Реформа держслужби: що і навіщо змінюється для чиновників в Україні — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Реформа держслужби: що і навіщо змінюється для чиновників в Україні

Казна та Політика
402
Розпочата реформа поки що не спрямована на прищеплення їй головного сенсу діяльності чиновників.
Завдання реформування держслужби уряд включив до свого Плану першочергових кроків на поточний рік. Воно також є одним із пріоритетів проекту Стратегії реформування державного управління на 2016-2020 рр. Після тривалої і наполегливої ​​боротьби було ухвалено новий закон “Про державну службу”, який набув чинності 1 травня. У всіх цих документах держслужба розглядається лише як бюрократична діяльність: якими мають бути службовці, як організовувати їхню роботу тощо.
Тим часом у провідних демократичних державах держслужба будується і розвивається із розумінням того, що вона пов’язує державну посаду, державного службовця і громадянина, обслуговувати якого покликана держава. У такому контексті держслужба – це участь громадян у здійсненні цілей і функцій держави у вигляді виконання обов’язків і повноважень відповідно до посади в державному органі. Ключовим тут є слово “виконання”, яке означає не просто роботу, що вимірюється часом, відведеним на неї, або кількістю підготовлених документів, а формування взаємовідносин між державою і суспільством. Держслужбовець служить державі, суспільству, закону, а не “своїм” начальникам.
Фактично йдеться про те, що необхідно сформувати нову культуру державної служби. Але для того щоб з’явилися нові звички, спочатку потрібно довго і наполегливо займатися формальною регламентацією, формалізацією нової моделі поведінки, яка заохочується. Потрібно займатися відпрацюванням структур і технологій управління держслужбою як складною системою. Слід міняти систему, яка стримує навіть найбільш “просунутих” і талановитих людей. Домагатися появи зовсім іншого ставлення до держслужби і до кваліфікації держслужбовців, від яких багато в чому залежить все наше життя.
Нові рамки держслужби
У новому законі “Про державну службу” визначено, що така служба – це публічна, професійна, політично безстороння діяльність щодо практичного виконання завдань і функцій держави.
Дія цього закону не поширюється на багатьох керівників і працівників державних організацій. Зокрема на:
Логіка законодавця, який зробив ці винятки, зрозуміла, та й у багатьох країнах подібні службовці не потрапляють до категорії державних. Але слід враховувати, що від якості їхньої роботи у громадян багато в чому і формується ставлення до своєї держави, що негатив по відношенню, наприклад, до суддів та працівників НБУ в суспільстві може бути невиправдано розповсюджений на держслужбовців.
Закон розмежовує адміністративні та політичні посади. Чиновники вищого рангу більше не зможуть бути членами політичних партій.
Вступ на держслужбу тепер здійснюється тільки за результатами конкурсу.
Обіцяли підвищення до 2018 р. мінімальної заробітної плати службовця до двох мінімальних зарплат в країні. У перспективі основну частину зарплати службовця має становити посадовий оклад, а не надбавки і премії, як зараз.
Введено обмеження терміну перебування на посаді – не більше ніж 10 років.
Передбачено скорочення загальної кількості держслужбовців на 30%.
У міністерствах з’являться (орієнтовно на початку 2017 г.) державні секретарі, які керуватимуть роботою їхнього апарату. Призначення на цю посаду буде конкурсне і, за задумкою, держсекретар не змінюватиметься при зміні міністра.
Реалізація реформи держслужби
Для того щоб проводити повноцінну реформу держслужби, крім базового закону про неї, необхідно прийняти ще кілька підзаконних актів і три комплексні закони: новий закон про Кабмін, про Центральні органи виконавчої влади та про службу в органах місцевого самоврядування. Так, перший з них повинен остаточно сформувати систему відносин у державному апараті і відокремити держслужбу від політики.
Незважаючи на те, що законопроект про держслужбу довго обговорювався, відразу після його ухвалення почали говорити про те, що до закону треба вносити корективи. З’явилося кілька відповідних законопроектів, парламент у першому читанні поки що підтримав один із них – №4370-1 від 15.04.2016 р. У ньому пропонується, зокрема, уточнити порядок призначення і звільнення з посад голів місцевих державних адміністрацій, а також перевести ці посади з категорії “А” у “Б”.
У кулуарах продовжують хвилюватися з приводу появи в штаті міністерств держсекретарів. Тепер міністр може впливати тільки на призначення членів політичного блоку команди міністерства, тобто своїх заступників, а також затвердити структуру і кількість апарату. Сам апарат, організація кадрових конкурсів і призначень переходять у відання держсекретаря, який призначається на п’ять років у результаті незалежного від міністра відкритого конкурсу і може бути знятий за клопотанням міністра у випадках, вичерпний перелік яких наведено у законі. Багато хто вважає, що таким чином в міністерстві створюються умови для виникнення двовладдя. Вважається, що це питання має бути врегульовано в новому законі про Кабмін.
Сергій Гусєв
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас