Українське молоко подорожчає... — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Українське молоко подорожчає...

Аграрний ринок
607
Попри кризовий рік і закриття російського ринку, українські молочники все ж збільшили 2014 року виробництво продукції. Вітчизняним підприємствам вдалося навіть поставити рекорд у виробництві вершкового масла за останні десять років — 114 тисяч тонн.
Згідно із даними асоціації «Спілка молочних підприємств», торік експорт масла зріс на 3,7% (порівняно із 2013 роком), технічного казеїну — на 73%, сухого молока — в 2,3 разу. «Лише одна категорія продуктів, у порівнянні з 2013 роком, зменшила виробництво. Це — тверді сири. Усі ж інші — наростили обсяги виробництва», — зазначає голова ради директорів асоціації «Спілка молочних підприємств» Вадим Чагаровський.
У Департаменті технічного співробітництва Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО) кажуть, що зростання виробництва відбулося, передусім, за рахунок підвищення продуктивності на підприємствах майже на 10%.
Водночас такі позитивні результати не знизили ціни на ринку. Виникає логічне запитання: чому?
Виробники пояснюють: оскільки в умовах девальвації затрати на виробництво зростають, а ціна продукції — практично ні, підприємства працюють собі в збиток. Адже максимальна закупівельна ціна на молоко залишалася на рівні 2013 року — близько 5 грн/кг, а виробничі витрати зросли в рази, бо, в основному, вся техніка та корми закуповуються за кордоном. «Тому аграрії, які сьогодні працюють на ринку молока, фінансують виробництво за рахунок рослинництва. Взагалі говорити про прибуткове молочне скотарство 2014 року, на жаль, не можна», — говорить президент «Асоціації виробників молока» Андрій Дикун.
Утім, цього року підприємці й надалі намагатимуться різко не підвищувати ціни на свою продукцію. Адже розуміють: сьогодні українець може дозволити собі купувати чи не вдвічі менше від того, що міг придбати рік тому. Але водночас і визнають — все залежатиме від курсу гривні. «Якщо ситуація залишатиметься такою, як сьогодні, в лютому виробники молока змушені будуть підвищити ціну на свою продукцію приблизно на 10—20 коп./кг», — прогнозує Андрій Дикун.
Якщо молочна галузь весь рік працюватиме так, як сьогодні, обсяг виробництва молока в Україні 2015 року може скоротитися на 0,5—1,5%, прогнозують у ФАО. І для того, щоб зменшити витрати на виробництво, підприємці орієнтуватимуться одночасно на зменшення поголів’я корів (прогнозується скорочення на 3,5—4% у господарствах населення та 2—2,5% — у сільгосппідприємствах) та підвищення продуктивності тих, що залишаться. «Зниження поголів’я відбуватиметься в найменш ефективних господарствах, в яких виробництво молока не є пріоритетною галуззю. Ті підприємства, які професійно займаються молоком, планують у середньому збільшити поголів’я на 4—4,5% і продуктивність — на 8—9%», — прогнозує координатор молочного проекту ФАО в Україні Андрій Ярмак.
Ще один вихід виробників — продовжувати нарощення експорту продукції. «Я прогнозую, що українська молочна галузь змінить структуру виробництва та продажу молочних продуктів і буде більше орієнтована на експорт. Це має стратегічне значення для галузі, тому що сьогодні надходження валюти для переробників є вкрай необхідним, тому що підприємства в досить важкому стані», — говорить Вадим Чагаровський. За його словами, найперспективнішими експортними ринками для молочної продукції з України на цей час є країни Африки та Азії.
Щодо ринку країн Європейського Союзу, то поки що для українських виробників він залишається закритим. Адже для того, щоб постачати свою продукцію в ЄС, виробництво повинно пройти спеціальну інспекцію, яка вирішить, чи можна допускати на європейський ринок його продукцію.
Минулого року така комісія відвідала п’ять вітчизняних підприємств. У Мінагропроді прогнозують, що звіт європейських ветеринарів про результати інспекції українських молокопереробних підприємств буде готовий вже в червні—липні цього року. «10 грудня минулого року ми отримали згоду на те, щоб ті квоти, які надали нашій країні на постачання молочної продукції, не почнуть діяти, поки ми не отримаємо звіт», — говорить заступник міністра аграрної політики та продовольства з питань євроінтеграції Владислава Рутицька. Тобто виробники, які отримають дозвіл на експорт в ЄС, зможуть протягом півроку використовувати квоту, визначену на рік.
Водночас голова ради директорів асоціації «Спілка молочних підприємств» Вадим Чагаровський закликає не плекати надто великих надій на європейський ринок. Мовляв, там і своїх продуктів і по асортименту, і по якості вистачає. «Але є певні категорії продуктів, з якими, на мій погляд, ми можемо успішно конкурувати. Ми можемо конкурувати у виробництві продуктів «бізнес для бізнесу», ми успішно виробляємо молочні суміші для McDonalds. Тому можемо цей канал розробляти. Гадаю, там ми будемо успішними», — говорить він. Ще один напрям роботи для вітчизняних підприємців, на думку Чагаровського, — експорт автентичної української молочної продукції, яка матиме попит у діаспори.
Марія Юзич
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас