Банківські послуги будуть доступні в системі BankID


Банківські послуги будуть доступні в системі BankID

Національный банк знову заговорив про роботу єдиної національної системи електронної дистанційної ідентифікації фізичних і юридичних осіб BankID. Регулятор відрапортував про те, що на сьогоднішній день впровадження та реалізація першого етапу вже завершена, відтепер НБУ переходить до запуску другого етапу – безпосереднього надання у віддаленому доступі банківських послуг.

Технологія майбутнього?

“Ми завершили пілотний проект з дистанційного надання адміністративних послуг завдяки ідентифікації через систему BankID в онлайн-режимі. Ця послуга вже доступна для клієнтів трьох банків, які приєдналися до системи BankID – Ощадбанк, ПУМБ та UniCredit bank. Зараз ми обробляємо нові заявки від банків на підключення до системи. Паралельно з цим НБУ вже почав вивчати міжнародний досвід з використання системи BankID для надання в подальшому банківських послуг в онлайн-режимі, – зазначив керівник проектів і програм департаменту стратегії реформування НБУ Валерій Майборода.

У Національному банку впевнені, що система BankID є технологією майбутнього, однак, з цим не зовсім згодні деякі представники банківських установ. “BankID – це зовсім не банківська інновація. Це державні органи використовують той факт, що банки вже ідентифікували клієнта”, – розповів в інтерв’ю Finance.UA голова правління ОТП Банку Тамаш Хак-Ковач.

На сьогоднішній день до BankID вже підключені декілька порталів, з допомогою яких можна замовити будь-яку адміністративну послугу – Міністерство юстиції України, Єдиний державний портал адміністративних послуг, МЕРТ, портал IGov та інші.

Виходячи з праць Національного банку за перший етап роботи системи вже вдалося: внести зміни до Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземній валюті, затвердженої постановою №492, розробити положення про Єдину національну систему електронної дистанційної ідентифікації фізичних і юридичних осіб BankID Національного банку, затвердити специфікації взаємодії системи BankID з банками України та суб’єктами надання адміністративних послуг.

За час реалізації проекту збільшилася не тільки кількість звернень громадян до системи BankID, але і надійшли заявки від громадських організацій щодо підключення до системи. Кількість переглядів порталу BankID склала 12800, кількість переходів через систему BankID – 928, кількість звернень від громадських організацій – 4. За час реалізації проекту 6 банків подали заяви на підключення до системи BankID, зокрема – ОТП Банк, Альфа-банк, УкрСиббанк, Радабанк і банк “Восток”.

Добровільна участь

Національний банк підтверджує, що ніяких відбіркових етапів для підключення банків у системі BankID немає.

“Банки просто мають налаштувати свої автоматизовані системи для встановлення зв’язку і підключення до системи BankID. Цей етап повністю залежить від банків і вимагає від них внесення технічних змін у свої АБС. При цьому участь і підключення до BankID абсолютно добровільна. У свою чергу НБУ буде радий бачити якомога більшу кількість банків серед користувачів системи”, – заявили Finance.UA у прес-службі НБУ.

Олена Коробкова, виконавчий директор НАБУ також підтверджує цей факт і додає, що стримуючим фактором є скоріше новизна системи та її вузька спрямованість.

“Основним завданням BankID на цьому етапі стало забезпечення процесу подачі електронних декларацій чиновниками. Декларації вже подані, а можливість надання клієнтам банків інших адміністративних послуг через BankID залежить від безлічі органів влади – як на загальнодержавному, так і на місцевому рівнях. Чи є необхідність в таких умовах поспішати з підключенням – питання, в першу чергу, економічної доцільності”, – зазначає вона.

Єдине, при підключенні банківських послуг можуть виникнути певні труднощі, і вони здебільшого залежатимуть від законодавчої бази всієї системи фінансового моніторингу.

“Перед тим як надавати клієнту послугу, банк зобов’язаний ідентифікувати його. Для цього клієнт повинен прийти в банк, заповнити детальну анкету, залишити копії документів. Використання BankID передбачає, що всю необхідну інформацію про клієнта банк може отримати від іншого банку в автоматичному режимі. У чинному правовому полі це неможливо. Решта – вже справа техніки”, – запевняє Олена Коробкова.

Всього три кроки

Найперше, до чого Національний банк хоче приступити під час реалізації другого етапу – вивчення міжнародного досвіду використання BankID при отриманні банківських послуг. Терміни, які регулятор собі виставляє для вивчення цього пункту, – лютий 2017 року. У грудні 2017 року НБУ підготує і внесе до Верховної Ради необхідні законопроекти.

У квітні 2017 року Нацбанк хоче визначити зміни чинного законодавства щодо банківської діяльності та фінмоніторингу, необхідних для реалізації другого етапу проекту, влітку 2017 року регулятор буде розробляти і узгоджувати процедури дистанційної ідентифікації клієнтів банків при одержанні ними банківських послуг. І вже в 2018 році Нацбанк завершить впровадження проекту щодо другого етапу системи BankID.

Але поки регулятор пояснює, що банкам потрібно пройти всього лише три кроки для підключення до системи онлайн-ідентифікації громадян і юросіб BankID: перший крок – направити лист заступнику Голови центрального банку, в якому будуть вказані наміри банку підключитися до системи BankID; далі – налаштувати автоматизовану систему банку для підключення до BankID і обмінятися технічними параметрами з системою онлайн-ідентифікації BankID. У підсумку, протестувати систему BankID і пропонувати її використовувати власним клієнтам.

Юлія Кузнєцова

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Весь ринок:Фінтех і Картки
Все, що ми знаємо про:НБУ
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua
Опитування