Місія МВФ рекомендує НКЦПФР перейти до самофінансування за рахунок зборів з профучасників — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Місія МВФ рекомендує НКЦПФР перейти до самофінансування за рахунок зборів з профучасників

Фондовий ринок
186
Технічна місія Міжнародного валютного фонду (МВФ) рекомендує Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку (НКЦБФР) України перейти до самофінансування шляхом впровадження певних адміністративних зборів, прив’язаних до показників діяльності учасників ринку.
Як повідомляється в доповіді МВФ, оприлюдненій на його веб-сайті, зростаючі витрати Нацкомісії на оплату праці службовців, а також на інвестиції в технології та системи потребують суттєвого розширення фінансових ресурсів регулятора.
В умовах зростаючого тиску на бюджет України місія Фонду вважає сумнівною можливість залучення Нацкомісією додаткових бюджетних коштів для задоволення майбутніх потреб.
Виходячи з цього, НКЦБФР пропонуються дві моделі самофінансування.
В рамках першої моделі щорічні збори можуть бути прив’язані до обігу цінних паперів, вони будуть стягуватися з торговців, фондових бірж та учасників депозитарної системи. При цьому зазначена модель передбачає впровадження або диференційованих ставок, що залежать від типу фінансових інструментів і місця їх звернення, або єдиної ставки, незалежної від типу інструментів і місця звернення.
У першому випадку для біржового ринку пропонуються наступні ставки: 0,031% від суми операції з держоблігаціями, 0,04% – з корпоративними облігаціями, акціями та інвестиційними сертифікатами, 0,03% – з деривативів. Для позабіржового ринку – 0,031%, 0,06% і 0,031% відповідно, а для операцій з векселями – 0,031% від їх обсягу.
У другому випадку пропонується ввести єдину ставку на рівні 0,031% від обсягу операції.
Крім того, НКЦПФР має намір стягувати 0,01% від вартості активів в управлінні з недержавних пенсійних фондів та інвестиційних фондів.
За оцінками Нацкомісії, якби зазначена модель була впроваджена в поточному році, загальна сума зборів за підсумками року склала б 85,3 млн грн при наявності диференційованих ставок і 84,5 млн грн при наявності єдиної ставки.
В рамках другої моделі, запропонованої НКЦБФР, сума зборів прив’язана до розміру чистого прибутку учасників ринку, в тому числі для Центрального депозитарію та Розрахункового центру, – 5,5% прибутку, але не менше 200 мінімальних заробітних плат (мзп), для бірж – 3 , 5% прибутку, але не менше 200 мзп, для торговців – 0,3% прибутку, але не менше 20 мзп.
Крім того, з депозитаріїв пропонується стягувати збір у розмірі 0,0035% номінальної вартості цінних паперів на зберіганні, але не менше 20 мзп; з недержавних пенсійних і публічних інвестиційних фондів – 0,01% чистої вартості активів, але не менше 20 мзп; з венчурних фондів – 0,02% чистої вартості активів, але не менше 20 мзп; з емітентів лістингових акцій – 0,01% номінальної вартості цінних паперів, але не більше 400 мзпта не менше 20 мзп; з нелістингових цінних паперів (крім державних) – фіксована сума на рівні 20 мзп.
За розрахунками ЦКЦБФР, якби відповідні збори були впроваджені в 2016 році, сума надходжень за підсумками року склала б 192,7 млн грн.
Згідно з висновком місії МВФ, друга модель є краща за першу.
“Вона передбачає більш стабільне фінансування діяльності регулятора та є більш справедливою, оскільки всі структури будуть нести пропорційні витрати на регулювання. Крім того, впровадження першої моделі ускладнене труднощами при визначенні вартості неринкових угод”, – наголошується в доповіді.
Перехід Нацкомісії до самофінансування повинен також включати створення резервного фонду НКЦПФР для захисту від несподіваних коливань надходжень від ринкових зборів. У разі досягнення таким фондом певного максимуму надлишки коштів повинні бути відразу ж повернуті учасникам ринку або подальші збори повинні бути скоректовані вниз.
Для забезпечення зрозумілих взаємин між зростанням надходжень і збільшенням витрат НКЦПФР регулятор повинен підготувати трирічний бюджет, а також впровадити більш сучасну систему контролю над витратами при наданні адміністративних послуг та нагляд за учасниками ринку.
Крім того, Нацкомісія повинна встановити орієнтири щодо оплати праці службовців, переглянути ефективність їх діяльності, передбачити підвищення оплати праці в залежності від результатів діяльності, зростання професіоналізму та організаційної ефективності.
Місія Фонду вважає, що перехід Нацкомісії до самофінансування повинен проходити поетапно. Перший етап передбачає підготовку законодавчих змін. Він триватиме до кінця червня 2016 року. Другий етап передбачає перебудову внутрішніх процесів і систем. Він буде реалізовуватися протягом 2017 року.
Крім того, прийнята модель самофінансування буде переглядатися протягом наступних трьох-п’яти років на відповідність поставленим цілям.
За матеріалами:
Інтерфакс-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас