Національні особливості податкової реформи: МВФ опублікував звіт щодо України — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Національні особливості податкової реформи: МВФ опублікував звіт щодо України

Казна та Політика
699
Учора МВФ опублікував звіт про Україну, який містить низку рекомендацій від експертів Фонду. Звіт базується на даних станом на жовтень 2015 року і присвячений зменшенню ЄСВ та гармонізації системи оподаткування підприємств і малого бізнесу. У попередньому звіті (IMF, Restoring a Strategic Approach to Tax Reform («Відновлення стратегічного підходу до податкової реформи», березень 2015-го. – ред.) було зазначено, що соціальні внески в Україні дуже високі.
Водночас стверджують, що цілком обґрунтовано було б припустити, що це пов’язано з великим неформальним сектором, щодо боротьби з яким МВФ дає вельми неоднозначні поради. Наприклад, лібералізація законодавства у сфері банківської таємниці. Незважаючи на те що звіт має рекомендаційний характер, з огляду на його зміст можна зробити висновок, що ці рекомендації суттєво вплинули на формування нової податкової політики Міністерства фінансів. Деякі рекомендації Мінфін уже взяв до уваги, а інші напевно впроваджуватимуть протягом наступних років.
«Звіт технічної місії – це звіт, із яким я працювала щодня протягом двох тижнів, і я його знаю добре. Для нас це було хорошою підмогою на шляху розроблення податкової реформи. Це додатковий погляд, який ми використовували під час її обговорення», – пояснює заступник міністра фінансів Олена Макеєва.
У результаті низку рекомендацій Фонду вже було втілено в податковій реформі Мінфіну, а ще частина з них реалізовуватиметься протягом 2016 року. «Нещодавно міністр фінансів визначила п’ять основних акцентів, які ми для себе бачимо в KPI цього року. Один із них – завершення податкової реформи», – наголошує Макеєва.
Кінець «спрощенки»
У рекомендаціях Фонду також зазначено, що право на застосування «спрощенки» мають надавати тільки по-справжньому малим платникам податків. Метою цих систем має бути спрощення дотримання законодавства малими підприємствами, які не в змозі виконувати всі вимоги до адміністрування і бухгалтерського обліку, обов’язкові для великих платників податків.
Проте якщо цю норму торік так і не було зафіксовано в законі, то цьогоріч із великою часткою ймовірності її все-таки спробують ввести. «Спрощена система оподаткування має залишитися, але її потрібно модифікувати, щоб не дати великому бізнесу дробитися і використовувати спрощену систему з метою оптимізації та мінімізації податків», – уточнює Макеєва.
Битва з «тінню»
Експерти Міжнародного валютного фонду зазначили, що роботодавцям доводиться оплачувати фальсифіковані рахунки, щоб покрити ту частину зарплат, яку виплачують готівкою. Інструменти, які пропонує Фонд, доволі суперечливі. «Повноваження ДФС з розслідування операцій такого типу компаній [які практикують оптимізацію оподаткування] дуже обмежені через строгість законодавства про банківську таємницю», – йдеться у звіті МВФ.
Хоча такі рекомендації видаються логічними, Фонд майже ігнорує корупційну складову в роботі фіскальної служби. На тлі того, що прем’єр-міністр Арсеній Яценюк визнав: перемогти корупцію в ДФС не вдалося, такі рекомендації Фонду виглядають досить суперечливими.
«Що ж до незареєстрованої частини економіки – основної маси тіньової економіки, тут необхідний підхід, який я називаю підходом «конверсії». Коли конструктивну діяльність у цій сфері потрібно максимально конвертувати у сферу прозорих відносин. Для того щоб ця конверсія відбулася, необхідно відсікати сфери, які сприяють тінізації», – пояснює президент Центру антикризових досліджень Ярослав Жаліло. За його словами, мова йде насамперед про корупцію, яка перешкоджає реформам і поглинає значну частину необхідних для розвитку ресурсів. І особливо гостро такі перекоси відчуваються у кризовий час.
«Треба менше пити»
Вибіркове взаєморозуміння
У цілому ж рекомендації МВФ типові для кредитора, який нав’язує Україні політику «санації». Великою проблемою залишається те, що українська економіка в нинішніх умовах не спроможна вибратися з рецесії. Податкова система країни, як і раніше, недосконала і жодним чином не сприяє залученню інвестицій. Більше того, поради Фонду часто неактуальні для України, оскільки не враховують корупційних чинників, властивих держструктурам.
«Якщо ми говоримо про боротьбу з тіньовою економікою за рахунок посилення фіскальних процедур, це може суперечити завданням антикризової політики. Антикризова політика в наших умовах – це максимальне стимулювання підприємницької діяльності, зниження витрат її ведення, наскільки це можливо», – вказує Жаліло.
Це можна зробити за допомогою податкового реформування, за рахунок спрощення й автоматизації процедур, зниження суб’єктивізму в податкових процедурах. «На жаль, у запропонованих реформах Мінфіну в комплекті з бюджетом 2016 року їх майже не було», – резюмує експерт.
Олександр Мойсеєнко, Дарія Кравченко, Ольга Левкович
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас