Автофіксація порушень ПДР: чи чекати на "листи щастя"? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Автофіксація порушень ПДР: чи чекати на "листи щастя"?

Особисті фінанси
1062
Починаючи з 7 листопада 2015 року в Україні набув чинності закон, що дозволяє здійснювати автоматичну фіксацію порушень правил дорожнього руху (далі – ПДР).
Поки що система не запрацювала, проте, за словами заступника глави Нацполіції Костянтина Бушуєва, з липня 2016 року планують запустити її роботу в тестовому режимі, а під кінець року система автоматичної фіксації повинна запрацювати повноцінно.
Як буде функціонувати ця система, чого очікувати і які юридичні особливості слід знати українцям?
Правова основа нововведень
По-перше, ніякого спеціального закону про автофіксацію немає. Парламентом прийнято Закон про внесення змін до чинного Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП), якими частково змінено редакцію окремих норм і введені нові. Аналіз цих нововведень показує, що одними лише поправками для повноцінного з юридичної точки зору функціонування системи автофіксації правопорушень не обійтися.
На даному етапі потрібно цілий ряд підзаконних актів, положень та інструкцій, які б встановлювали вимоги до засобів фіксації – відеокамер. А саме необхідно регламентувати порядок їх установки, процедуру обробки відеофактів компетентними органами і так далі. Цього поки що не зроблено. А це означає, що питань в зв’язку з введенням системи автофіксації порушень ПДР набагато більше, ніж відповідей. Що неминуче спричинить хвилю судових розглядів у зв’язку із застосуванням нових правил і санкцій за їх порушення.
Нова система балів
По-друге, положення КУпАП (стаття 271) передбачають нарахування на рік 150 балів кожному громадянину, який має право управління транспортним засобом (далі – ТЗ). У разі вчинення правопорушення, яке зафіксовано за допомогою автофіксації, штраф на такого громадянина може бути накладено лише після повного використання цих балів.
Застосування системи балів не є українським ноу-хау. Така система давно і успішно застосовується в багатьох країнах Європи. Однак у кожній країні бальна система має свої особливості. Згідно КУпАП, зняття штрафних балів передбачено лише в разі вчинення правопорушень, передбачених ст. 122 КУпАП. При цьому за кожне порушення знімається по 50 балів. За всі інші порушення ПДР штрафи будуть стягуватися в грошовому вираженні, незалежно від кількості невикористаних штрафних балів.
Відповідальність власників ТЗ
Варто звернути увагу і на те, що система автофіксації повертає в Україну практику залучення до відповідальності осіб, на яких зареєстровано ТЗ згідно техпаспорту та електронного реєстру. Навіть якщо власник не був за кермом автомобіля під час порушення ПДР, відповідальність за таке порушення лягає саме на нього (ст. 141 КУпАП). Хоча положення цієї ж норми дозволяють власнику ТЗ, який отримав від компетентних органів “лист щастя” – постанова про накладення адміністративного стягнення (штрафу) – на протязі 10 днів з моменту його отримання звернутися до органу поліції, який направив це “лист”, з запереченнями, якщо :
- Не власник ТЗ керував ним в момент вчинення правопорушення;
- ТЗ вибув з власності власника поза його волею (було викрадено).
Позитивним є те, що виконання постанови про накладення штрафу може не виконуватися до тих пір, поки не закінчиться розгляд і не буде встановлено того, хто зробив правопорушення.
Однак всієї цієї тяганини і даремно витрачених нервів можна уникнути, якщо українці почнуть укладати угоди купівлі-продажу ТЗ в офіційному порядку з обов’язковою перереєстрацією ТЗ на нового власника.
Широко поширена в нашій країні практика фактичного продажу ТЗ “за генеральним дорученням” або просто шляхом передачі техпаспорта новому власнику в умовах нової системи покарань за порушення правил дорожнього руху може стати гіркою пігулкою для таких продавців. Адже протягом досить невеликого часу у ТЗ може помінятися велика кількість власників, дані про яких не вноситимуться до реєстру, і в разі вчинення правопорушення з використанням такого ТЗ “листи щастя” будуть приходити початковому продавцеві, якому доведеться доводити факт укладання угоди і вказати на особу, якій було “продано” ТЗ. Не кажучи вже про ймовірність нарахування податкових вимог в зв’язку з отриманням доходу від продажу.
Крім того, до тих пір, поки процедура перереєстрації ТЗ на нового власника не буде завершена в повному обсязі, такий горе-продавець ризикує мати постійні проблеми з компетентними органами, висилає йому “листи щастя”. Недбайливому продавцю доведеться кожного разу доводити, що він не керував ТЗ в момент правопорушення, і стежити за термінами оскарження постанови, для чого постійно перевіряти свою поштову скриньку на наявність “листів щастя”.
Залежність від пошти
У цьому контексті виділяється ще один дуже важливий момент. Положення КУпАП містять норми (ст. 2791), які зобов’язують компетентні органи повідомляти власників ТЗ про притягнення до адмінвідповідальності шляхом направлення відповідних постанов поштою на адресу, вказану в техпаспорті і реєстрі.
Але в наш бурхливий інформаційний вік не так багато людей щодня перевіряють свої поштові скриньки. А найчастіше буває і так, що дані реєстру не відповідають адресі фактичного проживання власника ТЗ. Ви можете навіть не знати, що стосовно вас вже прийнято низку постанов, інформація про яких знаходиться в базі неоплачених штрафів. Тому що «сюрприз», що очікує вас з плином часу стане ще більшим.
Звичайно, можна буде піднімати питання про “поважні” причини пропуску 10-денного терміну, в який у власника ТЗ було право надати інформацію про те, що він не керував ним в момент вчинення правопорушення. Однак це буде дуже і дуже не просто. А значить варіанти два: або смиренно платити штрафи, або звертатися до суду і доводити протиправність прийняття постанови, посилаючись на відповідні обставини, що підтверджують невинність такої особи і причину пропущення строків.
Положення ст. 2794 КУпАП дозволяють інформувати власника ТЗ про скоєне правопорушення шляхом відправки повідомлень на мобільний телефон і/або електронну пошту. Але немає ніяких гарантій, що ви дійсно будете своєчасно проінформовані про скоєне правопорушення. Звідси абсолютно логічний висновок і виправдана рада – оформляйте свої операції з продажу ТЗ офіційно, з одночасною його перереєстрацією на нового власника. Це позбавить вас від не надто веселого “квесту” за участю поліції і судів.
Порядок оплати штрафів
Цікавим нововведенням є і те, що ст. 3001 КУпАП дозволяє особі, залученому до адмінвідповідальності, оплатити лише 50% штрафу, зазначеного в тексті постанови, протягом 5 днів з моменту його отримання. В такому випадку постанова буде вважатися повністю виконаною. Однак якщо протягом 30 днів з моменту отримання постанови, винна особа не заплатить всю суму штрафу, до неї застосовується пеня в подвійному розмірі від суми штрафу. В іншому випадку постанова передається до примусового виконання в органи виконавчої служби з усіма наслідками, що випливають звідси наслідками. І тоді вже власники ТЗ стануть отримувати нові “листи щастя”, але вже з постановами про арешт майна і зобов’язанням з’явитися до державного виконавця. Навряд чи така перспектива тішить кого-небудь.
Подобається нам чи ні, але впровадження системи автофіксації порушень ПДР – це неминуче і лише питання часу. Україна все більше інтегрується в систему європейських стандартів і розглядається нами нововведення – по суті правильний крок. Що ж стосується правомірності залучення до відповідальності власників ТЗ, то від значної частини потенційних проблем українці можуть захистити себе самі. Про що в принципі і говорилося вище. Не варто забувати і про елементарну культуру поваги до закону і дотримання встановлених правил. У випадках же явно неправомірного покладання відповідальності власників ТЗ слід своєчасного реагувати на такі факти і звертатися за професійною юридичною допомогою до адвокатів. Що також є закономірною європейською практикою.
Юрій Сівовна, старший юрист, керівник практики цивільного та господарського права АК “Правочин”
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас