Ремонт наших доріг оплатять власники вантажівок — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ремонт наших доріг оплатять власники вантажівок

Казна та Політика
999
Міністерство інфраструктури знайшло додаткове джерело фінансування дорожнього господарства. У відомстві пропонують стягувати плату за проїзд з великогабаритного транспорту масою 12 тонн і більше, як це відбувається в деяких країнах Євросоюзу.
Переймати європейський досвід у Мінінфраструктури вирішили після того, як зіткнулися з катастрофічною нестачею коштів на ремонт доріг у поточному році. Напередодні міністр Максим Бурбак заявив, що і в 2014 р. «Укравтодор» змушений продовжити сумну традицію «ямкового ремонту». За його словами, з необхідних 32 млрд грн на утримання 170 тис. км доріг у держбюджеті доступно 15 млрд грн. З них більш ніж 10 млрд грн доведеться направити на обслуговування і погашення раніше залучених позик. Але зобов’язати власників вантажівок компенсувати збиток за зношеність доріг уряд зможе не раніше 2016 р. – до того моменту, поки не підготує законодавчу основу і не знайде інвесторів.
Зробити за зразком
Для збору плати з вантажівок створять систему, за допомогою якої гроші будуть надходити безпосередньо на рахунки Державного дорожнього фонду, випливає з оприлюдненого напередодні проекту закону. Для цього дороги, які Кабінет міністрів визначить платними (всього близько 21 тис. км), обладнають спеціальними приладами обліку інформації та пунктами обслуговування.
Причому, як свідчить досвід Білорусі, де подібну систему запровадили менше року тому, самостійно держава не подужає створення та обслуговування платформи зі збирання коштів з транспорту. У Росії, де плату з вантажівок мають намір стягувати вже з листопада 2014 р., був оголошений тендер серед компаній, згодних на умовах концесії створити необхідну інфраструктуру. Найімовірніше, Україна піде шляхом сусідніх країн. Тим більше що в проекті закону вже прописана можливість перерахування зібраних з вантажівок коштів інвестору, який узяв на себе фінансування проекту.
У Білорусі впровадження системи збору оплати довірили австрійській компанії KapschTrafficCom, яка займається також оснащенням трас в Росії. Вона ж продає обладнання, яке встановлюється у вантажівках, для передачі даних про пройдений шлях. Щоб оплатити проїзд деякими білоруськими дорогами, водіям фур необхідно в пункті обслуговування купити спеціальний датчик і відкрити рахунок для оплати проїзду. Подібний підхід можуть застосувати і в Україні.
За інформацією білоруського міністерства транспорту і комунікацій, в їхньому випадку впровадження системи коштувало інвестору загалом €267 млн ​​(4,2 млрд грн). При цьому уряд у Мінську має намір вже за три роки розрахуватися з компанією-інвестором, яка наступні 20 років буде виступати оператором системи. У Росії, за попередніми даними, капіталовкладення в систему збору оплати становитимуть близько 26 млрд руб. (близько 8 млрд грн). Враховуючи, що російська система збору буде поширюватися на 50 тис. км, а українська – на 21 тис. км, її впровадження в нашій країні виявиться як мінімум удвічі дешевше.
Чужі помилки
У Мінінфраструктури розраховують, що за впровадження збору оплати на дорогах загальною протяжністю 21 тис. км щорічні надходження становитимуть від 4 млрд до 8 млрд грн. Ці суми в міністерстві вивели, виходячи з середнього тарифу 0,5-1 грн за кілометр. Раніше директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк у коментарі «Капіталу» казав, що мова може йти про конкуренцію за транзитний вантаж. Тому, на думку експерта, проїзд українською територією не може бути дорожчий, ніж у тій же Білорусі. Російський уряд в свою чергу також відмовився від європейських тарифів, встановивши за один кілометр тариф 3,5 руб. (в межах 1 грн за нинішнього курсу). Наприклад, у Німеччині за проїзд вантажівок вагою понад 12 т збирають у середньому €0,17 за км. Щороку це приносить близько €4 млрд.
Запрацювати система збору оплати з вантажівок на українських дорогах зможе не раніше січня 2016 р., йдеться в законопроекті Мінінфраструктури. Приклад Росії, де закон про стягування плати з вантажівок був прийнятий ще в 2012 р., підтверджує, що півтора року може не вистачити. Адже до того часу, поки законопроект пройде голосування в парламенті, влада не може почати пошуки інвестора. Крім того, останньому буде потрібно не менше року, щоб підготувати технічну інфраструктуру і почати збирати оплату з транспорту.
Ростислав Шаправський
За матеріалами:
Капітал
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас