Як наживається страховий ринок — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як наживається страховий ринок

Особисті фінанси
1179
Ринок автострахування в Україні переживає, мабуть, не найкращі часи. На це вплинула достатня кількість факторів, але основною причиною є економічна криза в країні. Але якщо звернути увагу на світову практику ринку автострахування, можна відзначити, що дана галузь вирішує не тільки соціальні проблеми громадян, а й сприяє економічному зростанню держави.
Відповідно до Закону України “Про обов’язкове страхування цивільної правової відповідальності власників наземних транспортних засобів”, який регулює відносини у сфері обов’язкового страхування цивільно-правової правової відповідальності і спрямований на забезпечення погашення збитків нанесених життю, здоров’ю, майну потерпілих при експлуатації транспортних засобів. Відсутність обов’язкового страхового поліса при експлуатації транспортного засобу несе за собою відповідальність передбачену Кодексом України “Про адміністративні правопорушення”.
Пильної уваги потребують проблеми соціального захисту громадян в самій системі автострахування, це обумовлено тим, що з кожним роком в Україні зростає кількість автомобілів, збільшується кількість аварій, які призводять до псування майна і шкодять здоров’ю людини.
“Перша і головна оцінка автострахування в Україні – “автоцивілка” є основним двигуном всього страхового ринку України. Цей вид страхування обов’язковий, і це єдиний вид страхування, який дає можливість страховому ринку заробити. Але з цим видом великі проблеми, оскільки законодавство по ОСЦПВ не дає того захисту для потерпілих в ДТП і винуватців, який їм передбачено. І причина навіть не в самих статтях закону, а в необов’язковості його виконання – держава змушує автовласників страхувати свою відповідальність, але не стежить за тим, щоб страховий ринок належним чином виконував свої зобов’язання”, – коментує Юрій Чуніхін, голова правління Громадської спілки “Український страховий омбудсмен”.
Як пояснюють експерти в області автострахування, даний ринок є молодим, від цього багато страхових компаній мають проблеми у вигляді затримки обов’язкових виплат за полісами, затяжних судових розглядів, інше. На ряду з цим виникають наступні проблеми: відсутність належного контролю з боку держави за дотриманням автовласниками чинного законодавства; низька (останнім часом) платоспроможність автовласників, відсутність довіри до страхових компаній і так далі.
Згідно з даними Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, загальна кількість страхових компаній, станом на 31.12.2015 року, склала 361.
“У тому числі СК “life”- 49 компаній, СК “non-life”- 312 компаній, (станом на 31.12.2014 – 382 компанії, в тому числі СК “life”- 57 компаній, СК “non-life” – 325 компаній)”, – наголошується в повідомленні Нацкомфінпослуг.
Все менше і менше
Кількість страхових компаній має тенденцію до зменшення, так за 2015 рік, у порівнянні з 2014-им, кількість страхових компаній зменшилася на 21. У порівнянні з 2013 роком зменшилася на 46.
За словами Юрія Чуніхіна, на сьогоднішній день, ринок вже покинуло близько 30 компаній, але в цілому на діяльності компаній це ніяк не позначилося.
“Щороку страховий ринок отримує 3 млрд грн, а виплачують тільки 36% від цієї суми – близько 1 млрд грн. При цьому за останні 4 роки цей здавалося б вигідний бізнес покинуло більше 30 компаній і зростає кількість скандалів, коли потерпілі в ДТП не отримують свої виплати (Гарант-Авто, Україна, НОВА)”, – відзначає Чуніхін. Негативного впливу надає ще той факт, що в Україні зафіксовано кілька випадків страхового шахрайства.
“Достатньо відкрити інтернет і ввести запит про покупку страхових полісів. Пошук видасть багато оголошень про продаж страхового продукту, наприклад, за 400 грн. Але ні для кого не секрет, що продають їх ті компанії, які давно вже були виведені з ринку”, – відзначає директор з комунікації громадської організації “Український страховий омбудсмен“Антон Авдєєв.
Зараз багато компаній намагаються вчиняти певні дії направлені на зменшення страхового розміру або, зовсім, відмову від виплати коштів.
На страховий ринок в Україні впливають дві структури – Нацкомфінпослуг і об’єднання страхових компаній з функцією гарантійного фонду МТСБУ. Як повідомили в страховому омбудсмені, Нацкомфінуслуг не стежить за фінансовим станом страховиків і дотриманням ліцензійних умов, вчасно не вводить тимчасові адміністрації або деколи не вводить їх взагалі.
МТСБУ, в свою чергу, (його діяльністю керують тільки страхові компанії) видає поліси страховиків з сумнівним фінансовим становищем, великою кількістю скарг і заборгованістю перед гарантійними фондами”, – розповіли в Громадській спілці “Український страховий омбудсмен”.
Дорога до виплат
Останнім часом клієнти СК скаржаться на невиплати по ОСАГО, на загальну частку “автоцивілки” припадає близько 90 скарг. За 5 місяців до страхового омбудсмена звернулося 2100 осіб і було прийнято 522 заяв на страхові компанії. З них 197 заяв були обгрунтовані (наявність доказів) і сума страхового відшкодування за ними становить 6 млн грн. За ОСАГО – 469, по КАСКО – 30, по ДМС – 17, 3 – зі страхування виїжджаючих за кордон, 3 – зі страхування майна.
Схема невиплат виглядає наступним чином: МТСБУ видає поліси, страхові компанії їх продають і платять 4% в МТСБУ, акціонери виводять гроші, потерпілі в ДТП не отримують виплати, за банкрута повинна платити МТСБУ, але на практиці треба 3-4 роки чекати банкрутства і на вимогу МТСБУ ще 2-3 роки ліквідації. І тільки тоді потерпілий в ДТП отримає гарантовану виплату.
“У підсумку, гроші від проданих полісів йдуть в приватні кишені (акціонери, посередники, МТСБУ), потерпілі в ДТП не отримують виплати, гарантійні фонди МТСБУ (1 млрд грн) – не зменшуються – страховики отримують дивіденди від розміщення фондів в банках. Що робить держрегулятор в цій ситуації? Пасивно спостерігає за тим, що відбувається, локально реагує на скарги”, – відзначає Чуніхін.
За інформацією Громадської спілки “Український страховий омбудсмен”, МТСБУ планує підвищувати тарифи на “автоцивілку”. “Мабуть 2 млрд грн прибутку в рік мало”, – іронізує Чуніхін.
Сумно в даній ситуації те, що МТСБУ вже винне українським водіям близько 30 млн грн, а в разі банкрутства страхової компанії ті, що постраждали в ДТП, можуть абсолютно не дочекатися гарантованих виплат.
Юлія Бондарь
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас