює додану вартість, можна запозичувати в екосистемі, у мережевих партнерів, наприклад, у фінтех-компаній, які здатні створювати більш якісні та економічно вигідні рішення.
Відкритий (API) банкінг
Принцип відкритого банкінгу лежить в основі стратегії трансформації для банків. Його суть полягає в тому, що замість громіздких додатків банк надає свої інтерфейси (API), забезпечуючи взаємодію зі сторонніми компонентами системи.
Іншими словами, API дає можливість підключення сторонніх ІТ-сервісів та інфраструктур і відкриває доступ до сучасних готових рішень.
API допомагають банкам гнучко і ефективно інтегрувати необхідні платформи, інноваційні продукти і сервіси в свій ланцюжок доданої вартості і традиційну ІТ-інфраструктуру.
Також варто використовувати аутсорсинг щодо процесів з низькою доданою цінністю, щоб домогтися більшого поширення, підвищити гнучкість в обслуговуванні і поліпшити користувальницький досвід, крім того, це дозволить продемонструвати поведінкову гнучкість і знизити ІТ-ризики.
Нарешті, API банкінг дозволяє здійснити процес трансформації в ігровій формі (як конструктор), а також об’єднатися з досвідченими партнерами, не обмежуючи можливості компанії в короткостроковій перспективі. Можливості різноманітні, починаючи з інтеграції унікальних продуктів (наприклад, даних досліджень) та рішень white label (наприклад, для торгівлі та інвестицій), закінчуючи аутсорсингом сервісів, пов’язаних з інфраструктурою, продуктами і послугами в цілях створення нових бізнес-моделей (у рамках яких “API банки”, наприклад, об’єднують сервіси третіх сторін і забезпечують їх взаємодію).
Рада директорів і керівництво повинні наважитися на зміну світогляду
Цифрова трансформація змушує засумніватися в правильності класичної стратегії розвитку. Стратегії повинні бути адаптивними.
Постачальники фінансових послуг повинні мати можливість відмовитися від своїх поглядів на історичну приналежність і самовизначення без зайвих емоцій і постійно змінювати своє позиціонування в фінансовій екосистемі, використовуючи інновації як засіб створення «цифрової культури».
Процес цифрових трансформацій спричиняє зростаючу невизначеність у сфері управління, тому керівникам потрібно вчитися визнавати, що є речі, яких вони не знають. Керівництво та рада директорів повинні орієнтуватися на майбутню цінність, розробляти і використовувати прототипи стратегічних рішень.
Успіх прийде до того, хто відкритий
Пропозиція компанії визначається її місцем в екосистемі. Реактивна позиція або відставання можуть спіткати багатьох гравців фінансового ринку, якщо вони не відкриють свою інфраструктуру, не будуть активно формувати технологічні взаємозв’язки і не доб’ються гнучкості.
Щоб “грати добре”, потрібно забезпечити взаємозв’язок свого “потоку цінності” із зовнішнім світом – у Лего, одного з найуспішніших виробників іграшок, всі кубики поєднуються один з одним.
Павло Драготскі, голова Saxo Bank в Центральній і Східній Європі
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас