Наїхало тут. Як розв'язати проблему автомобілів на європейських номерах


Наїхало тут. Як розв'язати проблему автомобілів на європейських номерах

Автомобілі з іноземною реєстрацією масово з’явилися в Україні в 90-ті – тоді майже половина машин їздили на чужих номерах. Зараз, за даними Державної фіскальної служби, таких авто в країні близько 600 тисяч.

Схема їх ввезення проста: для продажу автомобіля житель ЄС знімає його з обліку і оформляє на фіктивну фірму. Тимчасовим ввезенням в країну займається іноземець, який нібито є співробітником цієї фірми. Після приїзду в Україну він “продає” автомобіль, виписуючи на нього довіреність українському резиденту. Таке авто може перебувати на території України протягом року, після чого необхідно виїхати і знову в’їхати в країну.

Причина популярності “поляків” і “литовців” – низькі ціни. За 3-4 тис. євро можна купити десятирічний європейський автомобіль в хорошому стані, плюс 800-1000 євро за послуги посередників. За такою ціною в Україні продаються або іномарки років на 10 старше, або старі вироби українського або китайського автопрому на пару класів нижче.

Якщо ввозити автомобіль легально і реєструвати в Україні з усіма законними виплатами до бюджету, початкова його вартість зросте мало не вдвічі. Звісно, є спокуса заощадити, хоча це дуже ризиковано. Машина за фактом українському власнику не належить, і фіктивна фірма-посередник може відкликати машину назад або оголосити в угон. Тоді “власника” за дорученням очікують серйозніші проблеми, ніж конфіскація авто.

Відсутність реєстрації машини породжує багато проблем для інших водіїв. Власники автомобілів на єврономерах усвідомлюють свою безкарність і часто порушують ПДР, а штраф виписувати нема на кого. Крім того, цей автомобіль складно застрахувати, тому що водій не є його власником. У разі аварії отримати компенсацію від такого водія теж не можна. При викраденні власник залишається незахищеним, згідно із законом він не може написати заяву в поліцію. Легально продати машину неможливо, тому їх часто здають “на деталі”.

До останнього часу можливим покаранням для таких водіїв був штраф у 8500 грн, що виплачується раз на рік. А злісним порушникам загрожувала стаття 485 Митного кодексу, коли тимчасово ввезене авто використовувалося на постійній основі. Покарання досягає 300% від несплаченої суми митних платежів, що вдвічі-втричі перекриває вартість автомобіля. Раніше ця стаття не застосовувалася, оскільки законно розмитнити авто старше 2010 року випуску неможливо.

Нещодавно суди прийняли кілька рішень, здатних змінити ситуацію. Так, Вищий адміністративний суд України в травні виніс обвинувальний вирок водієві авто на литовських номерах. Громадянин Азербайджану пригнав в Україну автомобіль в режимі тимчасового ввезення. Митна служба встановила, що автомобілем керував уже громадянин України, і оштрафувала його на 420 тис. грн. Водій намагався оскаржити рішення, але безуспішно. Важливо, що ця справа пройшла всі судові інстанції і може стати свого роду прецедентом, на підставі якого будуть виносити вироки вже інші суди.

Загроза таких штрафів може відбити у потенційних покупців “євротачок” бажання вплутуватися в каламутні схеми. Але що робити власникам вже ввезених машин, поки незрозуміло. Це питання депутатам доведеться вирішувати вже восени.

Олег Ярошевич, глава організації “Авто Євро Сила”, що об’єднує власників авто на єврономерах

- Наша організація на 6 вересня готує стотисячну акцію, щоб показати, що це проблема не вузької групи людей, а водіїв по всій Україні. Ми впевнені, що на початок січня в Україні було 2 млн автомобілів на єврономерах. Акція повинна підштовхнути чиновників до розробки нормального законодавства. Якщо раніше ми говорили, що готові розглянути якісь проміжні варіанти, то зараз будемо домагатися європейського рівня цін на розмитнення автомобілів, зняття акцизів, мит і т. д. Таким чином, ми створимо нормальний конкурентний ринок автомобілів в Україні. Ринок не “китайців”, які не відповідають ні екологічним нормам, ні нормам безпеки, а європейських автомобілів 5-10 років, що відповідає всім нормам, на них зручно і комфортно їздити. Ми хочемо купувати машини в Європі, маючи можливість легально ставити їх на український облік.

Держава відкидає шляхи виходу з ситуації. За нашою інформацією, готуються виїзні групи для вилову таких машин. Більше 60 законопроектів на цю тему внесено до Верховної Ради, але вони блокуються тими, хто тримає в руках автомобільний бізнес. Лобізм дуже сильний, боротися тяжко, тому що великі гроші заносяться в ВР, щоб ці закони не розглядалися.

Щодо історії зі штрафом в 420 тисяч: людина дійсно зробила кілька порушень, наприклад, поставила на нерозмитнений автомобіль українські номери. За велику кількість порушень, звичайно, треба карати, але в цілому це неправомірне рішення. У нас не можна розмитнити автомобіль старше 2010 року. Відповідно, звідки взялися цифри несплачених митних платежів?

Наша організація бореться не за те, щоб зробити поблажку конкретному водію або групі осіб, а за те, щоб проблема була вирішена чинним законодавством.

Олег Назаренко, гендиректор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів

- Цифра в два мільйони “євротачок” сильно завищена. Активісти можуть завищувати чисельність ввезених авто, підігруючи бізнесменам, які займаються тимчасовим ввезенням. Машин з іноземною реєстрацією дійсно ставало більше, але, думаю, через рішення судів ввозити стануть менше. Якщо одного оштрафували на 400 тисяч, багато хто задумається.

Один з варіантів вирішення проблеми – частину автомобілів можна розмитнити. Люди, які завозять практично нові машини, роблять фактично відстрочку митного платежу. Тобто беруть машину за $100 тис., $30 тис. треба віддати за розмитнення. А розмитнюють через рік, коли вартість машини і відповідно її розмитнення вже буде менше.

Є обдурені, ті, хто вірить, що на єврономерах дійсно можна їздити легально, але основна маса йде на ризик, бере машину за $1000 і розуміє, що за ту ж тисячу її зможе продати, тому що 95% ринку запчастин – від таких “донорських “авто. Щоб зробити ціни низькими, як у Німеччині, треба обкласти податками СТО, заборонити донорські контрабандні запчастини і ввести екологічний збір. І люди почнуть говорити: ми не такі багаті, щоб їздити на старому автомобілі, тому що ремонт коштує великих грошей. В Україні ж ремонт дешевий, тому ціни на автомобілі вищі.

Взагалі треба приймати законопроект про повне скасування мит і акцизів на нові і б/у машини. Це буде вигідно автодилерам, машини подешевшають, більше можна буде продати. Звичайними людьми це буде сприйнято нормально, але депутати не хочуть вносити такий законопроект. Проти цього виступлять в першу чергу посередники і організатори схем ввезення: до них же ніхто не піде, якщо авто можна буде нормально розмитнити. А це величезний бізнес, 600 тисяч машин – більше півмільярда євро за кілька років готівкою. Хіба вони пробачать те, що їх позбавлять бізнесу?..

Ян Авсеюшкін

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua