Обдурити Doing Business: Чому рух України в рейтингу не впливає на бізнес — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Обдурити Doing Business: Чому рух України в рейтингу не впливає на бізнес

Казна та Політика
485
Всупереч усталеним стереотипам України можна віднести до числа країн,що активно реформуються. Про це свідчать звіти Doing Business.
За попередні вісім років наша країна провела 27 реформ, з них по 6 стосувалися питань оподаткування та реєстрації підприємств, по 3 – дозволів на будівництво та кредитування, по 2 – реєстрації власності, проблем неплатоспроможності, міжнародної торгівлі.
Нарешті, по одній реформі проведено у сфері захисту прав акціонерів, інфраструктури електромереж та забезпечення виконання контрактів.
Згідно з рейтингом Doing Business 2015 (опублікований восени 2014 року), Україна за показниками легкості ведення бізнесу вийшла на 96-е місце у світі. Її оцінний бал невисокий (61,52 бала), проте поруч у списку знаходяться такі держави, як Китай і Мальта.
Остання, нагадаємо, є членом Євросоюзу.
Взагалі реформаторська активність по окремих країнах разюче відрізняється. Наприклад, за 2006-2014 роки в найбільш активних з них було проведено по три десятка регуляторних та інституційних реформ, а в деяких країнах – взагалі жодної.
Проблема України в тому, що в той час як по деяких позиціях вона прагне наблизитися до лідерів, за іншими вона виявляється в кінці будь-яких рейтингів, по сусідству з найбіднішими африканськими державами. Так, за оцінками 2014 країна відносилась до лідерів за такими показниками, як отримання кредитів (17-е місце) та забезпечення виконання контрактів (43), але була аутсайдером з підключення до електричних мереж (185), міжнародної торгівлі (154) і вирішенню неплатоспроможності (142).
По решті оцінюваним показниками Україна є типовим середняком – 59-е місце з реєстрації власності, 70-е – по отриманню дозволів на будівництво, 76-е – по легкості реєстрації підприємств, 108-е – за загальним рівнем оподаткування та 109-е – по захисті міноритарних акціонерів.
При цьому останні українські уряди добре вивчили формулу розрахунку легкості ведення бізнесу і … призвичаїлися підлаштовувати регуляторні зміни насамперед під потреби поліпшення позицій країни в рейтингу Doing Business.
Так, поліпшення загальної оцінки для України торік відбулося, насамперед, за рахунок спрощення реєстрації власності (підйом на 29 позицій) та оподаткування (на 49 місць краще). У складової “Ефективність ринку товарів” Індексу глобальної конкурентоспроможності (2014) використовуються лише три показники, використовувані при розрахунку Індексу легкості ведення бізнесу. Це сукупна податкова ставка (% прибутку); кількість процедур, необхідних для відкриття бізнесу; час, необхідний для відкриття бізнесу (днів). Тут в України також розкид: за першою з них країна лише на 123-му місці (незважаючи на поліпшення), за другим – на 57-му, за третім показником – на 96-й позиції.
Отже, за період з 2009 року абсолютні значення для країни за трьома цими показниками покращилися.
Тим не менш, важливо враховувати, що й інші країни також проводять реформи. Тобто покращують свої показники. Тому в сухому залишку Україна за шість років з часу кризи 2008 року поліпшила свої позиції тільки під одним показником – кількістю процедур, необхідних для відкриття бізнесу.
А по податковому тиску ми виявилися і зовсім нижче 120-го місця.
Лідери змін
При всьому при цьому Україна за останні шість років зросла в табелі про ранги Doing Business на чотири десятки позицій. Одне це говорить про те, наскільки інвестиційно неприваблива була наша економіка в, здавалося б, відносно благополучних “нульових”. У світі існує ще п’ять країн, яким за 2009-2014 роки вдалося настільки ж сильно, як і Україна, поліпшити свої позиції в рейтингу легкості ведення бізнесу – Греція, Росія, Хорватія, Марокко та Філіппіни. За останні вісім років ці шість країн провели в цілому 129 реформ, або майже 6% від загального числа регуляторних та інституційних реформ у світі (в середньому по 22 реформи в одній країні). Правда, ще більше реформ проведено за цей період в Руанді (37) і Грузії (36), проте ці реформи не носили настільки фундаментального характеру, щоб ці країни змогли істотно поліпшити свої позиції в рейтингу.
Як показує дослідження Doing Business, в середньому одна реформа просуває країну на 3-4 позиції у світовому рейтингу в середньостроковому періоді (протягом декількох років). Розглянемо приклади реформ в найбільш динамічних країнах по легкості ведення бізнесу.
- Україна, 27 успішних реформ з 2006 року (у тому числі 20 з 2009-го). За останній час Україна спростила процес сплати податків для компаній, ввівши електронну систему для подачі декларацій та сплати єдиного соціального податку. Крім того, було введено єдине вікно, спрощена реєстрації юросіб в статорганів. Відбулися зміни в можливостях збору та отримання інформації про позичальників, поліпшення в обробці митних декларацій. Однак істотного зниження надмірного податкового тиску не відбулося.
- Хорватія, 26 реформ з 2006 року (13 – з 2009-го). Зміни поліпшили реєстрацію підприємств та отримання дозволів на будівництво (по 5), отримання кредитів (4), умови оподаткування та ведення міжнародної торгівлі (по 3). За останній час Хорватія змогла спростити дозвільні процедури для будівництва завдяки зниженню числа вимог і вартості дозволів, зменшення термінів інспекції будівельних робіт. Також в країні були спрощені процедури для зовнішньоторговельної діяльності за рахунок впровадження електронної митної системи. Ще варто виділити спрощення процедур для вирішення спорів, впровадження портових електронних систем для поліпшення умов для експорту і транзиту (зважаючи на вимоги ЄС).
- Росія, 24 реформи з 2006 року (18 – з 2009-го). Реформи в основному стосувалися умов реєстрації підприємств та реєстрації власності (по 4), а також дозволів на будівництво, оподаткування та ведення міжнародної торгівлі (по 3). У Російській Федерації останнім часом була спрощена процедура створення підприємств завдяки скасуванню вимоги щодо внесення статутного капіталу перед реєстрацією і відмови від повідомлення податкових органів про відкриття рахунку в банку. Реєстрація власності стала простіше за рахунок відмови від необхідного нотаріального засвідчення та встановлення обмежень на тривалість процедур реєстрації власності.
- Греція, 20 реформ з 2006 року (12 – з 2009-го). Прогрес був досягнутий переважно за рахунок реформ оподаткування і реєстрації підприємств (по 4). У країні за останній час був спрощений процес створення компаній, скорочені реєстраційні збори. Знижено податкова ставка на передачу нерухомості. Забезпечення виконання договорів спростилося завдяки впровадженню в судах електронної системи документообігу.
- Марокко, 19 реформ з 2006 року (10 – з 2009-го). Поліпшення відбулося в основному за рахунок реформ оподаткування (5), а також реєстрації підприємств та умов для міжнародної торгівлі (по 3). Серед реформ останнього часу можна виділити скорочення числа документів для експорту, скасування реєстраційного збору для нового бізнесу, скорочення часу для перереєстрації прав власності, поліпшення електронної системи для сплати податків і соціальних зборів.
- Філіппіни, 13 реформ з 2006 року (9 – з 2009-го). Покращення стосуються міжнародної торгівлі (3), реєстрації підприємств, отримання кредитів, оподаткування і дозволу неплатоспроможності (по 2). Крім того, деякі останні реформи також включають в себе спрощення вимог по необхідним сертифікатам для будівельної діяльності, спрощення доступу до інформації про позичальників, впровадження електронної системи для сплати податків і соціальних зборів, а також прийняття ефективного закону про неплатоспроможність і банкрутство.
Віталій Коваленко
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас