Що буде з бюджетом 2016. За мотивами таємного Меморандуму з МВФ


Що буде з бюджетом 2016. За мотивами таємного Меморандуму з МВФ

2016 стартує з підготовки поправок до Податкового кодексу.

Головна причина – прийнятий у ніч на 25 грудня “бюджетний пакет” з внесеними з голосу поправками потребує доопрацювання.

Напередодні нового року в ході підсумкової прес-конференції міністр фінансів Наталя Яресько говорила, що в пакет законів були внесені зміни, і вони вимагають окремого узгодження з МВФ.

Вона не була впевнена в тому, що фонд узгодить всі ці зміни.

Через два тижні у коментарі ЕП міністр заявила: “МВФ погодився з тим, що бюджет відповідає цілям програми”.

Напередодні в розпорядженні ЕП опинився проект меморандуму з фондом, який ніде раніше не публікувався.

Аналіз документа дозволив зрозуміти, які правки не були узгоджені з МВФ, на чому фонд наполягає, і як знову депутати будуть переписувати багатостраждальний Податковий кодекс.

Меморандум як “шпаргалка” для Мінфіну

Останній раз місія МВФ відвідувала Київ 12-20 листопада 2015 року. Традиційна процедура після візиту місії – оновлення меморандуму про співпрацю з фондом та його публікація.

Однак у листопаді з боку фонду заяв про підсумки роботи місії і перспективи співпраці з Україною не прозвучало. Мінфін же про бажання працювати з фондом заявляв постійно.

“Вимогою МВФ” Мінфін пояснював левову частку своїх фіскальних ініціатив, які далеко не завжди мали відношення до фонду. Однак результатів у вигляді планів співпраці або траншу не було.

Втім, на той момент їх і бути не могло. Боротьба між двома версіями податкової реформи була в самому розпалі, і розуміння, яким буде бюджет-2016, не було. Тим не менш, це не означає, що робота з підготовки нового меморандуму не велася.

“Документ з’явився в листопаді, після від’їзду місії. Сторони його не затвердили. Його буде змінено з прив’язкою до змін у Бюджетний і Податковий кодекси”, – говорить співрозмовник ЕП з Мінфіну.

Схоже, меморандум був “секретною шпаргалкою” відомства. Багато фіскальних норм, “зашитих” в грудневих поправках в ПК і бюджет-2016, виписано і прийнято за мотивами проекту меморандуму.

Він також дозволяє зрозуміти ключові посили, на яких уряд може вибудовувати подальшу комунікацію з фондом.

Нові “маяки” від МВФ

Попередній лист України до директора-розпорядника МВФ Крістін Лагард грунтувався на тому, що економіка ослаблена девальвацією, несподівано високою інфляцією, більшим, ніж планувалося, дефіцитом поточного рахунку платіжного балансу, різким скороченням виробництва і падінням в інших галузях.

У нинішньому проекті листа про наміри щодо нового меморандуму відчувається більш оптимістичний тон з акцентом на позитивні тенденції в економіці.

При цьому Мінфін визнає несвоєчасне виконання двох “маяків”, що стосуються критерію ефективності для чистих міжнародних резервів і створення антикорупційної прокуратури.

“З урахуванням кроків, які ми вже зробили, і зобов’язання в рамках програми просимо завершити другий перегляд і надати транш в сумі 1 1 182,1 млн СПЗ (спеціальних прав запозичень, 1,7 млрд доларів. – ред)”, – йдеться в проекті листа.

У проекті меморандуму цікавий розділ “Нові попередні заходи і структурні “маяки”.

Вони планувалися ще в листопаді і з прийняттям держбюджету-2016 деякі з них вже виконані. Наприклад, мова йде про відмову включати в бюджет прогнозні суми на відшкодування ПДВ.

Серед “маяків” – і коректування закону “Про приватизацію”, що дозволить скасувати обов’язковий продаж 5-10% акцій через фондову біржу.

У 2015 році ці поправки багато разів виносилися на голосування, але не були прийняті. Можливо, в якості “маяка” МВФ у них більше шансів.

У проекті також є орієнтири від фонду, які напевно викличуть масові протести на вулицях і жорсткі суперечки в парламенті.

Мова про перегляд списку професій, працівники яких мають право на достроковий вихід на пенсію. Список планується скоротити наполовину в розрахунку на кількість осіб, які мають таке право.

Також у проекті йдеться про поступове підвищення пенсійного віку: до 62 років для чоловіків з липня 2016 року і для жінок – з січня 2021 року.

“З соціальними вимогами все серйозно. МВФ довго чекав “реформ від Мінсоцполітики”, але так і не дочекався. Фонд сам виписав “реформу” пенсійної системи. Не виключено, що цей розділ зміниться”, – говорить співрозмовник видання з міністерства.

У фінансовому секторі можливі наступні новації: завершити рекапіталізацію 20 найбільших банків до кінця березня 2016 року, надати нові функції НКЦПФР, у тому числі з проведення розслідувань і отриманню інформації від будь-яких юросіб і фізосіб.

Бюджет-2016: що не було узгоджено з фондом

Відмова від легалізації грального бізнесу і прийнятий сценарій скасування пільг для аграріїв не були узгоджені з МВФ.

“Фонд вимагав дефіцит 3,7% і довгострокових норм, що стосуються розширення податкової бази. Розширення бази оподаткування відбулося”, – відзначає керівник аналітичного відділу ІК Concorde Capital Олександр Паращій.

За його словами, “глобально” вимоги МВФ Україна виконала.

Окремі ризики по співпраці з фондом Паращій бачить у тому, як вирішуватиметься питання з “кредитом Януковича” на 3 млрд дол.

Справа в тому, що до визнання МВФ цього боргу офіційним Україна була в ролі “порядного позичальника”, а Росія вважалася лиходієм, який не погоджується на запропоновані умови реструктуризації. Після того, як МВФ визнав кредит офіційним, це вже не так.

“Виходить, Україні не потрібно було пропонувати РФ ці умови, оскільки вона офіційний кредитор, а не приватний. І те, що Москва не погодилася на ці умови, не найстрашніше”, – вважає експерт.

За словами виконавчого директора “CASE-Україна” Дмитра Боярчука, в список неузгоджених з МВФ рішень увійшли і такі нововведення в ПК, як два реєстри на відшкодування ПДВ або, наприклад, подальше існування спрощеної системи оподаткування.

“Ці рішення – політична плата за підтримку у голосуванні. Але якщо говорити про вибір між перспективою масових протестів через скасування “спрощенки” і не зовсім відповідним для фонду варіантом її існування, то краще, мабуть, останнє”, – відзначає експерт.

Він вважає, що прийняті разом з бюджетом закони, у тому числі, що стосуються верифікації соціальних витрат, дозволяють розраховувати на позитивне рішення з боку фонду щодо подальшої співпраці з Україною.

Що будуть знову змінювати в Податковому кодексі

За словами опитаних ЕП депутатів, коректування Податкового кодексу відбудеться швидше, ніж перегляд бюджету.

“При коригуванні бюджету потрібно дотримувати баланс здорового глузду та потреб держави, а не “вестися” на вимоги МВФ. Давайте проживемо квартал за прийнятими законами і зрозуміємо, чи реагує бізнес на зменшення ЄСВ чи ні. Вже тоді, залежно від отриманого результату, будемо правити”, – зазначив перший заступник голови комітету з питань бюджету Василь Амельченко, Радикальна партія.

У випадку з Податковим кодексом мова йде про зачистку дір і неузгодженостей. Очікуються також правки за пільговим режимом оподаткування для аграріїв.

“Запропонований для аграріїв механізм по відходу від пільгового режиму сплати ПДВ не може запрацювати з 1 січня. Ми спілкувалися з цього приводу з співробітниками ГФС. За їх словами, така система могла б запрацювати з 1 квітня. Але оскільки уряд зацікавлений в тому, аби скасування спецрежиму відбулося якомога швидше – це наше зобов’язання перед МВФ, – можливо, процес буде прискорено.

Певний перехідний період потрібен. Хоча б 30 робочих днів”, – відзначає глава парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна, БПП.

Також є проблема з переходом підприємств із загальної системи оподаткування на спрощену.

“Якщо платник вирішить з другого кварталу перейти на “спрощенку”, він не зможе подати декларацію з податку на прибуток за перший квартал. Потрібно чекати річної декларації.

У даній ситуації декларацію за перший квартал можна подати тільки у разі ліквідації компанії.

Іншими словами, перейти на єдиний податок можна з квітня, а відзвітувати по прибутку за перший квартал не можна”, – наводить приклад діри в новому законодавстві член парламентського комітету з питань податкової та митної політики Тетяна Острикова, “Самопоміч”.

Крім того, є безліч питань до системи двох реєстрів з відшкодування ПДВ, яка запрацює з лютого.

“Часу на перехід на два реєстри дуже мало. По-перше, потрібно підготувати технічне завдання для того, щоб ці реєстри запрацювали. По-друге, в законі немає механізму черговості задоволення заявок на відшкодування ПДВ за даними минулого року.

Будемо вносити проект про скасування двох реєстрів з одночасним відшкодуванням податку “автоматом” для всіх”, – говорить Острикова.

Також депутати хочуть зареєструвати проект про податкову міліцію.

Поява в Раді нових поправок в НК очікується до кінця січня.

ЕП попросила міністра фінансів розповісти про плани співпраці з МВФ. Наталя Яресько відповіла письмово.

- Україна виконала умову, яка досі гальмувала виділення траншу: прийняла бюджет і необхідні закони для його реалізації. Якою буде співпраця України з МВФ у 2016 році? Який обсяг кредитування запланований від фонду?

- Ухвалення закону про державний бюджет на 2016 рік, що відповідає домовленостям між Україною та МВФ, – це важлива, але не єдина умова для надання Україні нового траншу кредиту фонду.

Не менш важливими умовами є подальший прогрес в антикорупційній сфері та інших структурних реформах.

Таким чином, при ухваленні рішення щодо надання Україні нового траншу керівництво МВФ буде оцінювати виконання всіх попередніх умов та структурних маяків, виконання яких має термін до кінця грудня 2015 року, а не лише питання ухвалення держбюджету-2016.

Лише після належного виконання Україною всіх попередніх умов та всіх структурних маяків ми можемо очікувати призначення спеціального засідання Ради директорів МВФ, на якому може бути ухвалене рішення щодо надання Україні чергового траншу.

Залежно від переговорів щодо фінального, оновленого меморандуму щодо програми співробітинцтва з МВФ це може відбутися наприкінці січня або вже в лютому.

- Ви заявляли, що деякі ухвалені зміни не узгоджені з МВФ. Чи можливий оперативний перегляд параметрів бюджету-2016, якщо фонд визнає прийняті зміни такими, що “не відповідають принципам і цілям програми співпраці України з МВФ”? Які цифри можуть викликати питання з боку фонду в ході аналізу бюджету?

- Під час розгляду у Верховній Раді народні депутати, по-перше, внесли до проекту бюджету низку змін, які не були узгоджені з МВФ, по-друге, відмовилися від ухвалення нової редакції Податкового кодексу, яка була ухвалена президентом на Національній раді реформ та яка лягла в основу проекту закону про держбюджет, узгодженого Мінфіном з МВФ.

На даний момент МВФ вже завершив свою оцінку бюджету та відповідного пакета законодавства, прийняття якого було потрібно для ухвалення бюджету на 2016 рік. МВФ погодився з тим, що ухвалений бюджет в цілому відповідає цілям програми.

- Коли можливий приїзд місії МВФ?

- Ми не виключаємо можливості обговорення з МВФ виконання проекту меморандуму, всіх попередніх умов та структурних маяків у віддаленому режимі (у режимі електронної пошти та телефонних дзвінків).

У такому разі приїзд місії МВФ не є необхідним для ухвалення надання Україні нового траншу кредиту.

Після цього приїзд місії відбуватиметься у звичайному режимі – за півтора-два місяці після надання траншу, для оцінки прогресу виконання Україною умов для надання наступного траншу.

- Коли, за вашим прогнозом, можливе отримання третього траншу від фонду і в якому розмірі? Чи можливе об’єднання двох траншів, про що заявляла голова НБУ Валерія Гонтарєва?

- На наш погляд, на даному етапі немає реальної можливості для об’єднання кількох траншів МВФ.

- Востаннє місія МВФ відвідала Київ 12-20 листопада. Які результати перегляду програми? На якому етапі підготовка листа про наміри з боку України та нового меморандуму з боку МВФ?

- Проекти документів були розроблені за результатами візиту місії МВФ та оновлені після ухвалення закону про державний бюджет на 2016 рік.

Наразі ми знаходимося в процесі перегляду цих документів та плануємо фіналізувати їх вже найближчим часом, що, разом із виконанням всіх структурних маяків та попередніх умов, відкриє шлях для призначення засідання Ради директорів МВФ для огляду програми та, в разі успішного огляду, надання Україні нового траншу фінансової підтримки Україні.

Галина Калачова

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua