Електронний квиток, Дорожній фонд і реформа Укравтодору. У Раді день транспорту — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Електронний квиток, Дорожній фонд і реформа Укравтодору. У Раді день транспорту

Казна та Політика
252
У парламенті в четвер розглядають десять законопроектів, які покликані істотно поліпшити інфраструктуру України. Пропонуємо ознайомитися з основними змінами, які нас чекають в разі прийняття документів
У четвер у Верховній Раді відбудеться інфраструктурний день, в рамках якого на розгляд депутатів винесуть більше 10 законопроектів, ініційованих Міністерством інфраструктури.
Серед них – створення Дорожнього фонду, децентралізація Укравтодору, введення вагового контролю.
Також Рада повинна прийняти законопроект, який запроваджує автоматизовану систему оплати проїзду в міському пасажирському транспорті.
Журналісти вивчили кожен із законопроектів, і пропонуємо ознайомитися з основними змінами.
Дорожній фонд
Створення Дорожнього фонду передбачено законопроектами №4014а і №4015а. За рахунок такого фонду Уряд планує збільшити кошти на ремонт доріг з наступного року.
Як є зараз? Зараз основними джерелами фінансування є кілька видів акцизних зборів і мит.
Виділення коштів на дороги відбувається за залишковим принципом, після того, як будуть задоволені потреби інших сфер економіки. Планувати ремонтні роботи на кілька років вперед з таким підходом неможливо.
Що пропонується законопроектами? У разі прийняття законопроекту, в складі спеціального фонду держбюджету буде створений окремий дорожній фонд, куди надходитимуть кошти з оплачених мит і акцизних зборів.
Найголовніше – ці гроші будуть цільовими. Їх не можна буде використовувати ні на що інше, крім ремонту доріг.
Який ефект від закону? Для прикладу: в цьому році на дороги виділили 31 млрд грн, з яких безпосередньо на ремонт мало піти близько 19,4 млрд грн. Теоретично, якщо все піде добре, цю суму в наступному році можна буде збільшити мінімум в два рази.
Децентралізація дорожнього господарства
Мінінфраструктури хоче передати більше повноважень на місця для управління дорожнім господарством. Для цього треба прийняти законопроект №0954.
Як є зараз? Зараз в Україні монополія на ринку ремонту доріг зберігається за Укравтодором в особі дочірньої компанії “Дороги України”.
Що пропонується законопроектом? Він забезпечує децентралізацію доріг, техніки і коштів. Дозволяє місцевим органам влади самим вирішувати, які дороги треба ремонтувати в першу чергу.
Тобто, дороги місцевого значення, фінансування і експлуатаційні потужності (облавтодори) перейдуть у власність місцевих органів влади.
Який ефект від його прийняття? У разі прийняття закону, за ремонт доріг в області відповідатиме не Кабмін, як зараз, а обласні адміністрації, які самі зможуть визначати, які ділянки в області необхідно ремонтувати в першу чергу.
Кошти на ремонт доріг в областях будуть виділятися з територіальних дорожніх фондів, які безпосередньо пов’язані з Дорожнім фондом.
Вагові обмеження
Не секрет, що одна з головних проблем побитих доріг – це вантажні автомобілі, які ніяк себе не обмежують в обсягах вантажу, що перевозиться ними. Щоб якось поліпшити ситуацію, на голосування виносяться законопроекти №4660 і №4661.
Як є зараз? Зараз відправники і вантажовласники не несуть ніякої відповідальності у випадку порушення транспортними засобами вагових норм.
Все це призводить до погіршення стану доріг, утворення на покритті зсувів, шляхів та інших деформацій, загрожує безпеці дорожнього руху.
Що пропонується законопроектом? Удосконалити перелік підстав для зупинки транспортних засобів з метою здійснення габаритно-вагового контролю. Встановити розміри адміністративної відповідальності водіїв і громадян – суб’єктів підприємницької діяльності.
Також передбачається ввести солідарну відповідальність для автомобільного перевізника, водія транспортного засобу, вантажовідправника (комерційного посередника, брокера, експедитора) та власника вантажу.
Який ефект від прийняття? Передбачається, що в тому, щоб правила не порушувалися, будуть зацікавлені не тільки водії, а й замовник з відправником. Як наслідок контроль за перевантаженням буде більш жорсткий, а значить, дороги не будуть зношуватися також швидко, як це відбувається зараз.
Єдиний електронний квиток
В українських реаліях законопроект №4121 найінноваційніший, оскільки пропонує відмовитися від готівкового розрахунку за паперові квитки і перейти на так званий “електронний квиток”.
Як є зараз? Є міський громадський транспорт: трамваї, тролейбуси, автобуси і, звичайно ж, всіма улюблені маршрутки, за проїзд в яких пасажир платить умовні 2-5 грн і отримує квиток. Або в більшості випадків якраз нічого не отримує.
На думку авторів законопроекту і будь-якого, хто користувався громадським транспортом в Європі, існуюча система оплати і контролю проїзду в міському пасажирському транспорті є застарілою і має багато недоліків.
Саме по собі використання паперових квитків не дає можливості проконтролювати реальний пасажиропотік і, як наслідок, не дає проконтролювати і потік готівки.
Що пропонується законопроектами? У місцевих органів самоврядування з’явиться можливість створити автоматизовані системи оплати з електронним квитком, який можна буде використовувати для проїзду. А це повна відмова від звичайних квитків і розрахунків готівковими коштами.
Який ефект від закону? Електронний облік пасажиропотоку на маршрутах громадського транспорту дозволить оцінити реальних оборот коштів, а відповідно оцінити обґрунтованість тарифів на перевезення і можливості оновлення автопарку перевізника.
Система забезпечить можливість зручної, швидкої оплати і контролю проїзду, а також зменшиться час затримки громадського транспорту на зупинках. Це також дозволить впроваджувати різні гнучкі тарифні системи.
Крім того, Мінінфраструктури бачить можливість залучення 100 млн євро інвестицій, зменшення витрат підприємств на організацію збору оплати за проїзд на 25% і підвищення доходів підприємств на 25%.
Відродити річки
В Україні річкові перевезення не користуються особливим попитом: на днопоглиблення річок не виділяються кошти, а річкові перевезення коштують набагато дорожче, ніж повинні коштувати. Становище мають виправити законопроекти №2475а і №2712.
Як є зараз? Річкове господарство знаходиться у вкрай незадовільному стані, річки не використовуються повною мірою як додаткова транспортна артерія.
Також через чинне законодавство іноземцям закритий вхід у внутрішні води, через що, на думку авторів законопроекту, скорочуються інвестиції.
Що пропонується законопроектами? Створення адміністрації внутрішніх водних шляхів України. З її допомогою планується забезпечити функціонування річкових водних шляхів. У теорії, адміністрація буде розпоряджатися всіма зборами, які платять судновласники і направлятиме їх на розвиток інфраструктури річкових шляхів.
Також пропонується відновлення і поповнення флоту під Державним прапором України, залучення інвестиційного капіталу в судноплавний бізнес шляхом вдосконалення законодавчого врегулювання питання надання судам права плавання під прапором України.
Який ефект від законів? Очікується, що новостворена річкова адміністрація буде вміло розпоряджатися зборами і направляти кошти в розвиток інфраструктури, поглиблення дна й інше.
А спрощення правил для іноземних компаній, приверне до України додаткові інвестиції.
Федір Попадюк
За матеріалами:
Економічна Правда
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас