Підводні камені судової реформи: корупція, адвокати і етика — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Підводні камені судової реформи: корупція, адвокати і етика

Казна та Політика
312
Прошов рівно тиждень з того моменту, як український парламент прийняв необхідні для судової реформи закони. Вже підписані зміни до Конституції спікером ВР Андрієм Парубієм і чекають тільки автографа гаранта. Тим часом представники громадських організацій заговорили про підводні камені нової судової системи.
БОРОТЬБА З КОРУПЦІЄЮ
Одним з центральних питань експерти називають ситуацію навколо судових органів, які планується створити. Нагадаємо, в рамках судреформи буде створено два Вищих суди – патентний і антикорупційний.
При цьому, якщо перший дуже докладно описаний в прийнятих законах (від механізмів набору суддів до регламенту роботи), то з антикорупційним справа йде складніше.
“У законі згадується вищий антикорупційний суд, але далі згадок справа не пішла. Його створення поставили в залежність від прийняття іншого закону”, – говорить експерт по судовій реформі Центру політико-правових реформ Роман Куйбіда.
Про такі проблеми говорить і глава правління Центру протидії корупції Віталій Шабунін, який підтверджує: для антикорупційного суду потрібно писати окремий закон. Він наводить реальний приклад, коли суддю спіймали на хабарі за всіма правилами – з допомогою мічених грошей і відеофіксації, однак справа за три місяці так і не зрушила з мертвої точки.
“Це найпростіший випадок: суддю спіймали на гарячому. Але 3 місяці судді футболять обвинувальний акт між собою. Три суди вже змінилося, але до розгляду справи так і не дійшло. Тобто антикорупційне бюро свою роботу зробило, обвинувальний акт передали в суд. Але одні не можуть, а інші хворіють. тобто, яким би ефективним не було бюро, їх розслідування будуть “вбивати” в суді або на етапі досудового розслідування. Антикорупційні суди – остання ланка, без якої не буде нічого. Але потрібно чітко прописати їх роботу “, – розповів нам Шабунін.
ПРОБЛЕМА З КАДРАМИ
Глава третейського суду при Міжнародній торговій палаті в Україні Тарас Шепель згадує також про адвокатську монополію, яка вводиться новими змінами до Конституції. За його словами, тепер виняткове право представляти інших осіб в суді будуть мати тільки адвокати.
Сьогодні ж, за словами експерта в правових питаннях Андрія Бузарова, захисником в суді може стати будь-яка людина, навіть без вищої юридичної освіти.
“Виникає дві категорії загрози: для громадян, які будуть позбавлені права вибрати свого захисника, і для адвокатури всередині – ми солідарні в тому, що сучасна українська адвокатура в тому вигляді, в якому вона існує, не готова до такої монополії. Проблему пропонують зняти, обмеживши категорію справ, по яким буде обов’язкове представництво адвоката. Але таке обмеження вже буде неконституційними – адже воно суперечить новому закону. Вихід один – треба реформувати адвокатуру та забезпечити вільний доступ до адвокатської професії, за рахунок здачі іспитів або тестів (без вищого юросвіти). Таким чином, в Україні стане більше адвокатів. Ми робили математичні розрахунки, і навіть фізично сьогоднішня авдокатура нездатна буде забезпечити представництво інтересів в абсолютно всіх судових справах. Банально не вистачить кадрів “, – зазначає Шепель, додаючи, що практика, за якою українці захищають самі себе в суді, залишається.
Також фахівці вважають, що українському інституту адвокатів потрібно йти від централізованності і керованості ззовні, а для цього, знову ж таки, необхідний додатковий закон.
ДОБРОПОРЯДНІСТЬ
Третьою проблемою експерти називають недоробки в питанні створення громадської ради доброчесності, яка повинна буде допомагати Вищої кваліфікаційної комісії суддів оцінювати професіоналізм, етичність і порядність кандидатів. До її складу згідно із законом повинні увійти правозахисник, вчені-юристи, адвокати і журналісти.
Але експерт реанімаційного пакета реформи Роман Маселко підкреслює: раді потрібно дати реальні повноваження. Громадські працівники відзначають, що поки орган цей буде займатися збором і аналізом інформації про суддів, але він повинен стати громадським фільтром, виносити оцінки і робити висновки.
“На наш погляд, ці висновки повинні отримати обов’язкову силу. Ми пропонуємо такий підхід: якщо є негативна рада, то повинна бути і солідарність з цією позицією кваліфікаційної комісії. Це буде гарантія, що висновок не пропаде. Друге: ради повинні отримати доступ до формування вищої ради правосуддя та вищої кваліфікаційної комісії. Ми пропонували і пропонуватимемо, щоб громадська рада могла делегувати туди своїх членів “, – підсумував Куйбіда.
Спекуляції і дорогі адвокати
Депутати, що голосували за судову реформу погоджуються, що в прийнятих законах є неточності, і збираються їх усунути. Правда, поки неясно, коли ж це станеться.
Наприклад, нардеп від БПП і юрист Валерій Карпунцов вважає, що створення антикорупційних судів – це спекулятивна тема.
“Моє ставлення як юриста до такого органу – суб’єктивно негативне. Цей суд буде першою інстанцією, а Верховний суд – другий. І все! Більш того, в один суд простіше зігнати лояльних суддів, ніж змушувати по всій Україні тих чи інших суддів приймати рішення” , – говорить депутат.
А заступник голови Конституційної комісії Віктор Мусіяка висловлює стурбованість адвокатською монополією: “У нинішніх умовах, коли всім будуть займатися тільки адвокати, багато людей просто втратять можливість захищати свої права, у них не буде грошей оплатити адвокатські послуги”.
Ілья Требор, Зеленюк Христина
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас