Турки можуть побудувати одну 3G-мережу для всіх українців
Ліцензію на зв’язок третього покоління (3G, UMTS) може отримати інфраструктурний оператор. 30 грудня 2014 «УкрТАУЕР», дочірня компанія турецького холдингу Turkcell, звернулася за роз’ясненнями до Національної комісії з питань регулювання зв’язку та інформатизації щодо майбутнього конкурсу. Компанію цікавило, чи може вона брати участь на аукціоні одночасно з ще одним українським оператором, в якому Turkcell, контролює 55% – «Астеліт» (life, що залишилися 44% належить СКМ). Менеджер з розвитку бізнесу «УкрТАУЕР» Віталій Ізгорев повідомив «Капіталу», що компанія дійсно вивчає можливість участі в конкурсі. Таку ж відповідь дала і менеджер з корпоративних комунікацій Turkcell Хандо Асік. Нагадаємо, регулятор запланував тендер на 16 лютого.
Далеко не новачок
У відповідному листі регулятор зазначив, що в разі перемоги на конкурсі «УкрТАУЕР» може знадобитися дозвіл АМКУ. Яких-небудь особливих рекомендацій та приписів комісія не дала. Це листування може свідчити про те, що у турецького холдингу є наміри спробувати свої сили самостійно на українському ринку, без партнера по life – СКМ. Turkcell вивів «УкрТАУЕР» на вітчизняний ринок ще наприкінці 2008 р. За цей час компанія побудувала в Україні близько 400 веж для розміщення антен, які орендують «Астеліт» (life), «МТС Україна», «Київстар» та «Інтертелеком». Кожна така вежа обійшлася компанії в $70-100 тис. Крім того, «УкрТАУЕР» займається розгортанням і здачею в оренду систем покриття всередині великих будівель: ТРЦ Ocean Plaza, БЦ «Гуллівер», ТРЦ «Атмосфера» та інших об’єктів. Турецький інфраструктурний гравець також був зацікавлений у викупі вишок стільникових гравців, а також державного Концерну радіомовлення, радіозв’язку та телебачення.
База – Ахметова, гроші – турків
Як раніше розповідав «Капіталу» гендиректор «УкрТАУЕР» Зафер Озбей, компанія давно чекала 3G. Адже будівництво нових мереж спричинило б за собою нові підряди по інфраструктурі. Намір компанії окремо взяти участь у конкурсі може також вказувати не на розбіжності турків з Рінатом Ахметовим, а навпаки на нову сферу співпраці. У грудневому інтерв’ю «Капіталу» екс-голова «Укртелекому» Олександр Барінов розповідав, що новим напрямком діяльності компанії стане здача в оренду готових майданчиків для телеком-операторів з уже підведеними комунікаціями, електроживленням. Днями один з менеджерів «Укртелекому» повідомив виданню, що «УкрТАУЕР» ініціював з оператором фіксованого зв’язку переговори про використання його об’єктів. Власник «Укртелекому» – СКМ – може налагодити співпрацю з турецькою структурою, що має можливість інвестувати мільйони доларів у розвиток мережі для подальшої оренди мобільним операторам. Від такої співпраці можуть виграти всі учасники схеми. Фіксований оператор Ахметова отримає нове джерело високомаржинального доходу, мобільні оператори – можливість спільної оренди 3G-мережі у «УкрТАУЕР», а турецька компанія в свою чергу – масштабний розвиток на новому ринку.
Маркетинг замість масштабу
Економічна ситуація в Україні буквально підштовхує його гравців будувати нові 3G і 4G спільно. Тільки в цьому випадку вони зможуть відбити інвестиції в проект і не встановлювати високі тарифи на 3G. «Приклади співпраці при будівництві та експлуатації телеком-інфраструктури є і в світі, і в Україні. Зокрема у нас з “Київстаром” є програма спільного використання сайтів 2G. Але відносно 3G ніяких спільних планів або проектів не існує », – розповідає начальник відділу зв’язків з громадськістю «МТС Україна» Вікторія Рубан.
Для того щоб налагодити таку співпрацю при спорудженні нових мереж, а тим більше почати орендувати мережу нового покоління у стороннього гравця, великим мобільним операторам доведеться відмовитися від важливої переваги і помітно підкоригувати політику конкурентної боротьби. Адже зараз «Київстар» і «МТС Україна» мають найбільші стільникові мережі. Конкурентам доведеться вкладати ще десятки або навіть сотні мільйонів доларів інвестицій, щоб досягти пропорційного покриття. У разі ж спільної оренди поріг виходу на ринок зменшується. З’являється можливість для зростання мереж life і «Трімоб». Такий розвиток подій може виявитися не по душі лідерам ринку. Доведеться робити основну ставку вже не на масштаби, а на набір послуг, ціну і їх якість. Одним словом, на маркетинг.
З іншого боку якщо «УкрТАУЕР» отримає ліцензію, він зможе покривати не всю Україну, створюючи конкуренцію іншим ліцензіатам, а споруджувати вежі в регіонах, куди поодинці мобільникам буде не вигідно йти. Це міста з населенням менше 50 тис жителів, СМТ і села.
Стас Юрасов
За матеріалами: Капітал
Поділитися новиною