Асоціальна держава — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Асоціальна держава

Світ
949
Міністерство фінансів пропонує частково перенести тягар сплати соціальних податків з підприємств на працівників. Раніше звучали пропозиції скасувати накопичувальну пенсійну систему і материнський капітал. Скорочення доходів і зростання витрат бюджету роблять урізання соціальних програм неминучим, вважають експерти.
Економічний блок уряду виступив з новими ініціативами щодо скорочення витрат. Першими під «аналіз ефективності» Мінфіну і Мінекономрозвитку потрапили програми соціального блоку уряду. У відомстві Силуанова пропонують серйозно переглянути схему сплати податків з підприємств, перенісши податкове навантаження з роботодавців на працівників. У міністерстві Улюкаєва виступили з ініціативою ліквідації програми «Материнський капітал», посилаючись на її неефективність.
Продається пенсія
Глава Мінфіну Антон Силуанов виступив з пропозицією вивчити можливість часткового перенесення навантаження по страхових внесках у позабюджетні соціальні фонди з роботодавців на росіян.
«Я, як міністр фінансів, бачу необхідність знижувати пряме навантаження у вигляді прямих податків на бізнес, в тому числі (страхові внески) і частину цього навантаження перекладати поступово на населення. Ми говоримо про те, що можна було б знижувати страхові внески на підприємства, поступово переводячи на населення адресний підхід до формування своєї власної пенсії і так далі», – сказав він, виступаючи на форумі «Росія кличе».
На думку Силуанова, перенос навантаження можна було б почати з невеликих величин – «з 2-4 процентних пунктів». «Знижувати, допустимо, до 26% [навантаження на роботодавців] і 4% перекладати на громадян», – зазначив він.
За словами міністра, подібні зміни можуть відбутися після 2018 року.
«Це концептуальна пропозиція Мінфіну, але готових пропозицій немає, – пояснила «Газеті.Ru» прес-секретар Силуанова Світлана Нікітіна. – Спочатку повинні пройти публічні обговорення з експертами, профільними міністерствами. Конкретних термінів поки немає. Можливо, що в тестовому режимі будуть знижені на кілька процентних пунктів відрахування компаній. Поспішати не потрібно, тому що мова йде про серйозні податкові зміни».
«Загалом захід спрямований на зниження прямого навантаження на зарплатний фонд компаній.
Громадяни повинні самі відповідати за те, скільки зароблених коштів направити на медичну, соціальну допомогу. Це нормальна практика в розвинених країнах», – додала прес-секретар міністра фінансів.
Раніше Мінфін виступав з пропозицією про стягування страхових внесків до Фонду обов’язкового медичного страхування (ФОМС) з усіх заробітних плат, скасувавши поріг відсікання, понад якого внески не перераховуються.
За словами Антона Сілуанова, на сьогоднішній день в ФОМС «надходить 5,1% страхових внесків, береться він з рівня зарплат 624 тис. руб. на рік». «Все, що вище, не обкладається страховими внесками», – заявив тоді глава Мінфіну, додавши, що дефіцит ФОМС в 2017 році перевищить 400 млрд руб.
Міністр вважає, що виплата страхових внесків з усіх зарплат дасть додатково 200 млрд руб., які зможуть закрити потреби ФОМС в 2016 і 2017 роках.
Згідно поточної версії Податкового і Трудового кодексів, роботодавець зобов’язаний сплачувати 30,2% з річної зарплати, що не перевищує певну суму, яка в поточному календарному році встановлена на позначці в 624 тис. руб. Під цей поріг потрапляє більше 90% фонду оплати праці. Відрахування від зарплати розподіляються за трьома фондам: 22% спрямовується до Пенсійного фонду, 5,1% – в ФОМС, 2,9% – до Фонду соціального страхування, що залишилися 0,2% йдуть до фонду страхування від нещасних випадків.
Капітал не родить
Свої пропозиції щодо скорочення видатків представив і Мінекономрозвитку, який запропонував ліквідувати програму материнського капіталу.
По частині програми «Соціальна підтримка громадян» запропоновано завершити надання материнського капіталу, заощадивши на цьому 300 млрд руб. на рік, повідомляє газета «Коммерсант», знайома з пропозиціями МЕР. Обгрунтування – цей вид підтримки не збільшує число дітей, а лише «зрушує календар народжень»: сім’ї просто вирішують народжувати ще одну дитину раніше, ніж планували.
В Мінекономрозвитку «Газеті.Ru» підтвердили наявність такої пропозиції.
«Пропозиції Мінекономрозвитку Росії по роботі Комісії з оптимізації бюджетних витрат були направлені в уряд 24 вересня 2014. Вони не зводяться до проектів рішень (актів уряду, дорученнями і т.д.), а до вибору предметів аналізу ефективності окремих витрат або реалізації держпрограм. У тому числі щодо програми «Соціальна підтримка громадян» було запропоновано розглянути на експертному рівні питання ефективності даної міри соціальної підтримки в даний час», – заявив «Газеті.Ru» представник відомства.
«Після детального обговорення на рівні підкомісії за участю широкого кола експертів буде підготовлено доповідь для обговорення на комісії (попередньо – другий квартал 2015 року).
На нашу думку, і цей, і інші заходи соціальної підтримки повинні бути проаналізовані з урахуванням впровадження принципу «нужденності» при наданні соціальних та інших виплат».
Соціальний блок уряду не розглядав пропозицію Мінекономрозвитку про скасування материнського капіталу. Про це «Газеті.Ru» заявив помічник віце-прем’єра з соціальних питань Ольги Голодець Олексій Левченко.
«Соціальний блок уряду виступає за продовження програми після 2016 року, вважаючи її однією з ключових для підтримки набраних темпів народжуваності. З 2006 року частка других народжень зросла на 35%, третіх і наступних – на 15%. Народжуваність за підсумками минулого року перевищила смертність вперше з 1990 року. У цьому величезна роль і материнського капіталу», – каже він.
Глава Мінпраці Росії Максим Топілін заявив про те, що програма материнського капіталу не буде припинена достроково. На даний момент мова йде про те, в якому форматі вона продовжить своє існування після 2017 року.
У порядку російського уряду питання про скасування програми материнського капіталу не стоїть, заявила прес-секретар Дмитра Медведєва Наталія Тімакова ИТАР-ТАСС. «Прем’єр-міністр вважає недоцільним і несвоєчасним пропозицію про можливе скорочення цієї програми», – зазначила Тімакова.
Грошей на все не вистачить
В процесі обговорення проекту бюджету Мінфін і Мінекономрозвитку вже пропонували помітно скоротити витрати на соціальну сферу. На початку вересня Мінфін запропонував відмовитися від фіксованих виплат пенсіонерам, зменшити майновий внесок до фонду ЖКГ, скоротити майновий внесок у ВЕБ на формування РФПИ, призупинити індексації грошового утримання федеральних державних цивільних службовців окремих федеральних державних органів, а також відмовитися від збільшення на 2% виплат військовим пенсіонерам.
У підготовленій Мінфіном записці зазначається, що тільки відмова від фіксованої виплати пенсіонерам принесе федеральному бюджету в наступному році додатково 30,5 млрд, в 2016 році – 96 млрд, в 2017-му – 169,9 млрд руб.
Пропозиції Мінфіну зазнали жорсткої критики з боку соціального блоку. Віце-прем’єр Ольга Голодець розкритикувала дану пропозицію, порахувавши його «антиконституційним», зазначивши, що це тільки пропозиції Мінфіну, а не затверджена кабміном концепція. В результаті до кінця обговорення проекту бюджету в уряді відомству Силуанова довелося відмовитися від цих ініціатив.
«На сьогодні відбувається переоцінка дохідних статей державного бюджету, оскільки основним джерелом доходу залишається експорт нафти і газу, який переживає не найкращі часи. Крім того, серйозно зросли витрати держбюджету на оборонний сектор та імпортозаміщення в ряді галузей, – коментує «Газеті.Ru» ініціативи економічного блоку професор кафедри фінансового менеджменту, управлінського обліку та міжнародних стандартів фінансової діяльності ВШФМ РАНХіГС Михайло Колонтай.
«Ці чинники природно приводять до необхідності бюджетних скорочень, від яких в першу чергу страждає соціальна сфера. В результаті держава в якийсь момент буде змушена скоротити ряд соціальних програм через низький рівень доходів бюджету та ряду проблем в економіці, з якими зіткнеться Росія», – говорить експерт.
«В принципі, це нормальна світова практика. Однак очевидно, що уряд серйозно розглядає зростання податкового навантаження на громадян. Разом з «перенесенням навантаження», я думаю, будуть переглянуті у бік збільшення ставки з податку ПДФО, який зараз становить 13%. Але навіть якщо ПДФО переглянутий не буде, податкове навантаження на громадян, за логікою Силуанова, збільшиться до 17%, от тільки останні 4% підуть не в казну, а на соціальні цілі», – говорить головний економіст фінансової групи БКС Володимир Тихомиров.
Олександр Орлов, Юлія Калачіхіна, Володимир Тодоров, Ольга Адамчук
За матеріалами:
Газета.Ru
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас