Греція та ЄС: хто кого? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Греція та ЄС: хто кого?

Світ
647
Новий етап європейської нестабільності тільки починається. Три роки тому СІРІЗА вважалася всього лише однією з сучасних політичних партій. А сьогодні це вже новий уряд Греції, можливо навіть володіє абсолютною більшістю в законодавчій владі. На думку партії, щоб реалізувати масштабну програму економічного оновлення, Греції потрібно обговорити умови боргу з кредиторами країни: так званою «трійкою», в яку входять Європейська комісія, Європейський центральний банк і Міжнародний валютний фонд. Партія пообіцяла припинити політику, яку Алексіс Ципрас називає «фіскальними тортурами», що перетворила Грецію в боргову колонію і призвела до широкого поширення бідності та безробіття. Це обіцяє стати першою серйозною розбіжністю між кредиторами і суверенним боржником з початку кризи в єврозоні, і хтось повинен поступитися. Але хто, і до чого це призведе?
У нового уряду та його кредиторів мало спільного, і в них небагато часу. Незабаром мають розпочатися розмови про погашення неповернутої позики, яку слід сплатити до 1 березня (а потім здійснити оплату в липні і серпні), але вони більше пов’язані з процесом, а не змістом. Основна особливість майбутніх переговорів в основному обумовлена тим, що уряд, очолюваний СІРІЗА, буде сильно відрізнятися від попередників, чиї політичні інтереси повністю збігалися з інтересами трійки і основними принципами жорсткої економії. СІРІЗА не приховує, що вона різко виступає проти раніше прийнятих умов. Можливо, вдасться досягти якогось компромісу щодо умов грецького боргу, що становить 317 млрд. Євро або 175% від валового внутрішнього продукту. Майже 80% боргу належать трійці, і проведена раніше реструктуризація дозволила збільшити середній термін погашення боргу до більш ніж 16 років з діючою процентною ставкою 2,4%. Тим не менш, тягар боргу в дефляційній економіці, яка повільно розвивається, залишається величезним.
Деякі кредитори вже відхилили вимогу списати більшу частину непогашеного боргу. Але можна було б вивчити цю та інші можливості, такі як прив’язка боргу, що залишився до реальних темпів економічного зростання, збільшення строку погашення боргу, продовження пільгового періоду до відновлення обслуговування боргу, а також деякі послаблення щодо використання державних інвестицій в рамках Угоди про стабільність і зростання . Але найсерйознішою перешкодою можуть стати поступки відносно жорсткої економії і умов кредитних угод. Існуючі програми не передбачають подальшого істотного скорочення державних витрат, проте все ж очікується збільшення податків і прибутку, що підтримає жорстку економію в країні, яка як і раніше охоплена депресією. СІРІЗІ це набридло. Своїм пріоритетом вона оголосила дозвіл гуманітарної кризи, пов’язаної з нестачею житла, їжі і тепла; а потім вона збирається вжити заходів для відновлення економічного зростання, збільшення числа робочих місць, мінімальної зарплати і пенсій, а також для підвищення збирання податків та податкових недоїмок.
Швидше за все, Берлін і Брюссел будуть наполягати, щоб Греція дотримувалася поточного курсу і проводила вже узгоджену політику, можливо з деякими змінами. Основне завдання – уникнути будь-яких поступок за умовами боргу, що може призвести до аналогічних вимогам в інших країнах, включаючи Іспанію, де партія Подемос, яка підтримує СІРІЗА, очолює опитування громадської думки, що стосуються важливих національних виборів, які пройдуть цього року. Однак у відносинах між кредиторами і боржниками баланс іноді зміщується на користь останніх, після періоду важких випробувань і покірності, так як боржники поступово відновлюють фінансові позиції і політичну довіру. Можливо, Греція наближається саме до цієї точки. Дефіцит бюджету країни майже усунутий, при цьому виходячи з різних показників, МВФ пророкує, що первинне сальдо (за винятком процентних платежів) складе від 3 до 5% від ВВП в 2015 р. Греція також має активне сальдо торгового балансу приблизно в 1% від ВВП в порівнянні з дефіцитом понад 14% в 2008-09 р.
Важко передбачити, хто здасться першим. Подальша небезпечна невизначеність викликана станом грецьких банків, які зіткнулися з відтоком вкладів перед виборами, які як і раніше залежать від фінансування Банком Греції на суму майже в 50 млрд. євро в рамках Угоди про екстрену кредитну допомогу, схвалену ЄЦБ. Якщо Греція вимгатиме занадто багато, у схваленні може бути відмовлено, що спровокує нову банківську та економічну кризу. ЄЦБ навряд чи схвалила б кредити, якби поручитель з боку грецького уряду спробував послабити або скасувати умови. Це могло б призвести до краху грецького уряду і встановленню контролю над капіталом, а в крайньому випадку спровокувати політичний скандал, який поставив би під сумнів подальше членство Греції в єврозоні. Але ЄЦБ, який зараз проводить політику кількісного пом’якшення, навряд чи хотів би отримати такий результат. Можна сказати тільки, що якщо кредитори Греції поступляться, сильний демонстраційний ефект для решти єврозони призведе до економічних послаблень на півдні і викличе тривогу на півночі, що буде мало сприяти політичному єднанню. Якщо поступиться Греція, зробивши свою програму економічного відновлення неефективною, проблема, пов’язана з недовірою між північчю і півднем єврозони, посилиться і буде мати небезпечні політичні наслідки. СІРІЗА здобула важливу перемогу, але новий етап європейської нестабільності тільки починається.
Джордж Магнус – економічний консультант і колишній провідний економіст UBS
За матеріалами:
forexpf.ru
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас