Законодавчі зміни та інвестиції в інфраструктуру підняли популярність електромобілів в Україні — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Законодавчі зміни та інвестиції в інфраструктуру підняли популярність електромобілів в Україні

Технології&Авто
701
Електрокари припинили бути в Україні штучним товаром – машини з електричним двигуном замість бензинового або дизельного мотора все частіше купують звичайні українці.
За підрахунками НВ, сьогодні українці в середньому купують по два електрокари в день. І хоча порівняно із загальною кількістю машин в країні таких автомобілів досі небагато, саме електросегмент став одним з найбільш динамічних: за півроку кількість машин на електротязі, за даними МВС, зросла майже втричі – з 272 зареєстрованих станом на серпень 2015-го до 693 на середину лютого 2016-го. Свіжішу статистику міністерство не надає. Однак, за оцінкою Євгена Муджирі, засновника сайту autogeek.com.ua, зараз дорогами України їздить не менше 1 тис. електромобілів.
Паралельно розвивається й інфраструктура. У містах-мільйонниках і на популярних трасах національні мережі автозаправок активно відкривають пункти зарядки. Завдяки цьому на електромобілі вже можна без проблем доїхати з Києва до Одеси або до Львова.
Законодавчі зміни та інвестиції в інфраструктуру підняли популярність електромобілів в Україні
Нафтонезалежні
Мода на електромобілі в Україні почалася два роки тому. Одним з перших таку машину – суперкар Tesla Model S від Ілона Маска – купив відомий київський ресторатор Дмитро Борисов. Тепер у нього вже дві Tesla. “Це раціональний і економічний вибір”, – каже Борисов, відзначаючи, що завдяки електрокарам заощаджує сімейний бюджет: йому не потрібно витрачати гроші на техобслуговування і бензин.
Ще один відомий власник Tesla, львівський ресторатор Андрій Худо, порівнюючи свій нинішній електрокар з попереднім авто – бензиновим Mercedes-Benz G500, запевняє: минулого року він заощадив на паливі 200 тис. грн за пробігу 35 тис. км.
В середньому заряд електромобіля на 150 км коштує близько 10-15 грн, підрахував Муджирі. Тоді як бензиновий транспортний засіб із середньою витратою палива 10 л на сотню на ті ж 150 км шляху зажадає заправки на суму в 335 грн. Автомобіль із газовою установкою економніший: для нього цей показник складе близько 150 грн.
При цьому викопне паливо постійно дорожчає. Так, за даними консалтингової компанії UPECO, в січні 2016 року середня вартість бензину марки А-95 становила 19,37 грн/л, дизеля – 16,95 грн/л. До червня обидві цифри зросли на 15%.
У відповідь на нові віяння великі мережеві АЗС заходилися відкривати все нові й нові електрозаправки. Наприклад, постійно збільшує кількість таких станцій мережа ОККО. “Затребуваність електрозаправок на початку поточного року збільшилася в 4-6 разів порівняно з аналогічним періодом 2015-го”, – говорить Олександр Гегедиш, віце-президент Концерну Галнафтогаз (мережа АЗК ОККО). Якщо півтора роки тому послугами електрозарядки на АЗС цього бренда користувалися в середньому 20-30 разів на місяць, то цієї весни – вже 120 раз в місяць.
Сьогодні в Україні налічується вже близько 200 електрозаправок – півтора роки тому їх було близько півсотні. Левову частку діючих станцій – близько 130 – розраховано на 7-22 кВт, вони можуть заповнити батарею електрокара Nissan Leaf за 3 години. На ринку вдвічі менше звичайних розеток на 3,3 кВт – це 7 годин до повного заряду Leaf. І є лише дві швидкісні станції “суперчарджер”, що належать Oxygen Group, здатні зарядити електромобіль за півгодини.
Хіти й новачки
Розрахунок швидкості заряду станцій за допомогою Nissan Leaf невипадковий – на сьогодні це найпопулярніший електрокар у країні: ефектний передньоприводний п’ятимісний хетчбек завдовжки майже 4,5 м проїжджає на повній зарядці близько 150 км. Не варто його недооцінювати: цей “зелений” автомобіль розганяється до 100 км/год за 9 секунд, тобто за динамікою здатний позмагатися з більшістю сучасних легкових автомобілів.
Leaf в Україні продають неофіціали, котрі, як правило, завозять хетчбеки з пробігом. Вартість такого уживаного електрокара починається від $15 тис. Нові коштують $43 тис.
На другому місці за популярністю серед українців перебуває дітище Маска – Tesla Model S. Як правило, це нові машини з Європи. Такі автомобілі в рази швидше, більш технологічні й дорожчі за Leaf.
У боротьбу за зростаючу кількість клієнтів тепер готова вплутатися і компанія АВТ Баварія, офіційний імпортер BMW в Україні: в середині червня там оголосили про старт продажу електромобілів і гібридних машин суббренда BMW i. Олександр Тимофєєв, гендиректор АВТ Баварія, вважає: якщо українці так люблять Tesla, то їм до смаку припадуть нові моделі BMW i-серії.
Для ринку, на якому офіційні дилери поки зайняли вичікувальну позицію, навіть маючи за плечима досвід продажу нових електромашин, новація від Тимофєєва може стати знаковою.
Зараз лінійка серії включає BMW i3 і BMW i8. Ціни на базові комплектації починаються від 1,044 млн грн за повністю електричну i3, а за гібридну Plug-in-модель BMW i8 доведеться заплатити від 3,6 млн грн.
Цінники новачків зайвий раз підкреслюють сформовану на місцевому ринку тенденцію: в Україні розвинені сегменти низькобюджетних і дорогих електромобілів. Машини ж середньої цінової категорії фактично відсутні. Експерти впевнені, що причина цього – недостатній для них за обсягом попит.
Ціна запитання
У листопаді минулого року парламент простимулював продаж нових електрокарів у країні, знизивши ввізне мито на них на 10%.
Але нинішнім вибуховим збільшенням продажу електрокарів Україна зобов’язана іншому фактору: місцевий ринок – єдиний у Європі і один з небагатьох у світі, який зростає за рахунок попиту на старі машини з електродвигуном.
Втім, ціни навіть на б/у електромобілі в Україні однаково високі, що стримує продаж. Через мита й імпортні платежі українці купують машини з пробігом часто за такою ціною, за якою американці купують нові, стверджує Олександр Кравцов, співзасновник компанії ElectroCars.
У Раді зараз лежить ще не ухвалений законопроект, який передбачає звільнення від сплати ПДВ всіх ненових іномарок до 2020 року. Якщо депутати його схвалять, то вартість авто на електротязі знизиться на 30%. Кравцов на прикладі Leaf із пробігом показує: якщо зараз такий коштує від $16 тис., то в результаті може подешевшати на $2-3 тис.
Законодавчі зміни та інвестиції в інфраструктуру підняли популярність електромобілів в Україні
Вольти й ампери майбутнього
За словами Тимофєєва з BMW, Україна має великий потенціал у сфері розвитку електротранспорту. “Сьогодні у нас є можливості доставити електроенергію фактично в будь-який населений пункт. Тому є впевненість, що електромобілі будуть досить затребувані незабаром”, – говорить він.
Потенціал для подальшого зростання бачить і Муджирі. Він підрахував: з урахуванням того, що приріст ринку за 2015-й склав майже 400%, до кінця 2016-го в країні буде вже 1,6-1,7 тис. електромобілів. І це в тому випадку, якщо Рада не скасує ПДВ на імпортні б/у машини.
Приблизно такі ж розрахунки наводить і Кравцов, уточнюючи: скасування ПДВ подвоїть або навіть потроїть прогнозний показник.
Також динамічно розвиватиметься і мережа електрозаправок: вони продовжуватимуть з’являтися біля торговельних центрів, ресторанів і готелів. “Це тепер, як колись Wi-Fi в закладах громадського харчування”, – посміхається Муджирі.
Вадим Макєєв
За матеріалами:
НВ
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас