Держава на вихід — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Держава на вихід

Казна та Політика
973
Держава перейнялася скороченням своєї участі на банківському ринку і вирішила продати Український банк реконструкції та розвитку. Експерти вважають, що знайти інвестора для найменшої фінустанови буде набагато легше, ніж для великих держбанків. Цей відносно «чистий» банк можна купити заради ліцензії.
Перший на торг
Українська влада в результаті переговорів із зовнішніми кредиторами, МВФ і Світовим банком прийняла рішення йти шляхом зменшення кількості державних банків. Один із способів досягнення цієї мети – приватизація. Кабінет міністрів уже підтримав пропозицію Мінфіну і включив Український банк реконструкції та розвитку (УБРР), 99,9945% акцій якого належить державі, до переліку об’єктів, що підлягають приватизації. «Міністерство фінансів здійснює заходи щодо підвищення якості корпоративного управління в державних банках, а також аналізує доцільність збереження державної форми власності в найменших з них. Для збільшення ефективності державної присутності в банківському секторі міністерство прийняло рішення про приватизацію УБРР », – йдеться в повідомленні Мінфіну.
УБРР працює з 2003 року і зараз є найменшим банком – на 1 квітня займав останнє (133-тє) місце за активами серед платоспроможних банків (99,9 млн грн) із статутним капіталом в 118 млн грн. Держава ніколи не займалася його розвитком, це підтверджується навіть нинішнім ставленням Мінфіну до банку. У повідомленні про «ключових фактах про УБРР» говориться, що банк за активами займає 166-е місце. Така позиція у цієї установи була ще на 1 жовтня 2014 року.
Офіційно УБРР створила Українська державна інноваційна компанія, яку через три роки передали в управління Держагентства з інвестицій та інновацій. Глава агентства Віктор Івченко в середині 2007 року намагався продати контрольний пакет банку малайзійській фінансовій групі Hong Leong, але переговори не увінчалися успіхом.
Банк, створений за аналогією з ЄБРР, так і не почав займатися видачею довгострокових кредитів на інвестиційні та інфраструктурні проекти, оскільки в Мінфіні вважали, що цю функцію має виконувати Укрексімбанк. Банк працював виключно з підприємствами, але вкрай неактивно. Поточний портфель кредитів юросіб складає всього 1,14 млн грн, а резерви сформовані на суму 1,459 млн грн. Його зобов’язання перед підприємствами складають всього 214 тис. грн. У банку немає відділень, а працюють у ньому 33 співробітники. УБРР має право працювати з іноземною валютою і має три ліцензії НКЦПФР.
Державна частка
Зараз у власності держави знаходиться вісім банків. Кабінету міністрів належить по 100% акцій Ощадбанку, Укрексімбанку, УБРР і Держзембанк, Мінфіну – 92,99981% акцій Укргазбанку, 99,9937% Родовід Банку і 99,9369% банку «Київ», Нацбанку – 77,79% банку «Розрахунковий центр ». Уряд намагається позбутися частини своїх активів на банківському ринку ще з часів кризи 2009 року, коли були націоналізовані Укргазбанк, Родовід і «Київ».
Після цього Світовий банк піднімав питання про приватизацію цих банків, але уряд затягував цей процес, а потім почалася нова криза. Ще в 2010 році Фонд держмайна пропонував продавати їх на аукціонах з мінімальним кроком торгів у 1% вартості пакета. Однак Держкомісія з цінних паперів та фондового ринку вимагала продавати акції рекапіталізованих банків тільки на фондових біржах. У 2012 році законом № 4524-17 було визначено, що вони можуть бути продані тільки стратегічним інвесторам. При цьому їхні колишні власники не зможуть бути покупцями. У результаті жоден з цих трьох держбанків так і не привернув якогось приватного інвестора. Для них навіть не вибрали радника.
Питання банку «Київ» вирішене: його визнали неплатоспроможним, ввели тимчасову адміністрацію і почали процес передачі активів в Укргазбанк. Після цього в капітал Укргазбанку може увійти IFC і ЄБРР, які ведуть переговори з владою. Санаційний Родовід Банк після завершення роботи з проблемними активами закриють. Рішення про ліквідацію Держзембанк влада прийняла ще в 2014 році. Банк «Розрахунковий центр» має бути проданий – НБУ готовий вийти з його капіталу. З урахуванням приватизації УБРР у влади з восьми банків повинно залишитися два-три.
Стратегія розвитку
Експерти вважають, що знайти покупця на УБРР буде нескладно, оскільки купити працюючу установу дешевше, ніж створювати банк – для установи нової установи необхідно мінімум 500 млн грн. Головне, щоб рішення Мінфіну про продаж УБРР було остаточним і процес пошуку інвестора не затягувався. «Зараз маленькі банки, особливо ті, які не вели активну діяльність, будуть більш цікаві інвесторам. Банки, наповнені кредитами, ніхто не прагне купувати, так як потрібно провести не тільки due diligence цих активів, але і передбачити, як вони будуть вести себе надалі, – вважає головний фінансовий аналітик рейтингового агентства «Експерт-Рейтинг» Віталій Шапран. – Великі державні банки продати буде набагато складніше, ніж маленькі ».
«У таких умовах навряд чи інвестори будуть пропонувати більше 0,2-0,5 капіталу за придбання 100% акцій банку. Навіть у січні 2014 року, до анексії Криму і війни на Донбасі, було заявлено про те, що Правекс-банк продадуть групі Фірташа всього за 74 млн євро або 0,6 капіталу, – говорить аналітик Empire State Capital Partners Євген Петруша. – До кінця I кварталу регулятивний капітал УБРР становив 75 млн грн, а показник його адекватності знаходився на рівні 98% при нормативі в 10%. Через високі витрати банк показав чистий збиток у розмірі 0,5 млн грн. Виходячи з цього, банк теоретично можна продати за 20-25 млн грн ».
Ціну угоди підніме остання інвестиція Укргазбанку. Для докапіталізації УБРР 28 квітня Укргазбанк вклав у нього 28 млн грн на шість років на умовах субординованого боргу. Відсоткова ставка дорівнює обліковій ставці НБУ плюс 1,5%. Також вартість УБРР буде залежати від розміру реальних активів. «Такий банк можна оцінити за розміром чистих активів мінус ризики і зобов’язання. Можливо, у власності у банку також є майно та будівлі », – пояснює Віталій Шапран. З 99, 9 млн грн активів УБРР грошові кошти склали всього 1,27 млн грн.
Через кілька років на ринку залишиться не більше трьох державних банків, у кожного з яких буде своя стратегія. «Передбачається, що Укрексімбанк буде виконувати функції банку розвитку і працювати з корпоративним сектором, Укргазбанк, швидше за все, займеться малим і середнім бізнесом, а Ощадбанк, як йому і властиво, буде продовжувати обслуговувати в основному населення», – вважає головний радник голови правління Укрексімбанку Борис Соболєв. Для вироблення стратегій для держбанків їх наглядові ради очолив заступник міністра фінансів з питань європейської інтеграції Артем Шевальов.
Олена Губарь
За матеріалами:
FinMaidan
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас