Чому "Укрпошта" хоче стати банком — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чому "Укрпошта" хоче стати банком

Казна та Політика
1037
Державний оператор поштового зв’язку “Укрпошта” не залишає своїх фінансових амбіцій і знову хоче стати поштовим банком.
Він вивісив на своєму сайті для публічного обговорення законопроект, що припускає розширення набору послуг підприємства.
Згідно із задумом, “Укрпошта” зможе відривати поштові рахунки для своїх клієнтів-фізосіб для зарахування і збереження коштів, у тому числі зарплат, пенсій та державних соціальних допомог.
Крім того, держоператор хоче наділити себе правом випускати власні пластикові картки та самостійно проводити інкасацію.
Стара ідея
“Протягом останніх десяти років “Укрпошта” постійно ініціює перед Нацбанком питання отримання дозволу на відкриття та ведення поштових рахунків на спеціально визначених умовах”, – йдеться в коментарі компанії.
На думку керівництва держпошти, це дозволить зменшити готівковий обіг та підвищити рівень безготівкових розрахунків, що відповідає інтересам держави.
Як говориться в пояснювальній записці до законопроекту, значна частина готівки, що проходять через пошту, не залучена в економіку України. Крім того, доставка та вручення готівки листоношами прямо в руки пенсіонерам – це нібито ризикована справа.
Держоператор не любить публікувати детальну звітність, але, згідно з фінпланом на 2015 рік, розміщеному на сайті Мінінфраструктури, за 2015 через нього пройде близько 126 млрд грн. Переважно – у вигляді виплачених пенсій.
До слова, виплата пенсій – основний бізнес компанії. Згідно з поясненням до фінплану, на цей вид діяльності в 2014 році повинна була припасти рівно третина чистого доходу компанії або 1,241 млрд грн.
Зробити з пошти банк або навіть фінансовий супермаркет – стара ідея. Вона активно мусувалася ще за старої влади.
Рівно два роки тому Мінінфраструктури вже представляло проект, згідно з яким державний поштовий оператор займеться, інкасацією, перевезенням валютних цінностей і навіть обміном валют. Однак пропозиція канула в лету.
Ідею про створення поштового банку в 2006-2007 роках виношував Ощадбанк. Держбанк і держпошта намагалися співпрацювати за різними напрямками, але до якогось більш-менш помітного симбіозу це не призвело.
Пенсія переходить на “пластик”
Чому “Укрпошті” так важливо мати можливість заводити пенсіонерам рахунки і видавати карти? Тому що навіть літні клієнти швидко розлучаються з готівкою і воліють розраховуватися картками, особливо в містах.
Це давно зрозуміли банки. Згідно з даними Держстату, в Україні трохи більше 12,1 млн пенсіонерів. Чверть цього ринку вже “відгриз” Приватбанк – у нього близько 3 млн пенсійних рахунків. Загальна кількість пенсіонерів, які отримують гроші через банки, за підсумками 2012 року наблизилася до 50%.
У недавньому інтерв’ю виданню Forbes глава “Укрпошти” Ігор Ткачук заявив, що держпідприємство поки утримує другу половину ринку. Хоча у фінплані “Укрпошти” на 2015 рік заплановано зниження доходів від виплати пенсій на 12,3% до 1,177 млрд грн порівняно з 2013 роком.
Така ж історія з ще одним колись могутнім напрямком бізнесу держоператора – грошовими переказами. Відповідно до фінплану на 2015 рік, дохід від них просяде приблизно на 10% в порівнянні з 2013 роком до 276 млн грн.
Тут все та ж історія. Як сказано в пояснювальній записці до фінплану, на цей вид бізнесу впливає посилення конкуренції з боку банків та онлайн-систем, що спеціалізуються на грошових переказах.
Підприємець і інвестор у сфері електронних платіжних систем Юрій Чайка прогнозує, що готівку і далі буде витікати з рук пошти, якщо нічого не поміняється. Він вважає, що прийняття законопроекту буде корисною ініціативою для подальшого життя української пошти.
“Поштові банки працюють у багатьох країнах. Клієнтам це зручно: вони і довіряють такої організації, і нею зручно користуватися, адже відділень біля пошти більше, ніж у будь-якого іншого банку. Пошті це теж вигідно – вона зможе отримати значний додатковий дохід”, – підкреслює Чайка.
“Як показує світовий досвід, такий шлях пройшли поштові служби багатьох країн – Німеччини, Австрії, Японії, Швейцарії, Франції, Румунії, Італії, Польщі, Казахстану, Азербайджану”, – додає представник прес-служби “Укрпошти”. У цих країн вже працюють поштові банки.
За даними “Укрпошти”, у неї зберігається значна клієнтська база, яка користується фінансовими сервісами компанії. Використовуючи цю базу, пошта може перетворитися на один з найбільших українських банків.
Цілком очевидно, що з цим слід поквапитися. На фінансові мережі починає претендувати ще одна група бізнесменів: логістичні компанії і приватні пошти. За останні роки вони вже відхопили у державного оператора значний шматок ринку поштових відправлень.
У сегменті поштової логістики за підсумками 2013 за “Укрпоштою” зберігалося 42% ринку – було відправлено 19 млн посилок. Майже 20% ринку зайняв стрімко розвивається приватний гравець “Нова пошта”.
Ринкові частки компаній у 2013 році в грошовому вимірі
Грошові перекази в небезпеці
“Нова пошта” має плани і на інші “галявини”, на яких “пасеться” “Укрпошта”.
“Компанія“Пост фінанс”, дочірня структура “Нової пошта”, здійснює грошові перекази. Плани на найближче майбутнє передбачають прийом комунальних платежів через каси у відділеннях “Нової пошта”.
Графік роботи відділень дає компанії конкурентну перевагу і дозволяє клієнтам вибрати зручний час для оплати – після 18:00 і у вихідні. У планах – можливість оплати послуг мобільного зв’язку та інтернету, операції з банківськими картами”, – розповіли ЕП в прес-службі компанії.
Активність приватного гравця вдарить по ще одному джерелу доходів “Укрпошти” – прийому платежів. Цей сегмент бізнесу в 2015 році повинен принести держпошті 282 млн грн. Дане джерело теж з року в рік скорочується, так як конкуренція і без виходу на ринок “Нової пошта” задоволена сильна.
На ринку платежів в 2015 році прогнозується зростання загальних обсягів в середньому на 6% на рік. Підвищення вартості комунальних послуг та збільшення кількості абонентів інтернет-провайдерів позитивно впливає на обсяги ринку.
“Разом з тим, популяризація онлайн-сервісів для оплати комунальних платежів, зростання боргів населення по комунальних платежах через зниження платоспроможності і міцні позиції в цьому сегменті Ощадбанку негативно вплинуть на обсяги підприємства”, – йдеться в записці до фінплану держпошти.
Альтернатива Ощадбанку і Приватбанку
Якщо раніше Ощадбанк розглядався поштою як стабільний партнер, то тепер держпідприємства явно стають на шлях конкуренції.
“Підрозділи” Укрпошти “обслуговуються АТ“Ощадбанк”, що є витратним і не дуже зручним. При самостійній інкасації пошта, безумовно, виграє в оперативності та якості обслуговування своїх підрозділів”, – упевнений представник прес-служби держоператора.
“У нас найбільша мережа – більше, ніж у будь-якого іншого банку в Україні: 12 тис відділень. Це більше, ніж у “Привата” і “Ощад” разом узятих.
Ми присутні у селах, районах! В осяжному майбутньому ні в кого, крім нас, такої мережі присутності не буде. Якщо ми відкриємо свій банк, уявляєте, яка це буде потужна структура? “- Заявив Ткачук в інтерв’ю.
Забавно, але Нацбанк, який, згідно із законопроектом “Укрпошти”, повинен буде визначати порядок видачі поштових пластикових карток і рахунків, поки від коментарів відмовляється. Навіть на рівні ідеї.
Можливо, ідею “Укрпошти” постараються застопорити великі банки. Їм не потрібен зайвий рот. Хоча Чайка думає, що приватні банки не зможуть заблокувати цю ініціативу. “Загальмувати зможуть, але не завалити”, – прогнозує він.
Банк прогодує пошту
“Укрпошта” вже наполовину фінансове підприємство, наполовину логістична компанія. У пропорції 50 на 50 розподіляються її доходи від цих видів діяльності. Якщо поглянути на пошту як на логіста, то можливостей для розвитку можна знайти набагато менше, ніж у фінансовому сегменті.
Справа в тому, що письмова кореспонденція, друге за величиною джерело доходів підприємства після виплати пенсій, стрімко знижується в обсягах.
За даними Держстату, якщо в 2012 році в Україні було відправлено 387 млн ​​листів, то в 2013 році – вже 310 млн, а в 2014 році після втрати частини українських територій – 256 млн. Переписка стрімко йде в інтернет. Не тільки приватна, але і ділова в міру переходу на електронний документообіг.
Ще більш плачевно виглядає доставка преси. Якщо в 2012 році в Україні було доставлено більше 1 млрд газет і журналів, то в 2014 році – тільки 678 млн штук. На цьому ринку “Укрпошта” практично монополіст, але чи довго цей ринок проіснує з урахуванням розвитку цифрових технологій та інтернету?
Пошту потрібно реформувати, поки не почався різкий спад доходів. У першому півріччі 2015 вона “зловила хорошу хвилю” і навіть дещо поліпшила свої показники. Дохід зріс на 12,4% порівняно з аналогічним періодом 2014 до 2,178 млрд грн, і прибутковість бізнесу трохи зросла. Це найкращий момент для старту змін.
Стас Юрасов
За матеріалами:
Економічна Правда
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас