Війна авіасанкцій: хто виграє — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Війна авіасанкцій: хто виграє

Казна та Політика
1122
Минулого тижня Кабмін ввів у дію деякі санкції проти Росії, які 11–12 вересня затвердив РНБО. Зокрема, постановою від 24 вересня уряд наклав обмеження на польоти до/з України російських авіакомпаній. У Росії вже поспішили повідомити, що заборона на польоти буде дзеркальною. Яка сторона втратить більше у війні авіасанкцій, а кому вдасться виграти в цій ситуації?
Це означає, що заборона на польоти поширюється на всі авіакомпанії із затвердженого РНБО списку, тобто ті, які виконували польоти до Криму. Всього серед них – 19 компаній, зокрема, найбільші: «Аерофлот», «Уральські авіалінії», «Сибір», «Оренбурзькі авіалінії», «Польот», «Росія», «Трансаеро». Ці компанії, включно з «ЮТ-Ейр» (не потрапила до списку), перевозять у Росії приблизно 70% всіх пасажирів.
Схоже, крок українського уряду став неприємною несподіванкою для росіян. Заборона призведе до збоїв у перевезенні пасажирів, заявив російським ЗМІ керівник Асоціації експлуатантів повітряного транспорту РФ Володимир Трасун. За його даними, пасажиропотік між двома воюючими країнами з початку цього року по липень склав приблизно по 300 000 осіб в один та інший бік. Це приблизно 8% всіх українських авіапасажирів. У кращі часи пасажиропотік тільки на лінії Київ – Москва досягав 1 млн пасажирів на рік.
Одне із перших питань щодо санкцій: чому їх прийнято тільки й саме зараз? «Незрозуміло, чого ми хочемо досягти. Щоб вони припинили літати до Криму? Або цілі інші? Наша позиція незрозуміла ні нам, ні західним партнерам», – вважає Олександр Ланецький, директор компанії Friendly Avia Support. Державіаслужба не мала проблем із тим, щоб фіксувати правопорушення з боку російських авіакомпаній, які порушують заборону на польоти в повітряному просторі Криму. Таких, за даними самої ж служби, на початок вересня з боку Росії було 25.
П’ятірка найбільших порушників, судячи з даних про накладені Державіаслужбою за цей час на авіакомпанії штрафи, включає «Аерофлот» (1 579 постанов про штрафи), «ВІМ-Авіа» (784), «Уральські авіалінії» (687), «Глобус» (347) і «Трансаеро» (263). Сума порушень перевищила 600 млн гривень. Однак стягнути гроші поки не вдалося: компанії небезуспішно почали процес оскарження штрафів в українських же судах.
У серпні минулого року, після того як через катастрофу малайзійського Боїнга на Росію було накладено неабияку порцію міжнародних санкцій, вона заборонила політ транзитом над своєю територією українським компаніям. Постраждали такі напрямки українських перевізників, як Казахстан, Узбекистан, Вірменія, Азербайджан, Грузія, Туреччина. Відповідь України навряд чи можна назвати дзеркальною: вона ввела спецрежим для польотів тільки двох російських авіакомпаній – «Аерофлоту» і «Трансаеро». Спецрежим означав вимогу погоджувати з українською авіавладою кожен свій проліт над українською територією за кількома напрямками: до Болгарії, Ізраїлю, Туреччини, Єгипту та Греції.
Чому Україна не поспішала карати авіакомпанії? Є кілька не взаємовиключних припущень. «У Державіаслужбі добре розуміють економічні наслідки від припинення польотів для авіагалузі. Авіакомпанії й аеропорти говорять про багатомільйонні збитки, і ці дані можуть бути використані регулятором для підстави не вводити санкції», – пояснює Анатолій Мазуренко, виконавчий директор авіакомпанії «Аероджет».
«Санкції проти росіян невигідні МАУ. Раніше Державіаслужбою керував лояльний МАУ менеджер, тому нічого не вводили. Зараз зрозуміли, що можна і ввести», – припускає транспортний експерт В’ячеслав Коновалов.
Що втратять росіяни
Названа цифра, за його словами, це валовий виторг, що включає перевезення як між Україною й Росією, так і між Україною й третіми країнами. Наприклад, Китаєм, куди «Аерофлот» дуже активно возить українців трансфером через Москву. Оскільки у «Трансаеро» трансферів значно менше, то і її частка у грошах теж менша.
З огляду на складне фінансове становище російських авіакомпаній навіть незначні втрати можуть виявитися для них болючими. Двом найбільшим із них – вже точно не до з’ясування стосунків з Україною: державний «Аерофлот» стоїть на порозі поглинання приватної сімейної компанії «Трансаеро». Остання майже доведена до банкрутства й готова продатися за рубль. «Аерофлоту» незручно тягнути на собі такий тягар, але становище держкомпанії зобов’язує.
Що втратять українські авіакомпанії
До Росії виконують рейси такі українські авіакомпанії, як МАУ (в Москву, Санкт-Петербург, Калінінград із Києва й Москву з Одеси), «Дніпроавіа» (до Москви), «Мотор Січ» (до Москви). МАУ оцінює свій актуальний пасажиропотік до/з Росії в аеропорту «Бориспіль» у 300 000 осіб на рік.
Зворотний бік медалі полягає в тому, що Росія, найімовірніше, не буде зволікати з дзеркальною відповіддю на заборону польотів. У цьому вже поспішив запевнити Україну глава Мінтрансу РФ Максим Соколов. МАУ оцінила свої втрати від закриття російського ринку: за її даними, прямі втрати доходів від виконання рейсів складуть $19,6 млн на рік, від перекроювання транзитної мережі маршрутів – $5,8 млн, від простою суден, взятих у лізинг під перевезення у РФ – $10,2 млн на рік, всього – $35,6 млн. Також МАУ вже має втрати в $6,4 млн на рік через закриття транзиту повітряним простором РФ, повідомили у прес-службі.
Що буде далі
Є й інші можливі варіанти. Наприклад, на випадок, якщо українська сторона запровадити реальні санкції так і не зважиться, на ринку можна створити лазівки для інших авіакомпаній з обох сторін. У цьому разі виконувати рейси можуть продовжувати навіть ті ж МАУ й «Аерофлот», просто під позивними інших, «несанкційних» компаній.
До речі, не варто забувати, що поза списком санкцій поки залишилася російська «ЮТ-Ейр», яка має свій флот і розгалужену мережу маршрутів. Компанія залишається поза «війною санкцій» і може раптово отримати весь ринок авіаперевезень між двома країнами.
Катерина Гребеник
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас