Держбюджет - 2016: що нового? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Держбюджет - 2016: що нового?

Казна та Політика
1324
Сьогодні Міністр фінансів Наталія Яресько дала заключну конференцію про прийняття Закону “Про державний бюджет України на 2016 рік”. Як заявила міністр фінансів, в її промові було озвучено те, про що не говорили публічно.
Свій виступ міністр фінансів Наталія Яресько розбила на шість груп, кожна з яких стосувалася певної частини державного бюджету-2016, який Верховна Рада прийняла незадовго до сьогоднішніх підсумків за проектом закону.
Нинішній рік для Міністерства фінансів був досить важким. Рік тому українська скарбниця була спустошена дощенту, грошей не було ні на виплату пенсій, ні на виплати заробітних плат. Згідно з твердженнями пані Яресько, ситуація кардинально змінилася за рік. За поточний рік Україна змогла заручитися значною фінансовою підтримкою МВФ та інших міжнародних партнерів, і отримати значний пакет міжнародної підтримки включаючи 6,7 млрд доларів від МВФ, які вже надійшли в поточному році. Країні вдалося реструктуризувати державний борг, а також вдалося реструктуризувати борги Києва. Україна змогла провести бюджетну політику так, що на даний момент країна не має заборгованостей по зарплатах, пенсіях, заморожених витратах. Крім всього переліченого, Україна повертає борги, які були взяті раніше.
Finance.UA підібрав найцікавіше з сьогоднішньої конференції міністра фінансов.
Макропоказники
Верховною радою було ухвалено бюджет на тих макропоказниках, які закладали саме з початку: зростання реального ВВП в 2%, інфляція 12%, середньорічний курс – 24,1 гривні за доллар, на кінець року – 24,4. Ціна на газ, в середньму , 225 долларів за тисячу кубометрів. Граничний дефіцит державного бюджету – 3,7 % ВВП, що зменшить потребу залучення нових позичок та зменшить інфляційний тиск на економіку взагалі.
Акцизи
Зокрема ВР було ухвалено більш низьке, аніж пропунувало Міністерство фінансів і Уряд, підвищення акцизів на шкідливу продукцію – тютюн, алкоголь. Перехідний період з спецрежиму по ПДВ для аграрних компаній було ухвалено в іншому вигляді, який мав інший фіскальний ефект.
Гральний бізнес
Також, парламент відмовився від пропозиції вивести із тіні гральний бізнес і дозволено їм далі не платити податки. Хоча ми могли вже сьогодні мати можливість ефективно регулювати цю галузь , бо всі знаємо, що вона дійсно працює в Україні та збільшити ресурс бюджету, який можна було б використати на соціально-культурні потреби життя громадян.
В цілому бюджет було ухвалено з прогнозам доходів 595, 1 млрд гривень, що на 6 млрд меньше, аніж було закладено в проект бюджету , з прогнозом видатків також – 667,8 млрд гривень, що на 6 млрд гривень менше, ніж ми планували.
Оборонні та соціальні потреби держави
Видатки на оборону та безпеку, як і вимагає закон, складуть 5% ВВП, або 113,6 млрд гривень. Якщо порівняти, в 2015 році, сума була 97,6 млрд гривень. В тому числі видатки на озброєння та військову техніку включають 18 млрд гривень, в тому числі фінансування Національної поліції 14,7 млрд гривень.
На будівництво житла військовослужбовцям Збройних сил України, прикордонної служби, СБУ та МВС за різними програмами буде витрачено 1,15 млрд грн. На будівництво житла сім’ям загиблих воїнів АТО – 300 млн гривень, в тому році було нуль.
Видатки на соціальний захист та забезпечення збільшиться на 167 млрд гривень до сукупного 245 млрд гривень. Їх доля у сукупному видатку бюджету збільшиться з 24% всіх видатків у 2015 році до 29% у наступному 2016 році. Велика частина цих соціальних видатків піде на покриття дефіциту пенсійного фонду внаслідок зменшення надходжень від ЄСВ. В будь-якому разі, жодного ефекту на виплату пенсії не буде в наступному році. Так, якщо в 2015 році планове фінансування дефіциту пенсійного фонду з бюджету складатиме 17,8 млрд гривень і дотаткова до цього дотація з бюджету на виплату пенсій, спеціальних надбавок була 63 млрд гривень, то в наступному 2016 році, на фінансування дефіциту з бюджету піде 74, 6 млрд гривень і дотація з бюджету на виплату пенсій додаткових 61,4. Тобто, ми збільшили суттєво суму, яка йде на фінансування пенсій і на фінансування дефіциту пенсійного фонду.
Соціальні стандарти
Підвищення соціальних стандартів для населення становитиме 12,5% при прогнозі 12% інфляції. У 2015 році підвищення соціальних стандартів склало 13% при прогнозній інфляції 44%.
Видатки на освіту, медицину
Разом у державному і місцевому бюджетах буде спрямовано 120 млрд гривень проти 104 млрд гривень в поточному році. Обсяг видатків на медицину в консолідованому бюджеті складатиме 60 млрд гривень, тобто десь на рівні 2015 року. На придбання ліків для лікування хворих на цукровий та не цукровий діабет, хворих на хронічну ниркову недостатність буде приблизно 6 млрд гривень. На Охматдит буде спрямовано 395 млн гривень, на реконструкцію розширення Національного інститут раку – 115 млн гривень.
Корупція
Фінансування Антикорупційної прокуратури передбачено 74 млн гривень, фінансування Національного антикорупційного бюро – 487 млн гривень. Національне агентство з питань запобігання корупції – 486 млн гривень, що майже в чотири рази більше. Фінансування Національного агентства України з питань виявлення розшуку та управління активами одержаних від корупційних та інших злочинів, новоствореними – 25 млн гривень.
Фінансування політичних партій, щоб створити прозорий політичний процес, – 391 млн гривень. 300 млн гривень буде спрямовано на підвищення зарплат прокурорам в рамках реформи прокуратури , і не можна не включити реформи впровадження електронних держзакупівель, яка призведе до економії видатків, вкладено в бюджет 2,5 млн гривень.
Державний апарат
Якщо в 2015 році видатки на державний апарат складали 31,1 млрд гривень, або 4,3% всіх видатків консолідованого бюджету, то в наступному році вони зменшаться на 28,8 млрд гривень, 3,5% видатків. В наступному році ми завершимо ліквідацію Державного агентства з інвестицій та управління національними проектами, Державну інспекцію України з контролю за цінами, Державне агентство екологічних інвестицій України. Ми також не будемо фінансувати Державну пробірну службу України, яку ми в цьому році ліквідували. Водночас ми зможемо збільшити фінансування на Міністерство закордонних справ до 3 млрд гривень.
Фіскальна фінансова децентралізація
Ресурсна частина місцевих бюджетів в 2016 році збільшена на 44%, або на 46 млрд гривень, порівняно з 2015 роком. В тому числі, ми збільшуємо ресурс на капітальних інвестицій на місцях за рахунок державного фонду регіонального розвитку – 3 млрд гривень, проти 2,9 в 2015 році, кошти на підтримку формування інфраструктури – 159 млрд гривень, субвенції на соціальний економічний розвиток окремих територій – 1,9 млрд гривень.
МВФ
Хоча ухвалення бюджету є передумовою надання нового траншу МВФ, він ще не є гарантією надання нового траншу, адже під час переговорів щодо бюджету в ВР в наш пакет законодавства було внесено низьку змін і вони потребують окремого узгодження з МВФ. Я повністю не впевнена, що всі ці зміни будуть узгодженні. Є питання і про зміни в видатковій частини, є зміни у податковій частині.
Ми з МВФ обговорили податковий кодекс 3630, який був поданий, але поки що не розглянутий. І є питання, очевидно, по структурних реформах поза межами бюджету, які завжди є частиною нашої програми з МВФ. Я маю на увазі: антикорупційні дії, реформи в охороні здоров’я, в освіті, пенсійна реформа, соціальні витрати.
Негативні наслідки від бюджету
Ми знизили доходи, одночасно не забезпечивши зниження податків по декількох напрямках, та по розширенню податкової бази на які ми сподівалися спочатку. Тому ми очікуємо, що початок нового року з точки зору фінансування бюджету буде не найлегшим.
Юлія Бондар
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас