0 800 307 555
Finance.ua розвивається і оновлює головну
Finance.ua - це не тільки стрічка новин. Ми вкладаємо багато сил у створення сервісів порівняння кредитів, депозитів і банківських карт. А наша редакція публікує багато путівників по вибору фінансових послуг і розповідає як не переплачувати.
Щоб показати все це читачам, ми винайшли головну сторінку сайту заново.

Відпустка вдома. Криза в країні відкрила величезні перспективи перед українським туристичним бізнесом


Відпустка вдома. Криза в країні відкрила величезні перспективи перед українським туристичним бізнесом

Внутрішній туризм в цьому році в Україні зріс на третину. Серед лідерів за популярністю – позасезонний Львів і літня Одеса

Дістатися до Одеси у цьому році – завдання не з легких. У липні за тиждень до поїздки купити квитки на поїзд вже неможливо, розпродані також найдешевші авіаквитки. Трохи краще йдуть справи з житлом як у самій Одесі, так і на популярних курортах в регіоні.

“За всі 25 років ще не було стільки туристів, – розповідає Михайло Соколюк, господар готелю Марінвіль, що розташувався на самому березі Чорного моря біля Одеси – в Грибовці.- За день надходить до ста дзвінків, до кінця літа все заброньовано”.

Його дружина Оксана, адміністратор сімейного готелю, під час бесіди ледве встигає відповідати на дзвінки, раз у раз вибачаючись в трубку перед потенційними клієнтами, що вже не може запропонувати вільних номерів.

Літню Одесу заполонили свої – українці, які перш їздили в Крим чи за кордон. Останні події в країні змусили їх відмовитися від звичного відпочинку. Але якщо Крим став недоступний з політичних причин, від закордонних курортів відлякує курс долара, який виріс майже в три рази з докризових часів.

У 2013 році путівка на сім’ю з трьох осіб на шість ночей в турецькому чотиризірковому готелі обходилася приблизно в 8 тис. грн, цього літа за такий відпочинок доведеться викласти вже близько 25 тис. грн. Українські готелі теж підняли ціни на 20-25% в нинішньому сезоні, але навіть при цьому ті ж шість ночей в Одеській області обійдуться значно дешевше – в середньому в 4 тис. грн.

З подібним бекграундом виїзний туризм буде невблаганно скорочуватися. За підрахунками експертів, він вже впав на 30%, а за підсумками року цей показник може скласти і всі 70%. Внутрішній туризм, навпаки, набирає обертів. Тільки за перші шість місяців 2015-го він зріс на 25%, а місцями на всі 30% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року.

Майже все включено

Потік українських любителів пляжного відпочинку тепер йде на бюджетні Херсонську і Миколаївську області, але головним магнітом залишається Одеська. Тут є не тільки відомі туристичні пам’ятки – “українська Венеція” Вилкове, Білгород-Дністровська фортеця, Нижньодністровський природний парк, – але й курорти на будь-який смак. Селище Затока приваблює любителів галасливих нічних клубів і караоке-барів, прихильники більш тихого, сімейного відпочинку вибирають Грибівку або Кароліно-Бугаз.

Але куди б не поїхав турист середнього рівня, він зіткнеться з не дуже гарним сервісом – Одеська область виявилася не дуже готовою до нових реалій.

Багато готелів, прагнучи догодити розпещеним закордонними курортами українським туристам, намагаються впроваджувати нові послуги. “Плануємо побудувати більярдні, поставити столи з настільним тенісом, тренажери. З аніматорами треба спробувати – у нас тут справжній дитячий садок. Чотири роки тому ми намагалися, але не пішло, а зараз все більше питань про аніматора “, – розповідає Михайло Соколюк.

Наслідувати іноземні курорти виходить далеко не завжди. Особливо неважливо справи йдуть з їжею. Середня вартість триразового харчування на одну людину становить в готелі 170-250 грн на добу. І так по всьому узбережжю. На відміну від багатих асортиментом шведських столів в європейських готелях, не кажучи вже про горезвісний “все включено” у Туреччині чи Єгипті, в місцевих готелях навіть не завжди є нормальна їдальня. Деякі готелі замінюють готову їжу вбудованою кухнею в номерах, але подобається це далеко не всім. “Ми з чоловіком можемо перебитися бутербродами, але дітям завжди потрібно щось гаряче. У ресторанах дорого, доводиться мені, як і вдома, півдня біля плити проводити. Це, звичайно, не Туреччина “, – нарікає 36-річна Тетяна з Житомира, відпочивальниця в Затоці.

Відсутність пристойної їжі в готелях власники виправдовують наявністю кафе і ресторанів, але і тут обслуговування залишає бажати кращого. У відповідь на прохання принести чашку чаю вартістю 20 грн в одному з пляжних кафе продавщиця за барною будівництвом кілька хвилин обшукує порожні коробочки з-під пакетованого чаю і, зневірившись щось знайти, просить колегу молодший позичити чай в магазині внизу. “Тільки не купуй, а саме позич”, – попереджає вона суворо.

У цьому ж кафе через півгодини бабуся з онуком виявили відсутність елементарних санітарних зручностей. Виявилося, що в туалеті немає умивальника, і руки помити ніде. Продавщиця не розгубилася і цього разу. Замість умивальника вона запропонувала дитині склянку води.

Більш дорогі готелі забезпечують основний спектр побутових послуг, але беруть за це солідну винагороду, та ще й намагаються продати всі додаткові зручності. “Ви уявляєте, – нарікає одна з відпочиваючих, – мало того, що я плачу 1 тис. грн за номер, так вони ще й беруть 100 грн в день за паркування машини. Це ж здирництво якесь. І адже обслуговування ніяке, за три дні жодного разу у нас не прибрали “.

Але навіть прогалини в сервісі не можуть відлякати українського туриста – принаймні, в цьому році. “Якщо в 2014-му Одеса була напівпорожньою і туристів заманювали спеціальними акціями, то зараз вона заповнена”, – говорить директор Центру туристичної інформації Володимир Царук.

Сепаратистські настрої і особливо трагедія 2 травня в Будинку профспілок у минулому році відлякали від Одеси не тільки іноземних, а й вітчизняних туристів. Напередодні сезону-2014 була справжня паніка, згадує Інна Беженар, начальник відділу організації туризму та рекреації Одеської облдержадміністрації. Але вже за перші п’ять місяців цього року через одні тільки міжнародні пункти пропуску в Одеську область в’їхали 1,4 млн чоловік.

“В Одесі все добре, тут повно і українців, і іноземців, у тому числі росіян. Ніякої соціологічної вибірки в наших ресторанах ми, зрозуміло, зробити на можемо, але людей багато. Можна сказати, що всі одномоментно забули про політичну нестабільність минулого року “, – запевняє відомий одеський ресторатор Савелій Лібкін, власник одразу кількох закладів, які встигли стати міськими пам’ятками.

Західний стандарт

Але якщо Одеська область переживає пік популярності в основному в літній сезон, то Львів, за оцінками експертів, впевнено тримає лідерські позиції цілий рік. 2014-й для міста видався теж непростим. Події в країні відлякали іноземців, частка яких у загальному потоці в докризові роки досягала 50%. Львову довелося терміново переорієнтуватися на внутрішнього туриста, каже Галина Малець, голова управління туризму Львівської облради.

“Березень минулого року видався важким, заклади стояли напівпорожніми. Ми придумували все нові і нові акції, запрошували людей, активізували зусилля, щоб тільки повернути туристів. Зараз у нас вже досить фестивалів. Кожні вихідні щось проводиться “, – говорить Малець.

Стратегія спрацювала. Торік місто відвідала найбільша кількість туристів за весь період незалежності – 1,7 млн чоловік. У 2015-му львів’яни мають намір побити власний рекорд, прийнявши за підсумками року 2 млн осіб, 80% з яких – внутрішні туристи.

Ці очікування цілком реалістичні. Найбільш пікові події в місті – фестиваль Різдво у Львові і травневі свята – відвідали 300 тис. і 250 тис. туристів відповідно. А попереду ще багато інших заходів: гастрономічні фестивалі До Львова на каву, Свято сиру та вина, а також День незалежності у Львові та міжнародний театральний фестиваль Золотий лев. Ну і подія № 1 для всіх любителів літератури – щорічний Форум видавців.

“Навіть на період міжсезоння – листопад – ми готуємо акції. Наприклад, День для двох у Львові, фестиваль Ніч у Львові “, – розповідає Малець.

На користь місту грає також географічна близькість Карпат і насиченість туристичними об’єктами Львівській області в цілому. Регіон відомий старовинними замками, святинями і санаторіями. “Якщо говорити про оздоровчий відпочинок, на першому місці – Трускавець, Моршин, Східниця”, – говорить Людмила Прус, керівник відділу України туроператора Pan Ukraine.

Розширюючи горизонт

Традиційно конкуренцію морському відпочинку становить відпочинок в горах, особливо популярні карпатські Буковель, Яремче і Славське. І справа не тільки в мальовничих видах. Місцеві готелі швидко усвідомили вигоду, яку вони можуть отримати з кризи в країні і втрати Криму. “Звичайно, тут немає моря, але багато хто встановлює басейни – як відкриті, так і закриті. Вводять анімацію для дітей, дворазове харчування, як у Європі, на дуже якісному рівні “, – розповідає Ганна Білокінь, представник туроператора Каліпсо Україна.

Крім того, з Карпат зручно здійснювати невеликі вилазки в мальовничі туристичні міста Закарпаття – Ужгород, Мукачево та Берегово. “Закарпаття твердо входить у п’ятірку найпопулярніших туристичних місць в Україні. Там цікава екскурсійна програма, багато культурних подій, цікава кухня і досить хороших недорогих готелів на три-чотири зірки “, – пояснює Царук.

Великий туристичний потенціал є і в Шацьких озер у Волинській області. Але інфраструктура там поки залишає бажати кращого. “Наші туристи звикли подорожувати до Туреччини, Єгипту, – каже Прус. – Там хороша інфраструктура в готелях, є чим зайнятися і дітям, і дорослим. Якщо обслуговування підтягнути, то в наступному році у Шацьких озер будуть хороші показники “.

У 2015-му українці стали проявляти куди більшу активність на довгі вікенди. “Цього року травневі свята побили всі наші рекорди і показали кращі результати за вісім років роботи”, – хвалиться Яся Загородня, менеджер з розвитку туроператора Kraina UA. Популярністю користуються одно- або дводенні екскурсійні тури в Кам’янець-Подільський, Хотин, Чернівці, Луцьк, Переяслав-Хмельницький, Буцький каньйон.

Шанс на мільйон

Криза, що наступила в країні, відкрила величезні перспективи перед українським туристичним бізнесом. Але далеко не всі сприймають всерйоз нові можливості. Поки лише Львів дійсно ефективно впроваджує цілісну туристичну стратегію.

Програму з розвитку туризму в цьому році схвалили і в Херсонській області, але коштів на її реалізацію поки немає. Великі надії одесити покладають на призначення губернатором Михайла Саакашвілі, колишнього президента Грузії, з легкої руки якого таке саме портове місто Батумі стало туристичним центром світового рівня.

Саакашвілі вже запевнив, що бачить розвиток туризму своєю ключовою задачею. “Одеса – місто з найбільш невикористаним потенціалом. І це не слабкість, це унікальна можливість. Потрібні нові правила, нові люди, нові напрямки для того, щоб привезти в Одесу і набагато більше туристів і, що ще більш важливо, набагато більше інвесторів “, – пообіцяв після призначення колишній грузинський президент.

Роботи у Саакашвілі непочатий край, упевнені експерти. “Сьогодні ні в Херсонській, ні в Миколаївській, ні навіть у Одеській областях немає жодного мережевого готелю рівня Hilton або Hyatt [наприклад, в Батумі таких готелів три]. Є хорошого рівня готелі в Одесі, там гарний сервіс, але, якщо поїхати далі по області, це проблема “, – говорить Царук.

Ще одна серйозна перешкода на шляху розвитку туризму в регіонах – кепські дороги. Це стосується в тому числі таких лідерів внутрішнього туризму, як Львівська та Одеська області. “У нас стільки прекрасних туристичних маршрутів, – нарікає Беженар з Одеської ОГА.- Але по наших дорогах їздити – справжнє випробування. Туроператори жартують, що, якщо повезуть по цих дорогах туристів, вони до них більше ніколи не приїдуть “.

В якості альтернативи розбитих дорогах у одеської влади є плани запустити невеликі судна, які б доставляли туристів до визначних пам’яток узбережжя морем. Але в більшості таких місць досі немає причалів.

Найголовніше в нових умовах, щоб і у бізнесменів, і у влади здоровий глузд взяв гору над бажанням наживи, попереджає Ігор Голубаха, голова Всеукраїнської асоціації туроператорів. “Перш за все потрібно дати туристу якісні послуги, а не задирати ціну на тлі нинішнього пожвавлення. Треба професійно обслуговувати людей, – говорить експерт Унікальний шанс випав не тільки мільйонам ресторанів і готелів, але і цілим регіонам. Це можливість дати нове дихання туристичному бізнесу “.

В іншому випадку, упевнені експерти, криза рано чи пізно закінчиться, і українські туристи з легким серцем відправляться на закордонні курорти. У пошуках нових вражень і привітнішого сервісу.

Галина Корба

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
В Контексті Finance.ua
Опитування