Надали допомогу силоміць


Надали допомогу силоміць

Греції не потрібна була допомога в тому вигляді, в якому її запропонували кредитори, – такої думки ще в 2010 році дотримувалася третина вищого керівництва МВФ. У пресу потрапили секретні документи вирішальної наради з виділення допомоги Греції. «Прогнози надто оптимістичні, а ризики величезні», – попереджали топ-менеджери фонду.

Фінансова допомога Греції – невиправдана витрата коштів. Так вважали в Міжнародному валютному фонді (МВФ) ще в 2010 році, судячи з документів з грифом «Цілком таємно», що потрапили в газету The Wall Street Journal. Майже третина вищих керівників МВФ, що представляють близько 40 країн, вже тоді прямо вказували на слабкі місця в програмі допомоги та відкрито представили свої побоювання на засіданні виконавчої ради фонду 9 травня 2010 року.

Греція попросила допомоги у Євросоюзу в кінці квітня 2010 року, інакше країні загрожувало банкрутство – кредитний рейтинг країни був у тому ж місяці знижений до «сміттєвого», і зайняти на борговому ринку не представлялося можливим. У травні трійка кредиторів схвалила виділення Афінам € 110 млрд, зажадавши натомість жорсткої економії, приватизації держактивів на € 50 млрд до кінця 2015 року і структурних реформ для підвищення конкурентоспроможності. У Греції пройшла хвиля протестів, однак влада погодилися прийняти допомогу.

«Прогнози зростання (економіки Греції. – ред.) викликають сумніви і представляються занадто оптимістичними, – йшлося у зверненні до ради, підготовленому виконавчим директором МВФ від Швейцарії Рене Вебером до травневого засідання. – Навіть невелике відхилення від базових прогнозів зробить рівень боргу неприйнятним на тривалий термін». Йому вторив виконавчий директор від Китаю Хе Цзяньсюнь: «Ризики програми істотні… прогнози зростання оптимістичні». «Ризики програми величезні, – написано у зверненні до ради виконавчого директора від Бразилії Пауло Ногейра Батісти.

Ризики в підміні приватного фінансування державним. Простіше кажучи, це не порятунок Греції, яку чекають болісні перетворення, а порятунок власників грецького боргу, в основному європейських фінансових інститутів».

«Масштаби скорочення бюджетних витрат без зміни грошово-кредитної політики безпрецедентні… це величезний тягар, який економіка навряд чи потягне.

Навіть якщо, припустимо, програма буде успішно реалізована, вона може призвести до закручування дефляційної спіралі – падіння цін, падіння зайнятості, падіння податкових надходжень, що в кінцевому рахунку може підірвати саму програму, – побоювався виконавчий директор від Індії Арвінд Вірманді. – Є підозри, що дефолт/реструктуризація неминучі».

«Потрібно обговорити альтернативу добровільної реструктуризації боргу, – вважав виконавчий директор від Аргентини Пабло Андрес Перейра. – Затверджена стратегія буде мати незначний вплив на вирішення проблеми платоспроможності Греції. Цілком імовірно, що Греції стане гірше від реалізації цієї програми».

Подальший розвиток подій показав, що сумніви виконавчих директорів МВФ були обгрунтовані, похмурі прогнози виправдалися.

Греція вибилася з приписаного їй графіка щодо скорочення держборгу і дефіциту бюджету. ВВП Греції в 2012 році був на 17% нижче, ніж у 2009 році. Тоді як проекти європейських кредиторів і МВФ прогнозували скорочення на 5,5 . Цей прогноз вперше був скоректований лише в грудні 2011 року. Рівень безробіття в 2012 році склав 25, тоді як спочатку прогнозувалося 15%.

Економісти МВФ в 2010 році вважали, що кожен євро скорочення бюджетних витрат призведе до втрати тільки 50 центів з економічного зростання. У 2013 році вони визнали, що реально економіки в цьому випадку втрачають € 1,5.

У березні 2012 року Греція провела реструктуризацію боргу: 96,9% приватних інвесторів погодилися обміняти свої облігації на нові з дисконтом в 53,5%. З урахуванням продовженого терміну погашення нових облігацій і зниженого відсотка за купоном втрати для інвесторів склали більше 70%. Операція дозволила остаточно схвалити виділення другого пакету допомоги на € 130 млрд. Передбачалося, що часткове списання скоротить держборг Греції більш ніж на € 100 млрд і знизить борговий тягар з 160% ВВП до 117% до 2020 року. Однак більш масштабне, ніж очікувалося, скорочення ВВП погіршило це співвідношення. У серпні 2012 року були схвалені нові цілі – 124% ВВП до 2020 року і 110% ВВП до 2022 року.

У червні 2013 року МВФ визнав, що умови, поставлені Греції, були занадто суворими і зробили негативний вплив на її економіку.

У несподівано самокритичній доповіді МВФ пише, що невірно прорахував наслідки скорочення держвидатків для економіки в умовах вже розпочатого спаду, був надмірно оптимістичний в оцінках шансів повернення країни на борговий ринок і затягнув реструктуризацію держборгу за рахунок приватних кредиторів. Експерти, пише МВФ, переоцінили потенціал грецької економіки з повернення в нормальне русло, а також надміру оптимістично оцінили здатність грецьких політиків виконувати умови програми і діяти в їх рамках.

Нові подробиці стали відомі напередодні нового раунду нелегких переговорів щодо Греції. За підрахунками МВФ, Греції необхідні додаткові € 11 млрд – € 4,4 млрд в 2014 році і € 6,5 млрд у 2015-му. Крім того, фонд не виключає повторної реструктуризації. Тема чергової реструктуризації боргу, як очікується, буде обговорюватися на щорічній зустрічі МВФ і Світового банку, яка пройде у Вашингтоні 11-13 жовтня.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Кредит&Депозит
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua