Як МАУ рейси "АероСвіту" отримувала — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як МАУ рейси "АероСвіту" отримувала

2227
З початком процедури банкрутства «АероСвіту» 29 грудня 2012 р. багато українських конкурентів авіаперевізника включилися в боротьбу за його маршрути.
З відповідними заявками в Державіаслужбу звернулися українські авіакомпанії «Ейр Онікс», «Візз Ейр» і «Ютейр». Однак авіаційне відомство зволікає з відповіддю вже більше місяця. «Досі відповіді з Державіаслужби ми не отримали. З чим пов’язана тривалість розгляду заявки, ми не знаємо», – говорить співголова наглядової ради «ЮТейр-Україна» Карен Антонов.
У боротьбу за маршрути включилася і компанія «Міжнародні авіалінії України» (МАУ). Але, на відміну від своїх «колег», набагато вдаліше – ще до початку процедури банкрутства «АероСвіту» МАУ отримала право на експлуатацію більше 80% маршрутів проблемного авіаперевізника. Відповідне рішення ухвалила ліцензійна комісія Державіаслужби, причому дуже оперативно – лист від авіакомпаній з проханням про передачу рейсів чиновники отримали в п’ятницю 30 листопада 2012 р., а вже в понеділок, 3 грудня, відбулося засідання комісії.
Бажані напрямки
Згідно з протоколом засідання ліцензійної комісії, текстом якого володіє Forbes, представник «АероСвіту» Максим Волошин заявив, що компанія вирішила припинити виконання польотів за 24 міжнародними маршрутами як оперуючий перевізник і передати ці частоти МАУ.
«АероСвіт» просить дозволити йому виконувати ці рейси як маркетинговому перевізнику (продавати квитки під своїм кодом на рейси МАУ) на підставі код-шерінгової угоди. Комісія підтримала це прохання одноголосно.
З таким же проханням «АероСвіт» звернувся щодо напрямків Баку, Єреван і Мінськ (9 маршрутів). За цими маршрутами МАУ раніше не літала – у компанії не було відповідних призначень. Пропозиція також була підтримана Державіаслужбою (ці напрямки регулюються міжурядовими угодами, тому МАУ ще потрібно отримати добро авіаційної влади Азербайджану, Вірменії та Білорусі).
Більше того, ліцензійна комісія розглянула заяву МАУ і надала їй право на експлуатацію 33 маршрутів, за якими раніше літав «АероСвіт».
П’ять причин
З одного боку, нічого «кримінального» в тому, що «АероСвіт» попросив Державіаслужбу передати свої напрямки і частоти МАУ, немає. «Така можливість передбачена положенням про порядок видачі дозволів, що регулюють доступ компаній на ринок авіаперевезень. Тобто в даному випадку ми маємо спільне використання рейсів», – пояснює адвокат юридичної компанії “Ілляшев і партнери” Арсеній Герасимов.
З іншого – є кілька цікавих нюансів, на які варто звернути увагу.
1. Дивує швидкість, з якою комісія зібралася для розгляду цього питання – на наступний робочий день після звернення компанії. Згідно з вищезазначеним положенням, Державіаслужба може розглядати заявки авіакомпаній протягом 30 днів. Джерела Forbes в трьох українських авіакомпаніях не змогли пригадати жодного випадку за останні п’ять років, коли Державіаслужба ухвалювала рішення так оперативно.
2. Під час засідання не розглядалися заявки інших авіакомпаній України, які також цікавилися цими призначеннями. Зокрема, як розповів Forbes Антонов, «ЮТейр-Україна» подавала заявки на багато напрямків, за якими літав «АероСвіт». «Ми заявки подавали ще до проблем «АероСвіту» – в листопаді 2012 року, і після цього подавали ще не раз. Але відповіді так і не отримали», – сказав він.
3. Державіаслужба повинна розглядати питання про збільшення або зменшення частот авіакомпаній за 45 діб до переходу на літню навігацію. Тобто не раніше, ніж у середині лютого.
4. Згідно з вищезазначеним положенням, авіакомпанія, яка отримує нові призначення і частоти, повинна надати комісії бізнес-план виконання рейсів. З передачею напрямків і частот «АероСвіту» кількість рейсів МАУ збільшується вдвічі. Як компанії охопити таку кількість рейсів, залишається тільки гадати. У неї на даний момент немає достатньої кількості літаків і персоналу.
5. Є питання до формулювань рішення комісії. Зокрема, в документі сказано, що МАУ отримає частоти «АероСвіту» з дати, коли проблемний авіаперевізник припинить виконувати рейси. Виходить, що МАУ «застовпив» частоти «АероСвіту» наперед. Однак згідно із законодавством, це питання може розглядатися тільки після подачі «АероСвітом» заяви про відмову від виконання рейсів (як оперуючим перевізником), але ніяк не раніше.
Конкуренти не відкидають, що оскаржуватимуть рішення Державіаслужби про передачу рейсів від «АероСвіту» МАУ. «Після того як отримаємо офіційні документи, ми подивимося, що можна буде зробити. Не відкидаю можливості оскаржити це рішення», – заявив Forbes Антонов.
Віце-президент групи Wizz Air Джон Стівенсон каже, що не може коментувати це рішення авіаційного відомства, так як не хоче псувати відносини з українською владою. «Я можу повідомити лише факти, що стосуються «Візз Ейр Україна». На початку січня ми подали заявки на 18 напрямів, які раніше обслуговував «АероСвіт», і на поточний момент не отримали жодного з них», – відповів він Forbes.
В «АероСвіті» офіційно ситуацію прокоментували так: «Авіакомпанія інформувала ліцензійну комісію про намір припинити з початку літньої навігації оперування на середньомагістральних маршрутах, зосередивши зусилля на виконанні далекомагістральних рейсів. Разом з тим самостійно «АероСвіт» не має повноважень передавати будь-якому іншому перевізнику ні призначення на маршрути, ні закріплені частоти. Ліцензійна комісія Державіаслужби, володіючи такими повноваженнями, ухвалила рішення задовольнити відповідні заявки, подані авіакомпанією МАУ».
Отримати коментар у МАУ Forbes не вдалося. Замість голови наглядової ради і співвласника компанії Арона Майберга з Forbes поговорив по телефону його помічник, записав питання і обіцяв передати їх керівництву. Але надалі на дзвінки він не відповідав. Запит в прес-службу також був залишений без відповіді.
Державіаслужба до моменту публікації матеріалу на запит Forbes теж не відреагувала.
Монополія на двох
Чому «АероСвіт» своєчасно зайнявся передачею своїх маршрутів саме МАУ? Завчасно – так як банкрутство компанії, яке стартувало 29 грудня за її ж ініціативою, було сплановано заздалегідь. Саме МАУ – так як багато факторів вказують на те, що з недавніх пір це дружня «АероСвіту» компанія. З кінця минулого року ділові видання навперебій пишуть про те, що контроль над МАУ, співвласником якої з весни 2010-го є Арон Майберг, встановив співвласник «АероСвіту» Ігор Коломойський.
Як повідомив Forbes учасник січневої наради в уряді, присвяченої проблемам «АероСвіту», віце-прем’єр Олександр Вілкул під час розмови з Коломойським через гучний зв’язок навіть напівжартома сказав: «Ви ж з МАУ одна команда…» На що мільярдер, нібито, відповів: «Почекайте! Офіційно ми – різні структури».
Побічно про зв’язки Ігоря Коломойського з МАУ свідчить ще один факт. 14 грудня 2012 р. у компанії «Кепітал Інвестментс Проджект», яка володіла контрольним пакетом акцій МАУ, змінився директор. Її очолила Марія Переяславська – юрист групи «Приват» Ігоря Коломойського. У свій час на Переяславську була виписана довіреність, і вона представляла інтереси “Привату” в судах у спорі за контроль над Нікопольським феросплавним заводом. Переяславська також брала участь на боці Коломойського у суперечці навколо «Дніпроенерго» і встигла попрацювати перед приходом в авіакомпанію в одній із структур нафтового бізнесу групи «Приват».
Андрій Кирєєв, Олексій Грибановський
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас