Венеціанська комісія схвалила конституційну реформу Порошенка — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Венеціанська комісія схвалила конституційну реформу Порошенка

Казна та Політика
609
Проект закону про внесення змін до Конституції України, запропонований президентом України Петром Порошенко отримав схвалення Венеціанської комісії.
Оприлюднені висновки комісії щодо законодавчої ініціативи глави української держави.
У висновках, зокрема, зазначається, що Венеціанська комісія не заперечує проти передачі частини повноважень парламенту президенту.
Венеціанська комісія також вважає, що запропоновані в проекті принципи децентралізації влади враховують затверджений Радою Європи “принцип субсидіарності (переваги нижньої ланки при прийнятті рішень)”.
“Нові поняття, такі як,“реальна влада місцевих органів влади” і “сталий розвиток адміністративно- територіальних одиниць”, запропоновані в законопроекті є розумною основою для проведення децентралізації влади в Україні, ми вітаємо це”, – наголошується в документі.
Позитивною також називається ініціатива про те, що право розпорядження коштами (держбюджет і податки) залишається за місцевою громадою. “Реформа може допомогти створити сучасне місцеве самоврядування, яке відповідатиме принципам Європейської хартії з місцевого самоврядування”, – йдеться у висновках.
У висновках також зазначається, що запропоноване П.Порошенком визначення місцевого самоврядування збігається з нормами Європейської хартії з місцевого самоврядування.
В розділі про взаємодію президента і парламенту, Венеціанська комісія зазначає, що пропозиція щодо права президента розпустити Верховну Раду в разі не формування коаліції парламентських фракцій у 30-денний термін “не викликає заперечень як таких, разом з тим, варто зазначити, що Венеціанська комісія вже висловлювала сумніви з приводу необхідності формалізації поняття “парламентська фракція”, неформування якої дає можливість для розпуску Верховної Ради”.
Венеціанська комісія також вітає те, що владі вдалося позбавити Генеральну прокуратуру функції загального нагляду.
Разом з тим негативну оцінку отримали ініціатива про закріплення за президентом права звільняти генпрокурора, глав СБУ і Держбюро розслідувань без згоди Верховної Ради.
“Повинен бути збережений принцип призначення і звільнення генпрокурора президентом спільно з Верховною Радою”, – йдеться у висновках.
Комісія також вважає, що парламент необхідно позбавити можливості винесення вотуму недовіри генпрокурору.
Як повідомлялося, 26 червня президент України Петро Порошенко зареєстрував проект змін до Конституції.
Верховна Рада3 липня почала процес конституційних змін, включивши до порядку денного запропонований П.Порошенком проект.
Глава держави, зокрема, пропонує статус регіонів для Криму, Києва, Севастополя і областей України, а також нову територіальну одиницю – громаду.
Крім того, в законопроекті наголошується, що жителі громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий комітет ради і головує на його засіданнях. Термін повноважень сільського, селищного та міського голови, обраного на чергових виборах, становить п’ять років.
Голова райради обирається зі складу депутатів і очолює її виконавчий орган. Райрада за поданням обраного голову формує склад виконавчого органу ради.
Голова облради обирається зі складу депутатів ради і очолює виконавчий орган ради.
П.Порошенко також пропонує призначати представників президента в регіонах і районах.
Відповідно до законопроекту, представники президента здійснюють нагляд за виконанням Конституції і законів України на відповідній території, за дотриманням прав і свобод людини. Представники президента також направляють і організовують діяльність всіх територіальних органів центральної виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в умовах надзвичайного та воєнного стану.
Крім того, президент пропонує дозволити місцевим органам влади визначати статус спеціального мовам нацменшин, а українська, згідно із законопроектом – єдина державна мова.
Глава держави також пропонує закріпити за президентом право звільняти генпрокурора, глав СБУ і Держбюро розслідувань без згоди Верховної Ради.
В законопроекті пропонується виключити норму імперативного мандата для народних депутатів. Так, з тексту нинішньої Конституції виключена ч.6 ст.81 про те, що повноваження народного депутата припиняються в разі невходження народного депутата, обраного від політичної партії (виборчого блоку політичних партій), до складу депутатської фракції цієї політичної партії (виборчого блоку політичних партій) або виходу народного депутата із складу такої фракції.
Виключена також норма про те, що повноваження народного депутата, обраного від політичної партії (виборчого блоку політичних партій) припиняються достроково в разі його невходження до фракції цієї політсили за рішенням вищого керівного органу відповідної політичної партії в день прийняття такого рішення.
У президентському законопроекті відсутня норма про те, що депутатська фракція у Верховній Раді, до складу якої входить більшість депутатів від конституційної більшості в парламенті, має права коаліції депутатських фракцій.
Глава держави пропонує в ст. 114 Конституції визначити, що прем’єр-міністр призначається парламентом за поданням президента.
“Кандидатуру для призначення на посаду прем’єр-міністра України вносить президент України з урахуванням пропозиції парламентської коаліції у Верховній Раді України”, – наголошується в змінах до Конституції.
Члени уряду, згідно з президентським проектом, призначаються Верховною Радою за поданням прем’єра (така ж норма міститься в чинній Конституції).
Згідно з чинною Конституцією, міністри оборони та закордонних справ призначаються парламентом за поданням президента.
Органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок держбюджету або шляхом передачі в місцевий бюджет в установленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об’єкти державної власності.
Президент також пропонує виключити статті 118 і 119 чинної Конституції, які регламентують діяльність місцевих державних адміністрацій.
Проект змін до Основного закону також передбачає, що президент призначає на посади та звільняє з посад голову Антимонопольного комітету України, голів та членів національних комісій, що здійснюють державне регулювання природних монополій, у сфері зв’язку та інформатизації, ринків цінних паперів і фінансових послуг.
Згідно з чинною Конституцією, законопроект про внесення змін до Основного закону України може бути внесений до парламенту президентом або не менш як третиною народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради.
Президентський проект закону про внесення змін до Конституції України має бути попередньо схвалений більшістю від конституційного складу Верховної Ради на поточній сесії.
Зміни до Конституції будуть вважатися прийнятими, якщо на наступній черговій сесії Верховної Ради за нього проголосує не менше двох третин від конституційного складу парламенту (300 народних депутатів).
За матеріалами:
Інтерфакс-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас