Дзвін JKX — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Дзвін JKX

Енергетика
2269
За підсумками зустрічі з федеральним канцлером ФРН Ангелою Меркель, що відбулася в Берліні минулого тижня, прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк підкреслив, що в Україні прийнято закон, за яким західні компанії мають право інвестувати в українську газотранспортну систему і купити до 49% її акцій. «Україна цього року довела, – цитує прес-служба Кабміну прем’єр-міністра, – що вона здатна гарантовано постачати природний газ до країн – членів ЄС як для додаткових гарантій безпеки постачань, так і для формування нового енергетичного ринку в Європейському Союзі. Ми хотіли б, щоб наші західні партнери, в першу чергу Німеччина, взяли участь в інвестуванні в модернізацію й спільну експлуатацію найбільшої газотранспортної системи Європи – української ГТС».
Чи потраплять ці заклики глави нашого уряду на благодатний грунт? Чіткої впевненості щодо цього, на жаль, немає. За день до проголошеної в Берліні заяви Яценюка, найбільша в Україні незалежна і, до того ж, британська за походженням газо- і нафтовидобувна компанія JKX Oil&Gas повідомила на сайті Лондонської фондової біржі про припинення інвестиційної програми в Україні. Як зазначили в JKX, бурова установка компанії Skytop вже складена.
«Рада директорів JKX вирішила, що поєднання обмежень, введених урядом на продаж газу для промислових споживачів і «каральні» розміри податків на видобуток газу, – йдеться в заяві, – вимагає від компанії припинення запланованої на 2015 рік програми капітального інвестування в Україні до того моменту, коли покращаться економічні параметри для інвестування».
Нагадаємо, що JKX Oil&Gas володіє в Україні “Полтавською газонафтовою компанією”, яка має чотири ліцензії на розробку нафтогазових родовищ Новомиколаївського комплексу в Полтавській області, а також три дозволи на розвідку Заплавського, Єлизаветівського та Червоноярского-Східного родовищ. Акції JKX котируються на Лондонській фондовій біржі. Найбільшими акціонерами компанії є Eclairs Group Ігоря Коломойського і Геннадія Боголюбова (27,5%) і Glengary Overseas Ltd. Олександра Жукова (11,45%).
Дані про те, що серед власників JKX є й Дніпропетровський губернатор, надають припиненою інвестиційній програмі не лише протестного економічного сенсу, а ще й певного політичного присмаку. Між тим коментатори «Дня» гіпотетичний політичний аспект повністю проігнорували і дружно зосередилися на економічному.
Валентин ЗЕМЛЯНСЬКИЙ, енергетичний експерт Центру світової економіки та міжнародних відносин НАН України:
- Європейські та німецькі інвестори, швидше за все, ніяк не відреагують на заклики Яценюка вкладати гроші в модернізацію української газотранспортної системи. По суті, це звернення в порожнечу. Відповідний закон, про який говорить прем’єр, було прийнято у нас, якщо мені пам’ять не зраджує, ще в середині літа. І де обіцяний натовп інвесторів, з якими нібито велися переговори ще з весни минулого року? Рух йде в зворотному напрямку. Причому лідером тут виступає аж ніяк не JKX. Я б раніше згадав про демарш компанії Шеврон. По суті це був маяк для інших інвесторів. Адже умови, створювані для інвесторів нашим урядом – всі ці диво-рентні платежі – свідчать про абсолютне нерозуміння того, як і куди рухатиметься газовий ринок країни, і про відсутність стратегії його розвитку. Кожному зрозуміло, що підйом рентних платежів в рази не може сприяти зростанню видобутку вуглеводнів.
Сергій ДЯЧЕНКО, голова Бюро комплексного аналізу і прогнозів:
- Те, через що JKX змушена призупиняти свою інвестиційну програму, це все неринкові речі на газовому ринку. Єдине виправдання цього в тому, що у нас, по суті, війна, а воєнний стан не оголошено. І те, що необхідно робити і робиться, продиктоване саме державним становищем і виглядає не зовсім правильно, тому що перебуває поза контекстом такого стану. Якщо не враховувати його, то це абсолютно неринкові кроки. І обов’язковий продаж газу для незалежних компаній, і високі рентні платежі… Їх необхідність продиктована воєнним станом, але він у нас не введений. Звідси такі колізії. Щось схоже відбувається і в електроенергетиці. Наприклад, віялові відключення, які у нас використовуються, суперечать європейським нормам, що вимагають протягом 1,5-2 хвилин відновлювати подачу електроенергії. Що стосується ГТС, то, я думаю, інвестор для неї все-таки буде, тому що у європейських країн інтерес до неї буде в будь-якому випадку.
Сергій ЄРМІЛОВ, екс-міністр енергетики України:
- Заклик Яценюка в Європі і в Німеччині, звичайно, почують, але інвестувати в нашу ГТС не будуть. Справа в тому, що слова нашого прем’єра весь час розходяться з ділом. А головне, що він, по суті, проти ринку. І всі попередження з боку Заходу про необхідність ринкових реформ в Україні адресовані особисто йому. Україна, вся наша економіка і бізнес налаштовані на реформи, всі хочуть їх і чекають. А єдина перешкода для них – це особисто Яценюк. Усі західні лідери – Обама, Меркель – звертаються до нього: почніть, нарешті, реформи. Він їх не хоче. Йому так вигідно. Він вміє керувати тільки за допомогою пульта центрального управління. І поки він біля нього, всі інші повинні дивитися тільки ті програми, які він включає. Причому бажано, щоб саме прем’єр там і виступав. Що стосується ренти… Якщо вже вона вводиться, то потрібно дати можливість компаніям вільно продавати те, що вони здобули. І ситуація з JKX для України дуже неприємна. Чому не дозволити українським споживачам купувати газ на вільному ринку у безлічі таких інвесторів, як JKX? Але Яценюку набагато простіше взяти гроші з бюджету, закачати їх в НАК «Нафтогаз», купити за них газпромівський газ і розподіляти його…
Богдан СОКОЛОВСЬКИЙ, енергетичний експерт, екс-уповноважений президента України з міжнародних питань енергетичної безпеки:
- Інвестиції в українську ГТС не прийдуть доти, доки не буде тотально реструктуризована НАК «Нафтогаз України», як ми хотіли це зробити 2009 року і навіть підписалися під цим. Тоді ми пообіцяли, що за рік «Нафтогаз» буде таким же, як європейські компанії – окремо видобуток, окремо транспортування. Сьогодні цього, на жаль, немає. І тому від нас йдуть іноземні компанії-інвестори. А кредити в цих умовах, скільки не бери – толку все одно не буде. Тому що залишається перехресне фінансування, і серйозні західні компанії в цьому не хочуть брати участь. Західні компанії ще трохи на нас подивляться, а далі просто махнуть рукою. Ми втішаємо себе, що українська ГТС основна в Європі. Сьогодні вона для нас тягар. А якщо для її модернізації дадуть кредити, то вона буде тягарем усій Європі.
Віталій Княжанський
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас