Чому "Укрзалізниця" знову опинилася зі збитками — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чому "Укрзалізниця" знову опинилася зі збитками

Казна та Політика
833
Залізничний монополіст України – “Укрзалізниця” – відзвітувала про результати перевезення пасажирів у 2014 році. Так, залізниці України в 2014 році скоротили пасажирські перевезення на 8,9% в порівнянні з 2013 роком – більш ніж до 440 млн пасажирів. В той же час, збиток від надання цього виду послуг (у всіх видах сполучення) перевищив 7,9 млрд грн. Ця цифра не стала великою несподіванкою для відомства – відповідно до фінплану УЗ на 2014 рік, при очікуваних доходах від перевезень у розмірі 47,3 млрд грн в цілому, збитки від пасажирських перевезень “Укрзалізниця” повинні були скласти 7,4 млрд грн.
Така цифра викликала бурхливе обговорення в як в професійному, так і громадянському співтоваристві, тому як в 2013 році збитки УЗ від перевезення пасажирів склали більше 6 млрд грн. Щоб уникнути повторення даної ситуації, “Укрзалізниця” в минулому році кілька разів збільшувала вартість проїзду на 10% в усіх категоріях пасажирських вагонів, крім СВ та поїздів “Інтерсіті +”. В цілому, підвищення тарифів у грудні 2014 року до грудня попереднього року складе 21%. Чому ж продовжують зростати збитки залізниць від пасажирських перевезень і чому підвищення тарифів не допомогло їх зменшити?
Пільговики в кредит
Збиткові пасажирські перевезення для УЗ – далеко не свіжа новина. Щомісяця відомство надає звіт про недоотримання компенсації з бюджетів облдержадміністрацій за перевезення пільгових пасажирів. Приміром, у 2013 році залізничний монополіст залишився без 424 млн грн. Торік ситуація не покращилася – за даними самого відомства, заборгованість облдержадміністрацій у 2014-му за перевезення пільговиків склала 416, 7 млрд грн.
На ситуацію з компенсацією нарікають і в апараті УЗ. “Як і в попередні роки, зберігається тенденція несвоєчасного і неповного відшкодування залізницям понесених витрат на перевезення пільговиків. Так, торік перевезено пільгових категорій громадян на 582,3 млрд грн, компенсацію отримано в сумі 165, 6 млрд грн, або 28% . Заборгованість за пільгові перевезення в 2014 році становить 416,7 млрд грн “, – повідомляє прес-служба“Укрзалізниці”.
Проблема збитковості пільгових перевезень посилюється тим, що для закриття цих “збитків” УЗ кредитується в банках, і подальший свій прибуток відправляє на погашення відсотків і тіла запозичень. Нагадаємо, що згідно фінзвітності УЗ, в 2013 році процентні кредити і запозичення відомства склали близько 17,9 млрд грн. Як повідомляв перший заступник гендиректора “Укрзалізниці” Максим Бланк на своїй сторінці в Facebook з посиланням на фінансовий план відомства, в 2014 році сума амортизації (основне джерело для відтворення основних засобів за власні гроші) повинна скласти 7 млрд грн. Однак остаточних даних за 2014-й ні – фінплан був оприлюднений у червні 2014, а отримати оперативну інформацію на від УЗ на даний момент не вдалося. Разом з тим, якщо орієнтуватися на плановий документ, сума, спрямована на погашення запозичень, складе 5,1 млрд грн, а на капітальні інвестиції УЗ буде направлено 1,9 млрд грн.
Багато не буває
Експерти пояснюють, що багаторічні недокомпенсації за перевезення пільгових категорій пасажирів – не основна проблема для УЗ. Причина – в тому, що тарифи встановлені на низькому рівні навіть для непільговиків. “На пільговиках вони втратили 420 млн грн, тому що бюджет з ними поки не розплатився, решта втрачається через те, що звичайна вартість не покриває всіх витрат”, – говорить старший аналітик ІГ “Арт Капітал” Олексій Андрейченко.
Підтверджують слова аналітика і в самій “Укрзалізниці”, повідомляючи, що навіть після індексації тарифи на пасажирські перевезення залишаються “нижче їх економічно обґрунтованого рівня”. Про це ж говорить різниця в цінах на проїзд у приміському залізничному сполученні і автотранспорті.
Чому "Укрзалізниця" знову опинилася зі збитками
Крім того, додатковим поштовхом для зростання збитків послужило падіння пасажиропотоку через анексію Криму, а також конфлікт на Донбасі, що призвело і до скорочення потоку з Росії зі зрозумілих причин. Так, перевезення пасажирів за 2014 склали 440, 1 млрд осіб, що на 8,9% менше минулого року, і на 5,2% менше плану. Це становить додаткову проблему для УЗ – надходження не можуть компенсувати ті витрати, що не залежать від дохідної частини.
“Існують постійні витрати, які у “Укрзалізниці” є незалежно від пасажиропотоку, який значно впав через Крим і Донбас. Зарплати залізничникам все одно платити треба, плюс оновлення рухомого складу”, – говорить Андрейченко. Відповідно до звітів УЗ за 2013 рік, майже половину із зароблених коштів – 22,26 млрд грн – “Укрзалізниця” витрачає на персонал. Також Андрейченко нагадав, що УЗ якийсь час безкоштовно возила жителів з АТО. Чималу лепту внесла й необхідність відновлення шляхів на Донбасі.
Заступник міністра інфраструктури України Олександр Кава повідомив Delo.UA, що, крім внутрішнього напрямку, у УЗ значно впали перевезення міжнародним сполученням. “В “Укрзалізниці” значно впали обсяги міжнародних пасажирських перевезень, за рахунок яких раніше вдавалося знизити розмір збитків від перевезень у внутрішньому сполученні. Також не було додаткових поїздів у напрямку Автономної Республіка Крим”, – говорить Кава, при цьому не уточнивши відсоток зниження міжнародних перевезень .
Все вищевказане свідчить про те, що не довго чекати, що сукупність даних факторів і ситуація в країні знову змусять залізничного монополіста переглянути і підвищити тарифи на проїзд у поїздах, що може істотно вплинути на гаманці громадян.
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас