Христина Волощук: співпраця України та МВФ. Чи катастрофічна наша залежність?


Христина Волощук: співпраця України та МВФ. Чи катастрофічна наша залежність?

Часто можна почути, що Україна перебуває в надмірній залежності від МВФ і це якоюсь мірою “вбиває” економіку нашої країни. МВФ диктує свої правила, штовхає до потрібних їм реформ і т.п. Чи так це? Чи може Україна сьогодні вижити без МВФ?

Кожен з нас, певно, чув про співпрацю між Україною та МВФ: транш, реформи, зовнішній борг, інфляція, світлі перспективи майбутнього. В рамках цієї взаємодії можна було б використати вищезазначений перелік слів в якості хештегів і тільки.

Але чи кожен громадянин України до кінця розуміє раціональність та необхідність отримання грошей від МВФ? Як покращиться життя середньостатистичної людини від отримання нами наступного траншу? І найцікавіше, чи взагалі потрібно його отримувати?

Нагадаю, МВФ — це агентство, створене в рамках ООН для можливості надання кредитного ресурсу країнам-учасникам з метою покращення певних макроекономічних чи глобальних процесів.

Серед популярних: посилення валютних резервів держави, стабілізація рівня інфляції, зменшення безробіття, впровадження дієвих соціальних програм, розвиток зовнішньої торгівлі.

Економічна ситуація України, безумовно, бажає бути кращою, і саме МВФ може посприяти даному прогресу. Проте кожен інструмент, в тому числі і МВФ, повинен мати свою «тверезу» частку впливу на загальний, а тим паче державний процес.

Відповідно з чого саме складається допомога Фонду і який її результат (розглядаємо на прикладі декількох країн):

- Виділення об’єктивного розміру траншу під конкретні цілі.

Грузія. Країна, яка після тісної співпраці з Фондом офіційно заявила, що допомоги більше не потребує. Було успішно подолано проблему бідності населення, на яку МВФ виділив Грузії близько 60 млн дол (дана сума становить лише 1% від загального об’єму виділених для України коштів за останні 2 роки — авт.).

- Впровадження ефективних реформ та програм по боротьбі з корупцією та мінімізацією тіньової економіки.

Хорватія. До впровадження реформи антикорупційних дій, країна займала 1-ше місце по хабарництву серед європейських країн на 2014 рік. У 2017 р. – Хорватія знаходиться на 79 місці.

- Репутація як одна з форм нового входу іноземних інвесторів.

У наш час важно переоцінити значення реклами, піару і рейтингів тієї чи іншої діяльності, окремих об’єктів, корпорацій чи навіть держав. Якщо МВФ, Світовий банк, ЄБРР інвестують, то цим будуть займатись і менш масштабні окремі інвестори.

Та варто пам’ятати, що співпраця з МВФ ефективна за умови періодичного отримання коштів, а не накопичення боргу та його збільшення. Такий підхід швидко та незамітно починає набирати обертів та заганяє країну під конкретні зобов’язання. Що саме маю на увазі?

  • По-перше, ніхто не відміняв повернення кредитної допомоги. Принцип отриманого траншу від МВФ передбачає в обумовлені терміни повернути кошти.
  • По-друге, постійні кредитні угоди на рівні країни призводять до збільшення державного боргу, що в свою чергу впливає на обмеження розвитку окремих програм вдосконалення.

Це чудово демонструє приклад Греції. Стрімко зростаючий та високий рівень зобов’язань перед кредиторами, в першу чергу МВФ, призвів до неплатоспроможності, політичної нестабільності та падінню економічного розвитку.

Модель країни була побудована на принципі «державний розвиток за рахунок боргу», і які результати на сьогоднішній день: зобов’язання перед МВФ – близько 350 млрд дол. (175% від ВВП 2016 р.), рівень безробіття скоротився на 2% в період 2016 року (з 24% до 22%).

Маргарет Тетчер якось казала, що без економічної свободи жодної іншої свободи і бути не може.

Чи можна використати вигоду від міжнародних відносин для країни з перехідною економікою, не залучаючи МВФ?

Можна, і це продемонстрував Сінгапур. Секрет країни, який запровадив великий реформатор Лі Куан Ю, будується на основі людського капіталу, а саме інвестицій в освітню діяльність населення.

Таким чином світові гіганти заходять на ринок Сінгапуру не за дешевою робочою силою, а як у високоінтелектуальний центр, який безпосередньо має високий потенціал росту.

А що з Україною?

Ситуацію нашої країни можна прирівняти до пацієнта, якому лікар виписує медичний рецепт для реабілітації і одужування. Але чому ми не використовуємо комплексне лікування, а приймаємо лише один тип ліків?

Христина Волощук, керівник проектів Kreston GCG

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Архiви:2019 2018 2017 2016 2015
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua