Чи впорається Україна без кредиту МВФ? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чи впорається Україна без кредиту МВФ?

2753
Тема роботи місії МВФ в Україні та можливі підсумки цієї роботи не сходять останнім часом з перших сторінок газет і електронних видань.
За 19 років співпраці МВФ виділив Україні SDR12,26 млрд, вже отримав з них назад SDR6,6 млрд, у тому числі SDR1,36 млрд відсотків. Протягом 2012 року Україна виплатила рекордну за весь цей час суму: SDR2,43 млрд (близько $3,71 млрд), у тому числі SDR0,198 млрд відсотків. У лютому 2013 року Україна виплатила ще SDR413,75 млн ($634 млн, або 5,069 млрд грн) в рахунок погашення і сплати відсотків за кредитом stand by, отриманим в 2008-2009 роках.
У 2013 році виплати повинні здійснюватися чотирма серіями в періоди з 30.01 – 12.02 (SDR0,9 млрд ($1,4 млрд), з 30.04 – 8.05 (SDR0,9 млрд ($1,4 млрд), з 30.07-12.08 (SDR0,9 млрд ($1,4 млрд), 30.10 – 12.11 (SDR1,05 млрд ($1,61 млрд). У 2014 році виплати скоротяться до SDR2,41 млрд, в 2015 році – до SDR0,98 млрд, а в наступні два роки вони будуть менше SDR1 млн. В даний час влада України веде переговори з МВФ про виділення нового кредиту stand-by на SDR10 млрд. Попередня програма stand-by на SDR10 млрд. формально завершилася в грудні 2012 року. З весни 2011 року програма була заморожена на етапі другого перегляду: Україна півтора роки намагалася переконати МВФ виключити питання субсидування цін на природний газ для населення до завершення “газових” переговорів з Росією, проте поки безрезультатно.
У цьому році перший етап роботи місії був проведений в період з 29 січня по 12 лютого, наступний етап розпочнеться на початку березня. Загалом МВФ дав позитивну оцінку діям Національного Банку у виконанні своїх зобов’язань в рамках угоди з питань підтримки цінової стабільності, забезпечення скорочення дефіциту бюджету і дефіциту рахунку поточних операцій, зміцнення позиції резервів. Однак МВФ відзначає, що в другій половині 2012 року внаслідок погіршення умов торгівлі та невизначеності на світових фінансових ринках економічна активність в Україні різко загальмувалася. При цьому різко зріс дефіцит рахунку поточних операцій і погіршився баланс фіскальних рахунків: великий обсяг дотацій на газ і опалення для населення продовжує чинити тиск на бюджет країни і її платіжний баланс. І прогнозує, що без коригування економічної політики економічне зростання в Україні в 2013 році буде 0-1% на тлі великого дефіциту рахунку поточних операцій: це зробить країну вразливою в разі негативного розвитку подій. Чи зуміє уряд і місія МВФ знайти консенсус у переговорах і чи домовиться про відновлення кредитування в рамках угоди stand-by, поки залишається питанням, що активно обговорюється в експертному співтоваристві.
Зрозуміло, можливі лише два сценарії: МВФ кредит Україні виділить або не виділить. Якщо кредит буде виділений, то кошти будуть спрямовані на підтримку золотовалютних резервів НБУ, (які в 2012 році скоротилися до $24,55 млрд., на 22,8% або на $7,25 млрд) і, можливо, часткове фінансування дефіциту бюджету. Потрібно сказати, що шанс отримати кредит в України є, так як в цілому оцінка руху України в Європі позитивна, про що говорить і минулий саміт Україна-ЄС. А ось з питання, що буде, якщо кредит не дадуть, думки розділилися на протилежні. Загалом більшість експертів схиляються до думки, що Україна зможе впоратися сама (за умови створення в країні необхідних економічних умов).
Те, що Україна кредит не отримає або отримає його у мінімальному розмірі, необхідному лише для реструктуризації заборгованості перед МВФ – також реальний сценарій. Навіть під загрозою відсутності кредиту влада поки не готова виконати деякі вимоги МВФ, наприклад, підвищення ціни на газ для населення. А саме на цьому, як на одному з ключових моментів, і наполягає МВФ.
Однак іміджеві оцінки носять часовий характер і можуть змінюватися з точністю до навпаки. Позики і кредити – це добре, але все ж, українському уряду, в першу чергу, необхідно зосередитися на створенні хорошого інвестиційного клімату в країні, на поліпшенні законодавчої бази, яка забезпечить притік коштів, як від зовнішніх, так і від внутрішніх інвесторів. Незалежно від оцінок, прогнозів та дій зовнішніх кредиторів, таких як МВФ і ЄБРР. Якщо політика України прозора і зрозуміла для інвестора, обсяги валютних вливань в економіку України будуть збільшуватися, умови роботи на зовнішніх ринках – поліпшуватися. У цьому році, навіть незважаючи на те, що зараз програма МВФ в Україні не діє, вартість розміщення єврооблігацій для України всупереч прогнозам не тільки не підвищилася, а знизилася, в порівнянні з листопадом 2012 року 7,8% до 7,65%. Це говорить про те, що Україну розглядають як цілком благонадійного позичальника. Таким же чином протягом року Україна може залучити (в разі необхідності) близько $15-20 млрд, що повністю покриє потреби країни у валюті. На сьогоднішній день це може служити однією з альтернатив кредиту МВФ. А відновлення експорту на ключові українські товари могло б скоригувати валютні надходження в другому півріччі.
Але не варто забувати, що іноземний капітал дуже чутливий до політичних коливань. Наприклад, якщо в парламенті України буде продовжуватися протистояння, що блокує його роботу та проведення економічних реформ, якщо вибори будуть проходити жорстко і з порушеннями, закордонний капітал може так само швидко, як прийшов, з України піти. Слід пам’ятати і про головного внутрішнього інвестора, чиї кошти є першочерговим ресурсом кредитування економіки країни – про населення. Показник банківського ринку за 2012 – початок 2013 року говорить про успішність дій, спрямованих на стабілізацію банківського сектора і підвищення довіри населення до банківської системи. Мова йде про такі заходи, як підвищення суми відшкодування вкладів до 200 тис. грн. і зменшення термінів відшкодування таких вкладів у разі неплатоспроможності банку, посилення контролю за діяльністю банків з боку регулятора і т.д.
Також будемо сподіватися, що позитивні результати дасть і «Державна програма активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки», яка розробляється урядом України. і передбачає виділення близько 30 млрд. гривень на пріоритетні напрямки, такі як: підвищення конкурентоспроможності економіки; поліпшення інвестиційних умов; підтримка національного товаровиробника та реалізація політики імпортозаміщення; розвиток галузей, що виробляють високотехнологічну продукцію; структурна реформа в стратегічних секторах (держсектор економіки, інфраструктура і зв’язок , ПЕК, ЖКГ та будівництво); розвиток експортного потенціалу, включаючи фінансову підтримку експортерів і просування українських товарів на зовнішніх ринках.
І зараз основним завданням чинної влади все ще залишається підтримання, в першу чергу, політичної та соціально-економічної стабільності в країні. На тлі цього буде можлива і реалізація державних програм, і стабілізація економіки, і розвиток банківської сфери, і інвестування капіталів у довгостроковий розвиток України. На тлі стабільності можливий сталий розвиток банківської системи, що дасть можливість залучати кошти всередині країни.
Віктор Тільняк, президент Української Фінансової Асоціації
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас