Примушення держпідприємств до переходу на обслуговування лише у держбанках - це неприхована корупція, впевнені в УКБС — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Примушення держпідприємств до переходу на обслуговування лише у держбанках - це неприхована корупція, впевнені в УКБС

Кредит&Депозит
1383
Адміністративне усунення комерційних банків від обслуговування зарплатних проектів працівників бюджетної сфери не лише порушує конституційні норми нашої країни і законодавство про захист економічної конкуренції, а й має неприхований корупційний чинник та деструктивно впливає на стабільність всієї банківської системи і рівень довіри до неї.
Про це зазначає Асоціація «Український Кредитно-Банківський Союз» (УКБС), коментуючи урядове доручення № 10874/1/1-14, яким усі державні та комунальні підприємства, установи і організації зобов’язані до 01.11.14 закрити рахунки в комерційних банках та перейти на обслуговування виключно в державні банківські установи.
При цьому згадане доручення створило правову колізію і для бюджетної сфери, і для банківської системи, оскільки у переліку банків, що мають статус уповноважених з виплати зарплати працівникам бюджетних організацій відповідно до результатів відкритого конкурсу, проведеного Міністерством фінансів (згідно з постановою КМУ № 318 від 22.04.05 та наказом Мінфіну № 1086 від 24.09.10), налічується на сьогодні 72 банківські установи.
Крім того, Верховна Рада України грубо порушила чинне конкурентне законодавство при прийнятті Закону України «Про вищу освіту», який у другому читанні було доповнено нормою про розміщення коштів державних і комунальних вищих навчальних закладів на рахунках виключно держбанків. На невідповідність цієї норми Конституції країни зазначало також Головне юридичне управління ВРУ. При цьому початкова редакція цього Закону, що вносилась для розгляду на засіданні Уряду 05.11.12, як зауважив Антимонопольний комітет України (АМКУ), не містила обмеження кола банків, в яких можуть бути відкриті рахунки зазначених вищих навчальних закладів (ВНЗ), лише держбанками.
УКБС зазначає, що такі антиконкурентні рішення Уряду вже спричинили значний відтік клієнтів з комерційних банків, в яких бюджетники змушені достроково закривати зарплатні проекти, і зумовили значний потік скарг до АМКУ з боку уповноважених комерційних банків. “Це викликає суцільне занепокоєння не лише на вітчизняному фінансовому ринку, а й у наших зарубіжних колег, — підкреслює Генеральний директор Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» Галина Оліфер, — оскільки неприховані антиконкурентні дії органів влади не лише посилюють негативні тенденції на фінринку, спричинені складною ситуацією в країні, але й підривають довіру громадян до всієї банківської системи. Більше того, зумовлюють недовіру населення і бізнесу до урядових декларацій щодо боротьби з корупцією і побудови в Україні сучасної, прозорої економіки на засадах верховенства права, закону і справедливості, з дотриманням європейських принципів”.
Експерти УКБС наголошують, що Конституція України гарантує рівність усіх суб’єктів права власності перед законом та захист державою конкуренції у підприємницькій діяльності. Так, Закон України «Про захист економічної конкуренції» забороняє вчинення органами влади антиконкурентних дій і передбачає відповідальність за примус суб’єктів господарювання до пріоритетного укладення договорів, першочергового придбання товарів у певних продавців, надання окремим суб’єктам або групам суб’єктам пільг чи інших переваг, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів, що призводить до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.
Фахівці зауважують, що клієнти повинні мати право самостійно обирати обслуговуючий банк відповідно до власних потреб в фінансових послугах. На думку експертів, вагомою підставою для припинення виконання функцій уповноваженого банку можуть вважатися неплатоспроможність обслуговуючого банку або завищення ним тарифів.
Крім того, в УКБС зазначають, що виходячи з такої політики Уряду і Парламенту, до держбанків мають бути переведені на обслуговування не лише рахунки бюджетників і відповідні зарплатні проекти, а й кредити, видані комерційними банками таким клієнтам.
УКБС зазначає, що це не перша спроба Уряду обмежити участь комерційних банків в обслуговуванні держпідприємств. Так, у грудні 2013 р. Мінфін оприлюднив проект змін до Порядку конкурсного відбору банків для виплати зарплати бюджетникам, за яким до участі у конкурсі мали допускатися лише банки, що належать державі не менш ніж на 75% та зі статутним капіталом не менше 10 млрд грн. Фактично це була спроба створення монополії держбанків, адже в Україні лише три банки державної форми власності відповідали цим вимогам. За сприяння АМКУ банківському співтовариству вдалося не допустити прийняття дискримінаційної ініціативи Мінфіну.
УКБС звертає увагу: антимонопольна політика ЄС, асоціацією з яким Україна нещодавно підписала, дає змогу бізнесу у будь-якій галузі економіці працювати на рівних засадах, запобігаючи антиконкурентним заходам як з боку підприємств, так і з боку органів влади. Водночас в Україні внаслідок неправомірного адміністративного тиску влади конкурентне ринкове середовище спотворюється і погіршується. Так, за даними АМКУ, за 2013 р. органами Комітету було припинено 1940 порушень у вигляді антиконкурентних дій органів влади (найпоширеніша категорія правопорушень), що майже на 63% більше, ніж за 2012 р. (1192).
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас