Іноземні онлайн-магазини заробляють на українській кризі


Іноземні онлайн-магазини заробляють на українській кризі

Іноземні інтернет-магазини починають забирати покупців у українських продавців. Цю тенденцію підтверджують логісти, які займаються доставкою посилок.

За даними Української асоціації директ-маркетінга, в 2014 році обсяг транскордонних відправлень в грошах виріс на 10% до 1,2 млрд грн.

Весь український ринок доставки, включаючи внутрішні та міжнародні відправлення, показав зростання всього на 2% і за підсумками року склав 3,8 млрд грн.

Це означає, що міжнародні відправлення ростуть швидше ринку. Їх частка в загальному “пирозі” за рік зросла з 30% до 32% і, за оцінками експертів УАДМ, продовжує зростати.

Таку ж частку становлять транскордонні продажі в загальному обсязі українського ринку електронної комерції. За оцінками учасників ринку, в 2014 році він склав близько 1,6 млрд дол. Найчастіше українці купують в іноземних інтернет-магазинах одяг і взуття, товари для дому, техніку.

Україна підхопила тренд

Зростання транскордонних продажів – це загальносвітова тенденція. “Удосконалюються платіжні системи та інша інфраструктура, користувачі стають більш досвідченими”, – розповідає президент УАДМ Валентин Калашник.

За даними Товариства транскордонної електронної комерції, за кордоном електронної комерції спільноти, CBEC, в 2012 році міжнародні інтернет-продажі досягли обсягу 300 млрд дол, а до кінця 2015 року перевищать 1,4 трлн дол.

Транскордонні продажі користуються особливою популярністю у мультиканального рітейлерів з обмеженими бізнес-можливостями для міжнародної експансії. Україна тут не виняток: щоб продавати товари та послуги тут, іноземної інтернет-магазину не потрібен локальний офіс.

Через кризу багато іноземних рітейлерів традиційного формату залишили український ринок і тепер доступні тільки онлайн.

Наприклад, товари River Island, S.Oliver, Steve Madden, New Look в Україні можна купити тільки в інтернет-магазині Lamoda, який працює за принципом крос-кордону. У компанії є локальний офіс, але склади знаходяться за кордоном.

Фірма на своєму досвіді відчула зростання транскордонних продажів: за рік кількість замовлень в інтернет-магазині виросла в три рази. Крім того, за півтора року роботи на ринку України Lamoda увійшла до п’ятірки найпопулярніших інтернет-магазинів, розповідає гендиректор компанії в Україні Катерина Микула.

“Ми конкуруємо з зарубіжними інтернет-магазинами Asos, нетто-а-порте, AliExpress, але конкуренція несуттєва, враховуючи курси валют. Зарубіжні фірми програють і за ціною товару, і за вартістю доставки. Ціна – найважливіший” фільтр “конкуренції в нинішніх умовах “, – говорить вона.

На думку Калашника, внутрішні українські чинники, такі як падіння купівельної спроможності, можуть тимчасово уповільнити зростання транскордонних продажів, але не зупинять його.

Керівник одного з найбільших в Україні продавців техніки Repka.ua Дмитро Латанський прогнозує зростання частки онлайн-рітейлу в цілому: як за рахунок українських гравців, так і завдяки транскордоному продажу.

Транскордонні продажі, на його думку, виростуть через те, що все більше людей вчаться робити покупки таким чином. Вони набувають досвіду і починають довіряти інтернет-магазинам. Купівля за кордоном дозволяє їм економити або ж просто знаходити товар, який в Україні купити неможливо.

Українські інтернет-магазини теж зростатимуть. Вони дають сервіси, які не можна отримати офлайн: широкий асортимент і нижчу ціну. Оскільки все більше людей будуть прагнути заощадити, вони стануть переходити в онлайн.

На думку Латанського, у деяких групах товарів, наприклад, одяг та взуття, іноземні інтернет-магазини складають серйозну конкуренцію місцевим.

“Люди зазвичай купують якусь дрібницю, але я не чув, щоб хтось купував за кордоном холодильник або щось велике Конкуренція є, але вона стосується окремих сегментів.”, – Вважає він. При цьому завжди є групи товарів, які вигідніше купити на локальному ринку.

Українські магазини зможуть конкурувати з іноземними по швидкості покупки і доставки завдяки кредитним програмам і опції безготівкового розрахунку.

Директор з маркетингу компанії Prom.ua Олексій Філановський вважає, що найсерйознішим конкурентом українських інтернет-магазинів будуть торгові майданчики групи компаній Alibaba.

Примарна загроза

Деякі українські логісти ще в 2014 році зробили ставку на транскордонні продажі і почали укладати прямі договори з іноземними інтернет-магазинами. Міжнародна доставка вже є у компаній “Укрпошта” і “Міст-експрес”. “Нова пошта” поки тестує таку послугу.

Заступник гендиректора “Міст-експрес” Олег Каленський вважає, що частка міжнародних інтернет-покупок буде рости на тлі зменшується частки українських е-магазинів. На його думку, на цей тренд впливають кілька факторів, у тому числі – умови ведення бізнесу в Україні.

“Наші магазини, які часто і є імпортерами, працюють з маржею кілька сотень відсотків, щоб додатково застрахувати свої ризики. Очевидно, що чим надійніше і прозоріше будуть умови ведення бізнесу у нас, тим меншою буде маржа наших магазинів.”, – розповідає він.

Втім, активність логістів поки не впливає на загальний тренд, говорить Калашник. “Щоб продавати українцям з Китаю чи США, не обов’язково укладати контракт з українським логістом. Достатньо мати контракт зі своєю поштовою службою, а вона вже зуміє доставити посилку в Україні”, – пояснює він.

За його словами, прямі контракти інтернет-магазинів з локальними службами доставки в чужій країні – скоріше, виняток, ніж звичайна практика. На відміну від логістів, не всі учасники ринку електронної комерції бачать у транскордонних продажах великі перспективи.

Колишній директор з маркетингу шопінг-клубу Le Boutique, а зараз головний маркетолог проекту Govitall Павло Левчук вважає, що підвищений інтерес до продавців-нерезидентів – це тимчасове явище, пов’язане з погіршенням фінансового становища українців.

“Ймовірно, тимчасово інтерес до нерезидентів підвищився через те, що навіть покупки там в доларах обходяться дешевше, ніж у локальних гравців в офлайн”, – припускає він. Коли купівельна спроможність вирівняється – курс опуститься, і зарплати підростуть, – інтерес може знову ослабнути.

Левчук вважає, що іноземні інтернет-продавці навряд чи вплинуть на долю українських рітейлерів у найближчі два-три роки.

“Купувати за кордоном будуть тільки просунуті користувачі. Їх завжди небагато. Більш того, купувати вони будуть не всі, а лише ті товари і лише в тих випадках, коли немає альтернативи”, – пояснює він. Він також нагадує, що вирішення проблеми повернення товару завжди буде слабким місцем нерезидентів.

Засновник і генеральний директор квиткового оператора Karabas.com Максим Плахтій вказує і на інші бар’єри для покупки в закордонних інтернет-магазинах: мовна проблема, митні обмеження, вагові обмеження. “Ще рано говорити про серйозний вплив зовнішніх гравців на внутрішній ринок”, – вважає він.

За оцінками УАДМ, частка міжнародних відправлень зростатиме. Від цього виграють споживачі і поштові служби, але не бюджет. Компанії, які виробляють або ввозять в країну товари, платять податки, зарплату, інвестують в інфраструктуру, а з посилок податки платяться рідко, пояснює Плахтій.

Так, податком обкладаються посилки вартістю понад 150 євро – плюс 30% до вартості, але таких, за словами учасників ринку, в Україну приходить мало. Разом з тим, іноземні магазини, зокрема, китайські, часто позначають посилки як подарунки і вказують занижену вартість.

“Протидіяти цьому повинна держава, а не підприємці. Підприємці – це енергетичний потенціал нації, і потрібно створювати умови, за яких їм вигідно працювати всередині України”, – говорить Калашник.

Він розповідає, що після введення закону про касові апарати, який передбачає обов’язкову їх установку підприємцями, річний оборот яких перевищує 1 млн грн, інтернет-проекти задумалися про перенесення своїх бізнесів в найближче зарубіжжя, наприклад, до Польщі.

Це вже будуть міжнародні поштові відправлення.

“Потрібно підвищувати привабливість підприємницької діяльності всередині країни, і не тільки в е-Коммерс”, – констатує він.

Вікторія Власенко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

В Контексті Finance.ua
Опитування