Банкіри відрапортували про стан автокредитування


Банкіри відрапортували про стан автокредитування

Банкіри відзначають, що ринок автокредитування існує, але впевнено говорити про повернення обсягів з видачі кредитів поки зарано. Разом з тим Незалежна асоціація банків домоглася внесення змін до порядку державної реєстрації, перереєстрації, зняття з обліку транспортних засобів. Для банків – це реальний механізм для повернення раніше виданих кредитів і збільшення обсягів автокредитування.

Finance.UA опитав кілька банків, і вони розповіли, як на сьогоднішній день йдуть справи з автокредитуванням в країні. Які ж ризики досі є стримуючими факторами у сфері видачі автокредитів?

Коментує Роман Бунич, директор департаменту продажів через альтернативні канали та партнерів банку, Креді Агріколь Банк

На даний момент ринок автокредитування дуже лімітований, з обмеженою кількістю гравців і платоспроможних клієнтів. Проте, цей ринок є і навіть починає потроху зростати, про що свідчить зростання продажів. Наскільки тривалим буде це зростання і яких обсягів воно зможе досягти, буде залежати від багатьох факторів: прибутків населення, стабільності банківської системи та ін.

Найбільш затребуваними є програми імпортерів, які готові брати на себе частину витрат клієнтів з метою продажу автомобіля завдяки гарній кредитній пропозиції.

Якщо подивитися на поточний ринок, то всі ТОП 3 автобренди мають подібні програми, і це, безсумнівно, позитивно впливає на їхнє позиціонування, загальний рівень продажів і лояльність клієнтів.

Виходячи з багаторічного досвіду роботи Креді Агріколь Банку в сфері автокредитування, ми вже маємо низку клієнтів, які купують у кредит вже третій автомобіль однієї і тієї ж марки. Такий вибір в тому числі пов’язаний і з наявністю у автобренду найкращого кредитного продукту. В даному випадку можна з упевненістю сказати, що саме завдяки таким програмам імпортер продає вже третій автомобіль одному й тому ж клієнтові. І тут йдеться навіть не стільки про рівень лояльності клієнта до автомобільного бренду, а й про можливості, які може цей бренд запропонувати своїм покупцям.

Про фактори при виборі банку

Безумовно, це ціна кредиту. Добре це чи погано, але це факт. Коли клієнт хоче купити автомобіль своєї мрії, йому все одно, як називається банк і які у нього рейтинги. Адже клієнт отримує гроші, а не несе їх в банк, як це відбувається з депозитом.

Проте, на ринку можна зустріти пропозиції, де візуально ціна на перший погляд здається прийнятною або ринковою, але клієнтові не завжди пояснюють всі його майбутні витрати і платежі.

Також важливо розуміти, що деякі банки видають кредити з плаваючою процентною ставкою. Це мінус, оскільки клієнт спочатку орієнтується на декларовану ціну, але не розуміє, що через рік йому можуть підняти ставку. На жаль, рівень фінансової грамотності населення залишає бажати кращого, і багато банків цим користуються.

Стримуючі фактори

Стримуючими факторами є рівень продажів автомобілів, а також розмір депозитних ставок, який прямо впливає на вартість кредитних коштів. Ми впевнені, що при зростанні продажів автомобілів і зниженні процентних ставок (на 2-3%), ринок автокредитування покаже істотне зростання, оскільки в Україні найстаріший автопарк в Європі, і рано чи пізно він буде вимагати заміни.

Коментує Олег Качмар, начальник сектора розвитку кредитування і страхування АТ «ОТП Банк»

Ринок автокредитування неактивний, як і авторинок в цілому. Попит на автокредити дуже низький – видач таких кредитів в 2015-2016 роках не було. Що стосується наших умов – вони за останні час не змінилися. Це стандартні вимоги для автокредитування – офіційний дохід, достатній для обслуговування кредиту, стаж роботи, застава автомобіля, КАСКО, згода чоловіка чи дружини тощо.

Коментує Максим Якушенко, начальник відділу продажів автокредитування Укрсоцбанку

Автокредити, безумовно, залишаються досить затребуваними. В цьому році ми спостерігаємо невелике зростання на ринку автокредитів і думаємо, що саме 2016 стане відправною точкою для активного розвитку в майбутньому. На сьогодні ринок між собою ділять всього кілька банків, найбільш активні з яких щомісяця видають близько 500 кредитів.

При цьому найбільш популярними залишаються кредитні програми від банків в партнерстві з автодилерами.

В даному випадку частину витрат по кредиту бере на себе автосалон, що дозволяє банку запропонувати більш вигідні умови. Зараз десь 4 з 5 кредитів видаються в рамках саме партнерських програм.

Вимоги до позичальників

Існує вимога щодо мінімальних авансових внесків – це в середньому 30-40% вартості автомобіля. Тут варто зазначити, що після кризи саме ставлення позичальників до кредитів істотно змінилося. Зараз, як правило, в кредит на купівлю авто беруть тільки суму, якої бракує, а також більш відповідально ставляться до термінів і сум погашення. При оцінці своїх позичальників банки звертають увагу на фінансовий стан і кредитну історію позичальника.

Коментує Олександр Кушлик, директор департаменту автокредитування ПАТ “Кредобанк”

Звичайно, автокредити затребувані. Але не можна говорити про повернення значення частки кредитних продажів в загальних продажах кредитних авто на докризовий рівень. Зараз кредитні продажі становлять близько 15% загальної кількості проданих нових авто, в той час як в 2011-2012 роках вони становили понад 25%.

Якщо йдеться про кредитний ризик, то в частині оцінки платоспроможності позичальника особливих нюансів в порівнянні з іншими кредитами для фізосіб тут немає. Як правило, загалом, від клієнта вимагається офіційне підтвердження обсягу доходу за певний період часу і відсутність негативної кредитної історії. Дохід повинен перевищувати щомісячний платіж за кредитом на величину, яку зі свого боку визначає банк.

Відмінність від інших типів кредитних продуктів від фізосіб виникає в моментах, пов’язаних із заставним майном, тобто автомобілем. Банк ставить вимогу до верифікації (перевірки) такого майна як перед видачею кредиту, так і в процесі його обслуговування.

Якщо говорити про процес перед видачею кредиту, за незалежними від покупця і продавця джерелами банк перевіряє факт існування авто, банк може додатково перевіряти факт проведення реєстрації, крім того, може також здійснюватися перевірка відповідності вартості реалізації авто ринковим аналогам для недопущення завищення продавцями вартості авто з шахрайською метою.

Подготувала Юлія Кузнєцова

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua