На свій страх і позов: як автовласники вибивають виплати із страховиків-банкрутів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

На свій страх і позов: як автовласники вибивають виплати із страховиків-банкрутів

Особисті фінанси
462
В Україні зростає кількість неплатоспроможних страховиків у сегменті обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності автовласників (ОСЦПВ). Загальна заборгованість неплатоспроможних страховиків перед потерпілими становить близько 200 млн гривень. Першого серпня 7 великих гравців цього ринку були визнані банкрутами. Але поки жодних рецептів з порятунку ситуації нацрегулятор не пропонує, крім виведення страховиків з ринку. Тим часом, для постраждалих автовласників ситуація тупикова – домогтися компенсаційних виплат через суд практично неможливо.
1 серпня стало відомо, що вітчизняні суди визнали банкрутами сім страхових компаній, які займалися страхуванням цивільно-правової відповідальності автовласників. За даними Моторного (транспортного) страхового бюро (МТСБУ), збанкрутували компанії “Бонус”, “Ренесанс”, “Галактика”, “Страхові традиції”, “Авіоніка”, “Лафорт”, “ІнтерТрансПоліс”. Тенденція масового відходу з цього ринку компаній – очевидна. З 2006 року така доля спіткала більш ніж 50 страховиків. Загальна заборгованість неплатоспроможних страховиків перед потерпілими накопичується і становить близько 200 млн грн.
Кризова ситуація з боргами, банкрутствами страховиків і, як наслідок, з неможливістю виконати свої зобов’язання перед автовласниками – наслідок бездумного демпінгу страховиків, які продавали свої поліси на 40-50% нижче за тарифи, визначені законодавством.
Винна і Нацкомісія з регулювання ринків фінансових послуг та МТСБУ, які роками закривали очі на те, що на ринок “автоцивілки” почали масово заходити компанії, котрі порушували нормативні вимоги і, фактично, були потенційними банкрутами. Бізнес таких СК базувався на обмані – вони пропонували дешеві поліси, автовласники їх купували, після чого, зібравши внески і відмовившись платити за зобов’язаннями, компанії просто зникали.
Халепа в тому, що крім виведення компаній з ринку і визнання їхніх збитків, ні регулятор, ні МТСБУ нічого поки запропонувати не можуть.
Гра слів
У МТСБУ не заперечують, що робота з боргами збанкрутілих страховиків – тривалий і непростий процес. Водночас, представники бюро запевняють, що виплати постраждалим здійснюються. Нехай і не так швидко, як хотілося б.
“У 2015-2016 роках (дані до травня 2016 року. – Ред.) МТСБУ врегулювало 1 092 справи і виплатило потерпілим 21,7 млн ​​грн за зобов’язаннями шести страховиків, визнаних банкрутами”, – повідомив генеральний директор бюро Володимир Шевченко. Для порівняння, за весь 2014 рік було виплачено менше 4 млн гривень.
Водночас у багатьох випадках МТСБУ виплачувати компенсації не поспішає. Заковика в неоднозначності норм статті 41 Закону України “Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів”, яка визначає перелік підстав для регламентних виплат із фондів бюро.
Формально, в разі недостатності коштів у страховика, який визнаний банкрутом та/або ліквідований, його зобов’язання за договорами «автоцивілки» виконує МТСБУ. Тобто факт банкрутства є достатньою підставою для початку виплат за боргами. Документально відсутність коштів у страховика підтверджується ліквідаційним балансом і звітом ліквідатора. Нюанс в тому, що ці документи затверджує суд у кінці ліквідаційної процедури, яка може тривати дуже довго. Наприклад, “Українську екологічну страхову компанію” ліквідують вже чотири роки, а СК “Вексель” – 6 років.
“У теорії в страховика у процесі банкрутства можуть знайти майно, реалізація якого покриє частину заборгованості. Але на практиці майже всі страхові, щодо яких почалася процедура банкрутства, вже повністю “порожні”. Що стосується обов’язку страховика платити відразу після визнання страховика банкрутом, то тут різночитань у трактуванні бути не може в принципі”, – вважає керівник юридичної компанії “Страховий юрист” Денис Конюшко, зазначаючи, що зараз “виплати проводяться тільки по ліквідованим страховикам”.
Для постраждалих автовласників ситуація виглядає тупиковою, і вони часто не можуть домогтися компенсацій через суди практично. Судді стають на бік бюро. “Як показує судова практика, суди касаційної інстанції повністю підтримують позицію МТСБУ про те, що виплати за зобов’язаннями неплатоспроможного страховика виникають лише після затвердження його ліквідаційного балансу. Таким чином, ймовірність успішного вирішення такого спору для потерпілого є вкрай сумнівною”, – пояснює Станіслав Карпов, старший юрист АО “Спенсер і Кауфманн”.
Більш того, є випадки і геть явної маніпуляції законодавчими нормами. В Єдиному судовому реєстрі чимало справ, рішення за котрими виглядають як спроби будь-якими способами затягнути виплати постраждалим. У Дніпродзержинську та Кіровограді зафіксовано випадки, коли суд ухвалив сплатити збитки автовласникам самим, оскільки їхні поліси ОСЦПВ, видані СК “Вексель”, виявилися недійсними у зв’язку з банкрутством страховика (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/ 39075176 та http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/49305984). По суті, суд переклав відповідальність з неплатоспроможного страховика на плечі автовласників, які йому довірилися. Крім того, нерідко позивачам відмовляють з тієї причини, що суди роками не визнають деяких СК банкрутами чи процедура їх ліквідації не закрита (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/53053441 і http: // www. reyestr.court.gov.ua/Review/52643947).
“Взагалі, сьогодні суди захищають схему безконтрольної видачі полісів, яка працювала ще за Бориса Візірова (колишній керівник МТСБУ. – Ред.). Фактично створювалися страхові піраміди, які збирали гроші й нічого не платили по ДТП, а потім зникали з грошима. Ключова ж частина цієї схеми – збереження фондів МТСБУ і невиплати за банкрутів”, – заявив РБК Україна керівник однієї зі страхових компаній на умовах анонімності.
Чекати не доведеться
Учасники страхового ринку вважають, що без кардинальних змін чинного законодавства ситуація з виплатами МТСБУ за неплатоспроможних страховиків не зміниться. “Ще два роки тому був розроблений і направлений у Верховну раду законопроект (№ 3670. – Ред.), у якому виплати з гарантійних фондів починаються після позбавлення страховика ліцензії по ОСЦПВ, не чекаючи його банкрутства”, – розповів Максим Межебицький, віце-президент СК “АХА Страхування”.
Цю ідею підтримує і член Нацкомфінпослуг Олександр Залєтов. Правда, за його словами, прогнозувати, коли парламент розгляне ці зміни, – дуже складно. “Комісія, зі свого боку, посилює нагляд за платоспроможністю страхових компаній, що позитивно позначиться і на тих страховиках, які працюють на ринку “автоцивілки”. Наприклад, ще в травні набули чинності нові вимоги до категорій активів, якими можуть покриватися страхові резерви. Крім того, ми маємо намір домогтися того, щоб власний капітал компаній був наповнений тільки ліквідними активами і живими грошима, а не сміттєвими паперами”, – повідомив Олександр Залєтов.
Ще одним варіантом виходу із ситуації може стати законодавче впровадження механізму безпосереднього врегулювання. Схема проста – виплату потерпілому здійснює страховик, який продав автовласникові поліс ОСЦПВ. Але поки ця ініціатива існує на рівні законопроектів і експертних обговорень. Правда, в березні 2016 року 17 страховиків, не чекаючи законодавчих змін, все-таки підписали угоду з безпосереднього врегулювання збитків за “автоцивілкою”. “Тільки питання зависло на рівні Антимонопольного комітету, який до цих пір не дав дозволу на узгоджені дії. Сподіваємося, що в серпні такий дозвіл буде отримано і з вересня-жовтня пряме врегулювання запрацює”, – говорить Максим Межебицький.
Втім, на шляху безпосереднього врегулювання є й інша перешкода. Так, учасниками цього процесу можуть виступати лише страховики, які є членами МТСБУ. “Однак, як показує практика, ще до початку процедури банкрутства неплатоспроможні страхові компанії втрачають своє членство. І це може призвести до відмови компаній виплачувати відшкодування за страховими випадками, в яких бере участь неплатоспроможний страховик”, – резюмує Станіслав Карпов.
Павло Харламов
За матеріалами:
РБК-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас