Нова золота жила — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Нова золота жила

Світ
1299
Золото – рідкісний метал. Земна кора більш ніж на 99,9% складається з оксидів кремнію, алюмінію, кальцію, магнію, натрію, заліза, калію, титану та фосфору. Тому протягом майже всієї історії людства люди дуже раділи, знаходячи золото. Незважаючи на серйозні екологічні наслідки видобутку золота, включаючи забруднення ртутними сполуками і ціанідами і руйнування ландшафтів, людство не відмовляється від пошуку – і малоймовірно, що воно зробить це в найближчому майбутньому. Але існує й метафорична золота жила – більш безпечна і, можливо, не менш прибуткова, ніж реальна речовина – яка доступна більшості країн, але тільки деякі з них вирішують використовувати її в повній мірі: це держзакупівлі.
Потенційні негативні наслідки держзакупівель добре відомі. Вони можуть підштовхнути компанії до того, щоб встановити надмірні ціни на низькоякісні товари та ненадійні послуги, що сприятиме корупції, зловживанню владою і появі браку. Для пом’якшення цих ризиків більшість країн встановило вимоги до проведення відкритих тендерів, а також суворі принципи прозорості щодо держзакупівель. Дійсно, велика частина недавніх угод про вільну торгівлю вимагає, щоб сторони, що підписують, відкривали один одному доступ до інформації про держзакупівлі, а Світовий банк публікує назви компаній, які через корупцію або шахрайства не допущені до участі в тендерах в рамках проектів, фінансованих Банком. Країни, які не проводять відкриті тендери, в результаті стикаються з великими крадіжками, на зразок тієї, що була зафіксована в Венесуелі, і майже напевно сталася на Україні при поваленому президентові Вікторі Януковичі.
Але під усім цим миш’яком приховано золото. Сучасний видобуток включає не тільки витрати на сам видобуток, а й витрати на розробку способів видобутку. Перш ніж літакобудівники зможуть випустити і продати нову модель літака, вони повинні витратити мільярди доларів на розробку, яка триває близько десяти років – це витрати, які згодом повинні бути компенсовані. Якби вони не були впевнені в тому, чи вдасться їм знайти ринок для збуту нової моделі, то тільки небагато з них погодилися б понести такі витрати. І ось тут в справу вступають держзакупівлі. Наприклад, в 1946 р американський уряд уклав контракт з компанією Boeing на розробку моделі B-52. Уряд, природно, не хотів, щоб компанія створювала те ж саме, що й раніше, тільки в більшому обсязі; він хотів отримати перший швидкий стратегічний бомбардувальник з реактивним двигуном. В кінцевому рахунку, армія, яка займає у війні друге місце, зазнає поразки. Тому даний контракт повинен був відбивати ризики, пов’язані з проектуванням і виробництвом найдосконалішого літака свого часу.
Проте користь від застосування держзакупівель вийшла за межі конкретної мети, коли компанія Boeing використовувала ноу-хау, отримане при розробці B-52, для створення комерційного судна B-707. Хоча уряд ніколи спеціально не стимулював розробку комерційних літаків, закупівля урядом високоякісного, технологічно вдосконаленого військового літака виявилася важливою для появи в Америці галузі комерційного авіабудування, яка домінує на світовому рівні. Простіше кажучи, придумуючи, як зробити одну річ, часто можна спростити створення інших речей. Таким чином, уряд, який настійно домагається закупівлі якісної продукції, може сильно впливати на розвиток конкурентних переваг своєї країни.
Ізраїльський уряд має аналогічний вплив, намагаючись керувати обмеженими водними ресурсами країни. Припустимо, що країна несе витрати в розмірі 100 умовних одиниць через брак води. Інновації, які заохочує уряд, наприклад крапельне зрошення або опріснення, не тільки скорочують внутрішні витрати, пов’язані з такою нестачею, скажімо, до 70, але і підтримують галузь, загальна вартість якої при продажі своєї продукції на ринках з найбільшим попитом, виростає до 1000 одиниць. В цьому сенсі недолік водних ресурсів в Ізраїлі зробив країну багатшою, ніж вона була б в іншому випадку.
Аналогічно, військові інвестиції Ізраїлю дозволили розробити ряд рішень, які виявилися корисними – і вигідними – для застосування в цивільній сфері. Це дозволяє пояснити, чому приватні інвестиції в НДДКР займають в Ізраїлі більшу частку ВВП, ніж в інших країнах світу. Уроки, отримані в ході проведення закупівель для армії, можна використовувати і в інших сферах. Уряди займаються пошуком рішень для найбільш актуальних проблем, що стоять перед їх суспільством. Враховуючи, що проблеми окремої країни рідко бувають винятковими, інноваційні рішення можуть сприяти появі галузей, конкурентоспроможних – навіть домінуючих – на світовому ринку. І рішення, яке використовується для однієї проблеми, може застосовуватися і в інших областях.
Латинській Америці слід використовувати це в якості моделі для підвищення якості освітніх систем. На даний момент вісім латиноамериканських країн, які проводять стандартні іспити згідно Міжнародній програмі ОЕСР з оцінки освітніх досягнень учнів, знаходяться серед 15 країн з найгіршими показниками з 65, що беруть участь в даній програмі. Замість вливання величезної кількості грошей в погано функціонуючі шкільні системи, латиноамериканські уряди, безсумнівно, були б зацікавлені в таких інноваційних рішеннях, як підручники на базі планшетних ПК, які можуть допомогти вчителям ефективно проводити уроки, стежити за успішністю студентів і визначати стратегії коригування. Крім підвищення успішності дітей, такі спроби могли сприяти створенню галузі сучасних освітніх ресурсів, конкурентоспроможної на світовому рівні.
Ось тільки деякі приклади того, як можна використовувати потенціал золотої жили держзакупівель. Закуповуючи великі обсяги високоякісних продуктів, які дозволяють впоратися з основними державними проблемами, уряди спонукають приватні, державні або змішані організації брати на себе витрати, пов’язані з пошуком рішень. У багатьох випадках переваги цих рішень виходять далеко за межі первісної мети. Але йдучи по такому шляху, уряди повинні пам’ятати, що видобуток – це потенційно небезпечна галузь, до якої слід ставитися з обережністю. Разом з цим вони могли б приступити, використовуючи наприклад 5% від своїх програм закупівлі, до розробки вкрай необхідних рішень в регіонах з потенційно великими світовими ринками. Зрештою, гра варта свічок.
за матеріалами Project Syndicate
За матеріалами:
forexpf.ru
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас