Російські туроператори горять на демпінгу — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Російські туроператори горять на демпінгу

Світ
1920
Скандал з банкрутством туроператорів вийшов на урядовий рівень. Деякі турфірми працюють за принципом МММ – фінансової піраміди, вважає прем’єр Дмитро Медведєв. Закон про засади туристичної діяльності в Росії буде переписаний, а поки що Ростуризм в змозі рекомендувати лише відпочинок всередині країни.
Банкрутство «Неви», «Ідеал туру», «Експотуру», «Рози вітрів. Світ» і «Лабіринту» стало предметом для розгляду в уряді. Прем’єр Дмитро Медведєв охарактеризував ситуацію на ринку турпослуг як «обвал» і заявив, що давно такого не було. Хоча банкрутства турфірм відбуваються кожного літа й осені, починаючи від 2007 року.
Фірми-банкрути Медведєв порівняв з фінансовими пірамідами. «У нас що виходить: самі по собі туристичні оператори – вони розрослися, деякі з них стали дуже схожі на МММ… Необхідно, щоб вони правильним чином страхували свої ризики», – заявив Медведєв.
За даними Ростуризму, туроператор «Лабіринт» мав три юридичні особи: ТОВ «Лабіринт», ЗАТ «Лабіринт-Т» та ТОВ «Компанія «Лабіринт».
Проблему прем’єр бачить у тому, що галузь недостатньо жорстко контролюється. Медведєв запропонував проводити періодичні перевірки туроператорів, додавши, що МВС вже порушило кримінальну справу. Ще одне рішення проблеми – виключати з реєстру компаній тих операторів, у кого немає надійного фінансового покриття.
Для туроператорів, що спеціалізуються на виїзному туризмі, щорічний оборот яких не перевищує 250 млн руб., розмір фінансових гарантій становить 30 млн руб. Якщо оборот понад 250 млн руб., то фінгарантії мають становити не менш ніж 12% від обсягу реалізації. Для внутрішнього та в’їзного туризму фінансові гарантії становлять 500 тис. руб. Таким чином, для більшості туроператорів, що мають невеликі обсяги реалізації, встановлені невисокі межі фінансового забезпечення. Це було ще у 2009 році.
«Ще тоді експерти вказували на недостатність фінансового забезпечення. Негативні наслідки цієї зміни ми зараз спостерігаємо», – говорить Костянтин Галин, старший юрист компанії «Некторов, Савельєв та партнери».
На нараді так і не пролунали відповіді на запитання, що робити з тими туристами, які повністю оплатили послугу, але не змогли вилетіти на відпочинок, а також як повернути на батьківщину тих російських туристів, які зараз сплять на валізах в аеропорту і яких змушують іще раз заплатити за переліт.
Як і на запитання, чому щоліта російський турист, купуючи путівку, грає в лотерею – збанкрутує його оператор чи ні, вийде відпочити або доведеться бігати по судах.
За словами прем’єра, російські туристи «не повинні перебувати в безвихідному становищі». «Там частина людей просто не здатні за себе заплатити», – констатував Дмитро Медведєв.
У Ростуризмі визнають, що закон про основи турдіяльності не захищає інтереси споживача. «Закон буде доопрацьовуватися», – повідомила «Газеті.Ru» керівник прес-служби Ростуризму Ірина Щеголькова.
Тим часом чинний з 1996 року закон було кардинально перелицьовано менш ніж два роки тому. «Жоден закон не в змозі убезпечити споживача і гарантувати йому 100-відсоткове отримання турпослуги», – коментувала в 2012 році «Газеті.Ru» виконавчий директор Асоціації туроператорів Росії (АТОР) Майя Ломідзе. До 2007 року російський ринок турпослуг був такий дикий, що російські туристи взагалі не отримували компенсацій. Зараз потерпілий турист має право за законом розраховувати на компенсацію витрат на скасовану путівку й відшкодування моральної шкоди. На практиці можна гроші втратити.
«Як уникнути сюрпризів, коли споживач дізнається про те, що йому відмовлено у вильоті? Ніяк!» – говорить Тетяна Чернікова, генеральний директор «Центру подорожей». Якщо відмовлено у вильоті через банкрутство, то можна лише взяти новий тур і знову його оплатити, при цьому терміново подати документи до страхової компанії туроператора на відшкодування. «Але, як показала ситуація з «Невою» й «Лабіринтом», страхові компанії ненадійні, і максимум, на що можна розраховувати, якщо не підключиться «Турдопомога», це отримати близько 2000 руб. компенсації», – говорить Чернікова.
Учасники ринку, опитані «Газетой.Ru», вносять свої пропозиції щодо коригування закону. Суть цих коригувань у тому, щоб зрештою розгорнути закон на користь споживача.
Ринок турпослуг так влаштований, що оператори мають змогу демпінгувати в будь-який час з розрахунку на те, що в пік сезону вдасться добре заробити. «Багато колег дозволяють собі демпінгувати, відправляти туристів в тур нижче його собівартості. Витрати вони покривають тим, що беруть кредити в декількох банках.
Кредити бралися на Заході, зараз кредити подорожчали – ось оператори і посипалися», – пояснює ситуацію Тетяна Ванд, голова туристичної компанії «Ванд Інтернешнл».
У Європі жоден оператор не зможе працювати, продаючи тури собі в збиток декілька місяців поспіль, до нього відразу прийдуть контролюючі органи, додає Ванд. Ненормальна й ситуація, коли авіаперевізник накопичує багатомільйонний борг і про це ніхто з контролюючих органів не знає.
Ростуризм і Росавіація зобов’язані контролювати ситуацію. Але в Росії все інакше: тут кожні півтора року міняється начальник з туризму і ніхто не збирається контролювати ринок», – говорить Ванд.
У Ростуризмі стверджують, що контролювати ринок вони не можуть, тому що не вистачає повноважень. «Конкретно Ростуризм спрогнозувати таку ситуацію з банкрутствами туроператорів ніяк не зміг би, оскільки у відомства немає достатнього функціоналу й прав, щоб втручатися в діяльність туроператорів та у їхні стосунки зі страховиками, а також ми не маємо права перевіряти компанії. У цій ситуації Ростуризм має змогу лише перевіряти документи, бухгалтерську звітність», – зазначила прес-секретар відомства Ірина Щеголькова.
За відсутності дієвого регулятора і виразного законодавства, єдиний спосіб для споживачів якось компенсувати збиток внаслідок банкрутства компаній – це страховка, вважає голова колегії адвокатів «Ваш юридичний повірений» Костянтин Трапаїдзе.
Але сьогодні закон дозволяє туроператорам страхувати лише частину своєї відповідальності, уточнює голова Всеросійського союзу страховиків Ігор Юргенс, додаючи, що жоден член Всеросійського союзу страховиків не відмовляється платити за туроператора в тому обсязі, який покриває страховий договір. «Клієнт не платить за страховку. Він віддає гроші за путівку, а туроператор вже повинен застрахувати свою відповідальність. Я абсолютно впевнений, що туроператори вносять страховий поліс у вартість туру. Але свою відповідальність туроператор страхує не завжди (він може бути не весь рік застрахований) і вкрай рідко в повному обсязі, – говорить Юргенс.
«Ситуація з туроператорами каламутна. У страхуванні відповідальності туроператорів велика частина ризиків покладається не на великі компанії, а на фірми, скажімо так, одноденки. Їхня частка на ринку максимально велика», – згоден гендиректор «Експерт РА» Павло Самієв.
Тимчасово виконуючий обов’язки керівника Федерального агентства з туризму РФ Олег Сафонов бачить інше вирішення проблеми.
«Я б порадив відпочивати в Росії – це менш ризикована подія», – сказав Сафонов у понеділок на прес-конференції, додавши, що у разі придбання закордонних турів завжди є якісь ризики.
У чому провина західних операторів, якщо банкрутами стають вітчизняні і саме до російських операторів є претензії у постраждалих туристів, Сафонов не пояснив.
Рустем Фаляхов, Ольга Адамчук
За матеріалами:
Газета.Ru
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас