Скільки братимуть за комуналку керуючі компанії — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Скільки братимуть за комуналку керуючі компанії

Казна та Політика
916
В Україні вже майже два місяці триває комунальна реформа: з 1 липня у традиційних ЖЕКів формально забрали монополію на ринку комунальних послуг, включивши зелене світло об’єднанням співвласників багатоквартирних будинком (ОСББ).
Але головною інтригою є рішення парламентарів передати багатоповерхівки без ОСББ стороннім керуючим компаніям (їх мають обирати чиновники на спеціальних конкурсах).
Ці самі “чужі” управлінці стали основною страшилкою для власників квартир. Експерти ще до старту реформи масово лякали українців тим, що на ринок прориваються бізнесмени, які хочуть вичавити з комуналки по максимуму.
Вони, мовляв, малюватимуть тарифи зі стелі, змушуючи мешканців платити втридорога. Олії у вогонь підлили затяжні дебати навколо правок до закону №417, який регламентує проведення реформи і порядок проведення конкурсів серед керуючих компаній. Спостерігалися спроби закріпити норму, згідно з якою будинки, які передадуть стороннім управителям, повинні залишатися на їхньому обслуговуванні протягом року, за якими б тарифами це обслуговування не проводилося. І хоча врешті-решт цей скандальний пункт до закону так і не включили, чуток і страхів навколо цієї теми не поменшало.
Журналісти вирішили з’ясувати, чи віддають уже українські багатоповерхівки управителям, за якими цінами вони готові обслуговувати будинки і що сталося з ЖЕКами.
Управителів не обирають
Як з’ясувалося, на хвилі комунальної паніки напередодні початку реформ жителі вітчизняних багатоповерхівок помітно активізувалися і почали масово реєструвати ОСББ. За неповні два місяці їхня кількість збільшилася майже на 4 тис. і зараз перевищує 20 тис.. І список бажаючих керувати будинками самостійно розширюється з кожним днем.
Приватних же керуючих компаній, всупереч очікуванням, з’являється не так багато. Але головне – поки процес передачі їм “безгоспних” багатоповерхівок так і не розпочався. Тільки недавно був затверджений порядок проведення конкурсів між управлінцями. Але самі тендери ще не проводяться, оскільки оприлюднення умов, збір документів потенційних учасників може тривати чимало часу.
Але, за даними експертів, створено всі умови для проведення чесних тендерів. По-перше, однією з умов перемоги в конкурсі є мінімальні тарифи. Це має гарантувати, що завищених цифр в платіжках не буде. По-друге, зараз обговорюється можливість проведення таких тендерів через систему Prozorro. По-третє, інтерес громадськості до цього питання настільки великий, що протягнути вигідне окремим бізнесменам рішення чиновникам буде непросто.
Аналітик Асоціації міст України Олег Гарник зазначає, що теоретично у керуючих компаній є стимул не тільки не підвищувати розцінки на обслуговування будинків, а й знижувати розмір своїх комісійних, бо це саме той “люфт”, за рахунок якого вони можуть виграти тендер. “Зрозуміло, що вартість обслуговування багатоповерхівок дуже різнитися від стану будинку, кількості квартир в ньому і т.д. Скажімо, нова 14-поверхівка з маленьким двором в перерахунку на кожну квартиру коштуватиме набагато дешевше, ніж стара двоповерхівка з десятком квартир і великою прилеглою територією. Але середній тариф, вирахуваний Мінрегіонбудом, становить близько 3,5 грн./кв.м. Саме ця цифра береться до уваги при нарахуванні субсидій. І на неї, як на якийсь “золотий стандарт”, швидше за все, і будуть рівнятися керуючі компанії”, – пояснив Олег Гарник.
Тарифна пастка
Зараз в Києві тариф на обслуговування багатоповерхівок вищий за рекомендований Мінрегіоном і становить близько 5 грн./кв.м і більше. Чи означає це, що у городян з’явилася надія побачити в платіжках більш “приємні” ціни? Експерти вважають, що такі перспективи дійсно є. Інші тарифи в платіжках – на тепло, воду та ін. – сильно зросли і навряд чи впадуть. Тому завищувати розцінки на обслуговування керуючим компаніям буде невигідно, – вважають експерти.
Розслабитися приватникам не дадуть і ЖЕКи. У Києві йде масштабна реформа житлово-експлуатаційних контор. У 10 районах вже створені управляючі дирекції і старі ЖЕКи по- суті втратили незалежний статус (а з ним і право диктувати мешканцям свої умови), трансформувавшись в районні комунальні ділянки. Це означає, що управління цими ділянками, закупівля послуг тощо відбуватиметься централізовано, а це дозволяє розраховувати якщо і не на здешевлення обслуговування, то, принаймні, на поліпшення його якості.
Крім того, згідно із законодавством, українці, які будуть незадоволені послугами сторонніх управителів, можуть зареєструвати ОСББ і одразу ж відмовитися від “чужинців”. Виняток становлять лише випадки, коли мешканці вже підпишуть річний договір на обслуговування. В цьому разі розлучитися з управлінцями можна буде дійсно тільки через рік.
Втім, як вважають деякі експерти, саме в цю пастку і спробують заманити українців окремі управителі.
“Вони будуть укладати договір на одних умовах, а потім підвищувати тарифи, посилаючись на інфляцію, підвищення зарплат співробітникам, подорожчання бензину і будь-які інші “непередбачені обставини”, – припустив один з експертів, який попросив не називати його імені. До речі, такий же хід керуючі компанії можуть використовувати і для того, щоб виграти тендери місцевої влади. Чи отримає поширення подібна схема, буде залежати від рівня конкуренції на комунальному ринку і пильності активістів і пересічних українців, – резюмували опитані фахівці.
Людмила Ксьонз
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас